Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
BAĞIMLILIK VE HEMŞİRELİK Üçüncü Düzey RSH 611 Seçmeli 1 5.00 5.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri Yok
Eğitimin Dili Türkçe
Koordinatör DOÇ. DR. MAHMUT EVLİ
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı DOÇ. DR. MERAL BAYAT
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı Yok
Dersin Veriliş Şekli Konu anlatımı ve tartışma. Bütün öğrencilerin tartışmaya katılması beklenmektedir
Dersin Amacı Kronolojik sırada hemşirelik modelleri tartışılarak, hemşireliğin zaman içinde kazandığı anlayışları irdelemek.
Dersin Tanımı Bu ders soyut düzeyde hemşirelik ve bilim felsefesinin ilişkisini inceler

Dersin İçeriği
1 XXI. y.y.’da bilim insanı olmak
2 Derse ilişkin terminoloji (Global, orta düzey, çalışma terminolojisi)
3 Hemşirelikte Bilme yolları (empirik, estetik, etik ve kişisel bilme)
4 Bilim insanı olmak
5 Hemşirelik bilimi; Grand teori, orta düzey teori ve uygulama teorisi araştırma ilişkisi
6 Teori eleştiri kriterleri
7 Tıbbi model
8 Hemşirelikte paradigmalar / ekoler / okullar
9 Gereksinim paradıgması
10 Etkileşim paradigması
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Derse ilişkin terminolojiyi öğrenmek ve kullanmak
2 Hemşirelik bilgisinin geldiği bilme yollarını tanımak
3 Bilim insanı olmanın özelliklerini anlamak
4 Teori sınıflandırmalarını bilmek ve araştırma-teori ilişkisini anlamak
5 Tıbbi modeli inceleme ve hemşireliğe etkisini anlama
6
7
8
9
10

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 1- Hemşirelik teorilerini uygulama bilgi ve yeteneğini geliştirebilme
2 2- Ruh sağlığı ve hastalıkları hemşireliği alanındaki bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yeni bilgiler oluşturabilme
3 3- Ruh Sağlığı ve hastalıkları hemşireliği alanındaki bir sorunu, bağımsız olarak kurgulayabilme, çözüm yöntemi geliştirebilme, çözebilme, sonuçları değerlendirebilme ve gerektiğinde uygulayabilme
4 4- Ruh Sağlığı ve hastalıkları hemşireliği alanıyla ilgili bilgileri eleştirel bir gözle değerlendirebilme, öğrenmeyi yönlendirebilme ve ileri düzey çalışmaları bağımsız olarak yürütebilme
5 5- Ruh Sağlığı ve hastalıkları hemşireliği alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözeterek bu değerleri paylaşabilme
6 6- Ruh Sağlığı ve hastalıkları hemşireliği alanında özümsediği bilgiyi ve problem çözme yeteneklerini, disiplinler arası çalışmalarda uygulayabilme
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 3 42
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Ödevler 0 0 0
Sunum / Seminer hazırlama 2 15 30
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 0 0 0
Ara sınavlar 0 0 0
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 20 20
Yarıyıl sonu sınavı 1 2 2
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     122
AKTS     5.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 0 0
Kısa sınav 0 0
Ödev 2 40
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı Meleis, A. Theoretical Nursing Development and Progress (5th Ed.) Lippincott Williams and Wilkins, Philadelphia, 2012. Chinn, P. & Kramer, M., Theory and Nursing Integrated Knowledge Development, (5th Ed.) Mosby, St Louis, 1999. Marriner, A., Allıgood, M., Nursing Theorists and their Work (6th Ed.), Mosby, St. Louis, 2006 George, J., Nuraing Theories the Base for Professional Nursing Practice , (4th Ed.) Appleton and Lange, Norwalk, 1995. Parker, M., Smith, M., Nursing Teories and Practice (3rd Ed.), F.A. Davirs comp. Philadelphia, 2010. McKenna, H., Nursing Teories and Models, Routledge, London, 1997. Parker, M., Nursing Teories and Nursing Practice (2nd Ed.), F.A. Davirs comp. Philadelphia, 2005. Fawcett J., Contemporary Nursing Knowledge- Analysis and Evaluation of Nursing Models and theories (3rd ed.)F.A. Davis Company. Philadelphia., 2013.
Yardımcı Kaynaklar Sönmez, V., Bilim Felsefesi, Anı Yayıncılık, Ankara 2008 Atay, O., Bir Bilim Adamının Romanı Mustafa İnan, Bilgi Yayınevi, Ankara, 1975

Ders İle İlgili Dosyalar