Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
BİYOMEDİKAL ENSTRUMANTASYON Birinci Düzey EM 416 Seçmeli 7 3.00 3.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri Yok
Eğitimin Dili Türkçe
Koordinatör
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı Prof. Dr. Mustafa ALÇI
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı -
Dersin Veriliş Şekli Yüz yüze
Dersin Amacı Öğrencilere temel mühendislik ve elektronik mühendisliğindeki teknik bilgilerini kullanarak medikal sistemlerde problem çözümünde kullanma becerisi kazandırmaktır.
Dersin Tanımı Biyomedikal mühendisliği ve diğer bilim dalları ile ilişkisi, elektrotlar ve dönüştürücüler, kan basıncı, kan akışı ve hacminin ölçülmesi, solunum ve işitme sistemlerinde kullanılan cihazlar, tıbbi görüntüleme tekniklerinin incelenmesi.

Dersin İçeriği
1 Biyomedikal Mühendisliğinin temelleri ve diğer meslek dallarıyla ilişkisi
2 Kan basıncının ölçülmesi
3 Kan akış ve hacminin ölçülmesi
4 Biyoelektrik ölçüm, elektrotlar ve dönüştürücüler: çalışma prensipleri ve çeşitleri
5 MEMS''ler ve biyomedikal alanında uygulamaları
6 Biyolojik Sensörler, çeşitleri ve uygulamaları
7 Solunum Sistemi ve Puls Oksimetrenin incelenmesi
8 İşitme Fizyolojisi ve İşitme Cihazlarının incelenmesi
9 Hasta, hastane ve medikal cihazlarda elektriksel güvenlik
10 Hasta, hastane ve medikal cihazlarda elektriksel güvenlik
11 X-ışınları,radyasyon ve radyoizotop ölçümleri
12 Tıbbi görüntüleme yöntemleri: X-ışınlı görüntüleme teknikleri, ultrasonik görüntüleme teknikleri, bilgisayarlı tomografi, MRI
13 Tıbbi görüntüleme yöntemleri: X-ışınlı görüntüleme teknikleri, ultrasonik görüntüleme teknikleri, bilgisayarlı tomografi, MRI
14 Medikal cihazlarda karşılaşılan bazı sorunlar
15
16
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Biyomedikal mühendisliğinin diğer bilim dallarıyla ilişkisinin incelenmesi
2 Biyoelektrik işaretlerin ve ölçülmesinin incelenmesi
3 Bazı fizyolojik sistemlerde yapılan ölçümlerin incelenmesi
4 Medikal cihazlarda karşılaşılan problemlerin imcelenmesi
5 Hasta, hastane ve medikal cihazlarda elektriksel güvenlik konularının incelenmesi
6 Tıbbi görüntüleme sistemlerinin incelenmesi
7 -
8 -
9 -
10 -

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 Matematik, fen bilimleri ve kendi dalları ile ilgili mühendislik konularında yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik problemlerini modelleme ve çözme için uygulayabilme becerisi.
2 Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi.
3 Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi.
4 Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi.
5 Mühendislik problemlerinin incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi.
6 Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi.
7 Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi.
8 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi.
9 Mesleki ve etik sorumluluk bilinci.
10 Proje yönetimi ile risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik ve sürdürebilir kalkınma hakkında farkındalık.
11 Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ile çağın sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 2 28
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 1 14
Ödevler 0 0 0
Sunum / Seminer hazırlama 1 10 10
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 15 15
Ara sınavlar 1 2 2
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 15 15
Yarıyıl sonu sınavı 1 2 2
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     86
AKTS     3.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 2 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı Yazgan, E. ve M. Korürek, Tıp Elektroniği, İstanbul: İTÜ Elektrik-Elektronik Fakültesi Ofset Baskı Atölyesi, 1996.
Yardımcı Kaynaklar • Webster, J. G.,Medical Instrumentation: Applications & Design, Houghton Mifflin Company, 1978. • Cornwell, L., F.I. Weibell ve E.A. Pfeiffer, Biomedical İnstrumentation and Measurement, Prentice Hall inc. • Aston, R., Principles of Biomedical Instrumentation and Measurement. • Carr, J. J., ve J. M. Brown, Introduction to Biomedical Equipment Technology. • Pehlivan, F., Biyofizik, Ankara: Hacettepe-Taş Kitapçılık, 1997.

Ders İle İlgili Dosyalar