Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
EĞİTİMDE ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ İkinci Düzey MB 204 4 3.00 3.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri Ön koşul dersleri bulunmamaktadır.
Eğitimin Dili Türkçe
Koordinatör
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı ARAŞTIRMA GÖREVLİSİ DİLRUBA AKKAYA
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı YOK
Dersin Veriliş Şekli Yüz yüze
Dersin Amacı Eğitim fakültesinde öğrenim gören Türkçe öğretmeni adaylarının eğitim alanındaki araştırma yöntemlerine ilişkin bilgi ve becerilerin kazandırılması bu dersin amacıdır.
Dersin Tanımı “Araştırma yöntemleriyle ilgili temel kavramlar ve ilkeler; araştırma süreci (sorunu fark etme, problemi ve örneklemi belirleme, veri toplama ve analizi, sonuçları yorumlama); veri toplama araçlarının genel özellikleri; verilerin analizi ve değerlendirilmesi; makale, tez ve veri tabanlarına erişim; araştırma modelleri ve türleri; bilimsel araştırmalarda temel paradigmalar; nicel, nitel ve karma araştırma desenleri; nitel araştırmada örneklem, veri toplama, verilerin analizi; nitel araştırmada geçerlik ve güvenirlik; makale ya da tez inceleme, değerlendirme ve sunma; araştırma ilkelerine ve etiğine uygun araştırma raporu hazırlama; eğitimde aksiyon (eylem) araştırması.” (YÖK, Türkçe Öğretmenliği Lisans Programı).

Dersin İçeriği
1 Dersin tanıtımı, hedef, içerik, süreç, değerlendirme yöntemleri ve kaynaklar hakkında bilgilendirme
2 Bilimsel araştırmalarda etik. Raporlaştırma nasıl yapılır? Nereden ve nasıl araştırma yapılır?
3 Bilimsel araştırmanın temelleri
4 Problemi tanımlama
5 Problemi tanımlama
6 Örnekleme yöntemleri
7 Ölçme, güvenirlik ve geçerlik Verilerin toplanması I (ölçek, test)
8 Ara sınav
9 Verilerin toplanması II (anket, gözlem, görüşme)
10 Nicel araştırmalar I (nicel araştırmanın temelleri, tarama, korelasyonel, tek denekli)
11 Nicel araştırmalar II (nedensel karşılaştırma, deneysel, meta-analiz)
12 Nitel araştırmalar I (nitel araştırmanın temelleri, eylem ve durum çalışması)
13 Nitel araştırmalar II (anlatı ve olgubilim çalışmaları), Karma araştırmalar
14 Verilerin analizi (korelasyon, regresyon, t testi, ANOVA, betimsel, içerik analizi, vb.)
15 Final
16
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Araştırma yöntemleriyle ilgili temel kavram ve ilkeleri tanımlar.
2 Makale, tez ve veri tabanlarına erişim araçlarını kullanır.
3 Nicel ve nitel araştırmada geçerlik ve güvenlik hususunu kavrar
4 Eğitimde sıklıkla kullanılan araştırma model ve türlerini bilir.
5 Örnekleme yöntemlerini bilir.
6 Veri toplama araçlarının genel özelliklerini bilir.
7 Verilerin analizi ve değerlendirilme yöntemlerini bilir.
8 Nicel ve nitel araştırmada geçerlik ve güvenlik hususunu kavrar
9 Bir makale ya da tezi belirlenen kriterlere göre değerlendirerek raporlar.
10 Araştırma ilkelerine ve etiğine uygun bir bilimsel araştırma tasarımı hazırlar.

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 mesleki rol ve işlevlerini yerine getirmek için gerekli kuramsal ve uygulama bilgilerine sahiptir
2 Mesleki etik ilke ve değerlere uygun davranır
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 12 2 24
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 12 1 12
Ödevler 8 2 16
Sunum / Seminer hazırlama 1 2 2
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 0 0 0
Ara sınavlar 0 0 0
Proje (Yarıyıl ödevi) 1 8 8
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavı 0 0 0
Araştırma 1 24 24
Toplam iş yükü     86
AKTS     3.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 0 0
Kısa sınav 0 0
Ödev 1 40
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı Toy, B. Y., & Tosunoğlu, N. G. (2007). Sosyal bilimler alanındaki araştırmalarda bilimsel araştırma süreci, istatistiksel teknikler ve yapılan hatalar. Gazi Üniversitesi Ticaret ve Turizm Eğitim Fakültesi Dergisi, 1, 1-20. Karataş, Z. (2017). Sosyal bilim araştırmalarında paradigma değişimi: Nitel yaklaşımın yükselişi. Türkiye Sosyal Hizmet Araştırmaları Dergisi, 1(1), 68-86 Yıldırım, A. (1999). Nitel araştırma yöntemlerinin temel özellikleri ve eğitim araştırmalarındaki yeri ve önemi. Eğitim ve Bilim, 23(112). Baltacı, A. (2017). Nitel veri analizinde Miles-Huberman modeli. Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 3(1), 1-14. Başkale, H. (2016). Nitel araştırmalarda geçerlik, güvenirlik ve örneklem büyüklüğünün belirlenmesi. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Elektronik Dergisi, 9(1), . Yıldırım, K. (2010). Nitel araştırmalarda niteliği artırma. Elementary Education Online, 9(1), 79-92. Horzum, T., Çelik, F., Gök, E., Kumlu, G. D. Y., Şahin, D., Yanış, H., ... & Hacıoğlu, Y. (2016). Sosyal Bilimler Alanlarında Hazırlanan Tezler için Raporlaştırma Önerileri: Bir Tez Nasıl Yazılmalıdır?. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 36(3), 489-521. Köklü, N. (2001). Eğitim eylem araştırması-öğretmen araştırması. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 34(1), 35-43.
Yardımcı Kaynaklar 1. Karasar, N. (2017). Bilimsel araştırma yöntemi: Kavramlar ilkeler teknikler (32. bs). Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık. 2. Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2016). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (10. bs.). Ankara: Seçkin Yayıncılık.

Ders İle İlgili Dosyalar