Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
TASAVVUF TERİMLERİ İkinci Düzey TİB 513 Seçmeli 1 7.00 7.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri
Eğitimin Dili Türkçe
Koordinatör
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı Doç. Dr. Osman Nuri Küçük
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı Arş. Gör. Mesut Sandıkçı
Dersin Veriliş Şekli yüz yüze
Dersin Amacı tasavvuf ilmine has ıstılahların kavranması amaçlanmaktadır.
Dersin Tanımı tasavvufdaki makam, hal, insanı kamil, seyri süluk gibi konulardaki kavramları ele alan bir derstir.

Dersin İçeriği
1 Bir ilimde o ilme has terim ve kavramların önemi
2 Tasavvuf ilmindeki terimlerin oluşum süreci
3 Tasavvuf terimlerin oluşum sürecinde klasiklerin rolü
4 İbn Arabi dönemine kadar oluşanların terimlerin ontolojik ve epistemolojik içeriği
5 İbn Arabi'nin tasavvuf terimlerine kattığı genişlik ve derinliğin ontolojik ve epistemolojik olarak incelenmesi
6 İbn Arabi sonrası dönemde tasavvuf terimlerin seyri
7 tasavvufta makamla ile ilgili terimler: tövbe, mücahede, halvet-uzlet, takva, vera,zühd samt, havf, reca, hüzün
8 Cu' ve terki şehve, huşu ve tevazu, hased, kanaat, tevekkül, şükr, sabır, murakebe, rıza, ubudiyyet
9 hal ile ilgili kavramalar: kabz bast, heybet üns, tevacüd vecd vücud, cem' ve fark, fena ve beka,
10 sahv ve sekr, mahv ve ispat, setr ve tecelli, levaih tavali' ve levami', telvin ve temkin
11 nefs ile ilgili kavramlar
12 seyri süluk ile ilgili kavramlar
13 vahdeti vücud ile ilgili kavramlar
14 vücud mertebeleri ile ilgili kavramlar
15
16
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 ilimlerdeki ıstılahların öneminin kavranması
2 tasavvuf ilmindeki özel terimlerin kavranması
3 tasavvuf ilmindeki terimlerin öğrenilmesiyle tasavvuf ilminin diğer ilimler arasındaki değerinin kavranması
4 tasavvuf ilmindeki terimlerin öğrenilmesiyle tasavvuf üzerine kavramsal analizler yapılabilmesi
5 tasavvuf ilme ait kavramsal bir araştırmanın rahat bir şekilde yapılabilmesi
6 kavram ve terimlerin tarihsel süreç içerisinde semantik ve hermenotik farklılıklarını görebilmesi
7
8
9
10

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 Kuran ayetlerinin manalarını anlayıp kavrar, yorum yapma kabiliyetini geliştirir.
2 Kuran meallerini ve tefsirlerini yakından tanır, aralarında mukayese yapabilir.
3 İlahiyat alanındaki ortaya çıkacak yeni problemleri Kur’an, Sünnet ve bunlara bağlı diğer delillerden yararlanarak bilimsel anlamda ifade etme ve topluma objektif veriler üretmek.
4 Temel İslam ilimleriyle ilgili konuları tasavvufi açıdan yorumlar.
5 Kuran ve yorumuyla ilgilenenelerle uluslararası düzeyde görüş alışverişinde bulunabilme becerisi kazanır.
6 Hadis ve sünnet kavramlarının anlam alanlarını bilir. Kur’an’ın anlaşılmasında sünnetin önemini bilir. Kur’an-sünnet ilişkisini bilir.
7 Tarihi süreçte ve günümüzde hadis ve sünnet konularıyla ilgili tartışılmış ve tartışılmakta olan konuları bilir. Üzerlerinde tartışmalar süren konuları değerlendirir. Problemlerle ilgili çözüm önerileri sunar.
8 Hadis ilminde kavramsal olarak tenkidin nasıl gerçekleştiğini bilir. İslam kültür tarihindeki tenkid zihniyetini örneklerle inceleme ve tartışma imkanı bularak bu konuda perspektif kazanır. Batıda uygulanan tenkid yöntemlerini öğrenir ve yöntemler arasında karşılaştırma yapar.
9 İslâm Mezhepleri Tarihi’ni konuları ve amaçları bakımından, ayrıca diğer din bilimleriyle ilişkisi açısından tanır.
10 Klasik hadis ve tarih kaynaklarını, zihniyet yapılarını objekitif bir bakış açısıyla değerlendirir.
11 İslam düşüncesinin oluşum ve gelişim sürecini anlar, değerlendirir ve yorumlar.
12 İslam Mezhepleri Tarihinin temel kaynakları, metodolojisi ile erken dönemlerden itibaren ortaya çıkmış olan ana dini akımları/mezhepleri tanır.
13 İslam inanç esaslarını tarihsel süreç ışığında kavrar ve analiz eder.
14 Mezhepler arası teolojik farklılıkların siyasal ve sosyal arka planını anlar ve değerlendirir.
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 3 42
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 1 14
Ödevler 14 2 28
Sunum / Seminer hazırlama 14 2 28
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 0 0 0
Ara sınavlar 1 3 3
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavı 1 3 3
Araştırma 14 2 28
Toplam iş yükü     146
AKTS     6.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı Keşeyri, er-Risale; Serrac Tusi, el-Luma; Abdullah Ensari, Menazil Sairin; Abdullatif Kaşanî, Tasavvuf Sözlüğü, çev: Ekrem Demirli, İz yayıncılık; suad el- Hakim, İbn Arabi Sözlüğü, .ev: Ekrem Demirli, Kbalcı yayın; Abdullah Kartal, İlahi İsimler Teorisi, Hayy kitap.
Yardımcı Kaynaklar

Ders İle İlgili Dosyalar