Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
DENEY TASARIMI Birinci Düzey ENM 364 Seçmeli 5 3.00 3.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri
Eğitimin Dili Türkçe
Koordinatör
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı YRD.DOÇ. DR. LATİFE GÖRKEMLİ
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı -
Dersin Veriliş Şekli Yüz yüze
Dersin Amacı Öğrencilerin deney tasarımı ve teknikleri hakkında bilgi sahibi olması ve bunlarla ilgili uygulama yapabilme becerisini kazanması
Dersin Tanımı Ele alınan sürecin davranışını anlama, analiz etme ve geliştirmeye yönelik yöntemlerin incelenmesi ve uygulamaların yapılması

Dersin İçeriği
1 Giriş
2 Deney Tasarımının Temel Bileşenleri, Süreçlerdeki Temel Etkileşimleri Anlamak
3 Deney Tasarımının Analitik Araçları, Tasarımları Ayıklamak
4 Analitik Araçlar ile İlgili Uygulamalar
5 Tam Faktoriyel Tasarımlar
6 Tam Faktöriyel Tasarım Uygulamaları
7 Kısmi Faktoriyel Tasarımlar
8 Kısmi Faktoriyel Tasarım Uygulamaları
9 Ara Sınav
10 Karışık Seviyeli Faktoriyel Tasarımlar
11 Karışık Seviyeli Faktoriyel Tasarım Uygulamaları
12 Taguchi Yöntemi
13 Taguchi Yöntemi Uygulamaları
14 Proje Sunumları
15
16
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Deney tasarımı yöntemleri ile yeni süreçlerin tasarlanması ve mevcut sistemleri inceleme ve iyileştirme becerisini kazanmak
2 Bir sürecin girdi ve çıktılarını belirleyebilme becerisi kazanmak
3 Bir sürece etki eden etki ve etkileşimleri belirleme becerisi kazanmak
4 Deney tasarımında kullanılan istatistiksel araçları kullanma becerisi kazanmak
5 Deney tasarımı analizlerini bir bilgisayar programı kullanarak yapabilme yeteneğini kazanmak
6 Süreci iyileştirmeye yönelik analizleri yapabilme ve sonuçları yorumlayabilme becerisi kazanmak
7
8
9
10

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi.
2 Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi.
3 Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi.
4 Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi.
5 Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi.
6 Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi.
7 Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi.
8 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi.
9 Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi.
10 Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi.
11 Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 2 28
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 0 0 0
Ödevler 2 3 6
Sunum / Seminer hazırlama 1 2 2
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 10 10
Ara sınavlar 1 2 2
Proje (Yarıyıl ödevi) 1 20 20
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 15 15
Yarıyıl sonu sınavı 1 2 2
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     85
AKTS     3.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 50
Kısa sınav 0 0
Ödev 1 50
Yarıyıl içi toplam   100
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı Jiju Antony, Design of Experiments for Engineers and Scientists, Elsevier Science & Technology Books, October 2003.
Yardımcı Kaynaklar Douglas C. Montgomery, Design and Analysis of Experiments, John Wiley&Sons, Inc.

Ders İle İlgili Dosyalar