Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
OKSİDATİF STRES VE ANTİOKSİDANLAR İkinci Düzey VBK 520 1 4.00 4.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri yok
Eğitimin Dili Türkçe
Koordinatör PROF. DR. MERYEM EREN
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı PROF. DR. MERYEM EREN
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı Yok
Dersin Veriliş Şekli teorik
Dersin Amacı Bu derste öğrencilere oksidatif stres ve antioksidanlar hakkında genel bilgilerin öğretilmesi amaçlanmıştır.
Dersin Tanımı Bu ders, lipid peroksidasyonu, serbest radikaller ve bunlarla ilgili hastalıklar ile antioksidanlar ve savunma mekanizmalarını kapsamaktadır.

Dersin İçeriği
1 Oksijen ve özellikleri ve serbest radikalin tanımı
2 Başlıca serbest radikal kaynakları: Mitokondriyal elektron transport zinciri, endoplazmik retikulum, redoks döngüsü, araşidonik asit metabolizması
3 Oksijen türevi serbest radikaller: Süperoksit radikali
4 Oksijen türevi serbest radikaller:Hidroksil radikali (Lipid peroksidasyonu, geçiş metalleri ve lipid peroksidasyona olan etkileri)
5 Oksijen türevi serbest radikaller: Hidroksil radikali (Enzimatik ve enzimatik olmayan lipid peroksidasyonu)
6 Oksijen türevi serbest radikaller: Hidroksil radikali, Hipokloröz asit
7 Oksijen türevi serbest radikaller: Singlet oksijen
8 Oksijen türevi olmayan serbest radikaller
9 Nitrik oksit
10 Serbest radikallere karşı koruyucu sistemler: Enzimatik olan koruyucu sistemler (Süperoksit dismutaz, katalaz, selenyum bağımlı glutatyon peroksidaz)
11 Serbest radikallere karşı koruyucu sistemler: Enzimatik olan koruyucu sistemler (Glutatyon redüktaz, glutatyon-S-transferazlar)
12 Serbest radikallere karşı koruyucu sistemler: Enzimatik olmayan koruyucu sistemler (Glutatyon, C vitamini, E vitamini, Karoteonidler, Ürik asit)
13 Serbest radikallere karşı koruyucu sistemler: Enzimatik olmayan koruyucu sistemler (deferoksamin, melatonin, sistein, albumin, seruloplazmin, haptoglobinler, transferin ve laktoferrin, bilirubin, ferritin, mannitol, oksipurinol, probukol, Butillenmiş hidroksi toluen, butillenmiş hidroksi anizol, propofol, tiyopalmitik asit, yeni sentezlenen antioksidanlar)
14 Serbest radikaller ve hastalıklar
15
16
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Serbest radikali tanımlayabilir.
2 Oksijen ve özelliklerini bilir.
3 Serbest radikaller hakkında bilgi sahibi olur.
4 Serbest radikallere karşı koruyucu sistemleri öğrenir.
5 Serbest radikallerle ilişkili hastalıkları bilir.
6 Serbest radikallerin etkilerini bilir.
7
8
9
10

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 İlaçların canlı vücudundaki farmakokinetik ve farmakodinamik özelliklerini betimleme
2 Hücrede ilaç hedefi molekülleri tanıma ve uyarı iletimindeki rollerini betimleme
3 Hücreler arası iletişimi sağlayan aracı molekülleri (nörotransmitterler, otakoidler, hormonlar) betimleme; bu moleküllerin etkilerini, etki mekanizmalarını kavrama ve ilaç hedefi olarak işlevlerini önerme
4 Farmakolojide kullanılan araştırma yöntemlerini tanıma, farmakolojik problemlerin çözümünde uygun yöntemleri seçme ve deneyleri tasarlama
5 Yayınlanmış bilimsel verileri çözümleme, yorumlama ve yargılama
6 Verileri ölçme-değerlendirme yöntemlerini tanıma ve bilimsel verilerin istatistiksel çözümlemesini düzenleme
7 Eğitimin biliminin temel kavramlarını tanımlama
8 Temel farmakolojik araştırmalarda iş gören alet ve gereçleri kullanma
9 Deney hayvanlarına bakım, besleme ve ilaç uygulaması yapma
10 Farmakolojide kullanılan araştırma yöntemlerinden en az ikisini; uygun nitelikte, sürede ve ekonomik şekilde yürütme.
11 Yayınlanmış bilimsel verilere ulaşma
12 Bilimsel sunu yapma
13 Bilimsel yayın yazma
14 Farmakolojideki problemlerin çözümünde, bilimsel yöntemlerin gücünü anlama ve benimseme
15 Bilimsel araştırmalarda etik değerlere uyma
16 İyi Laboratuar Uygulamaları” klavuzlarına uygun şekilde çalışma
17 Bilimsel araştırmalarda ekip çalışması anlayışını kazanma
18 İnsan ilişkilerinde doğru, dürüst ve tutarlı davranışlar sergileme
19 Bilimsel ve teknolojik gelişmeleri izlemek ve mesleki uygulamalardaki değişimlere uyum sağlamak için; sürekli bir biçimde yeni bilgilere ulaşma alışkanlığı edinme
20 Yaşam boyu kendi kendine öğrenmenin önemini kavrama
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 1 14
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 1 14
Ödevler 0 0 0
Sunum / Seminer hazırlama 5 1 5
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 2 2
Ara sınavlar 1 2 2
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 2 2
Yarıyıl sonu sınavı 1 2 2
Araştırma 14 1 14
Toplam iş yükü     55
AKTS     2.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı Nelson D. L., M.M. Cox, Lehninger Principles of Biochemistry, Third Ed. Worth Publishers, New York, 2000 Dündar, Y. ve Aslan, R. “Hekimlikte Oksidatif Stres ve Antioksidanlar” Afyon Kocatepe Üniversitesi Yayınları, Yayın No 29, Uyum Ajans, Ankara, 2000
Yardımcı Kaynaklar Ersoy, E., Bayşu N. Pratik Biyokimya. Ankara Üniversitesi Veteriner Fakültesi Yayını, Ankara, 1981. Mengi M. Pratik Biyokimya ve Veteriner Hekimliğinde Kullanılan Testler. İstanbul Üniversitesi Veteriner Fakültesi Yayını, Ders Notu No: 40, 1994.

Ders İle İlgili Dosyalar