Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
DİN SOSYOLOJİSİ Birinci Düzey DKA204 Zorunlu 4 2.00 2.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri -
Eğitimin Dili Türkçe
Koordinatör
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı PROF. DR. ABDULVAHAP TAŞTAN - PROF. DR. CELALETTİN ÇELİK
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı ARŞ. GÖR. M. DERVİŞ DERELİ
Dersin Veriliş Şekli Yüzyüze
Dersin Amacı Normatif din anlayışının dışında deskriptif –vasıflayıcı- bir özellik taşıyan din sosyolojisine göre dinin ve dinlerin toplum hayatındaki yerini ve toplumla olan karşılıklı etkileşimini kavratmak.
Dersin Tanımı Din ve toplum ilişkilerini karşılıklı etkileşim içerisinde normatif olmayan bir tarzda ele almaktır.

Dersin İçeriği
1 Din Sosyolojisinin Konusu
2 Araştırma Yöntem ve Teknikleri
3 Sosyolojik Açıdan Din
4 Dini Tecrübenin İfade Biçimleri
5 Din ve Toplum
6 Dini Gruplar
7 Din ve Kültür
8 Sosyal Farklılaşma/Tabakalaşma ve Din
9 Sosyal Bütünleşme ve Din
10 Sosyal Çözülme ve Din
11 Sosyal Değişme ve Din
12 Sekülerleşme ve Din
13 Din ve Kimlik
14 Din ve Diğer Sosyal Kurumlar
15
16
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Din ve toplumun karşılıklı etkileşimini içeren ilişkiyi kavrar.
2 Toplumsal olayları bilimsel bir yaklaşımla analiz etmeyi öğrenir.
3 Dini-toplumsal olaylara sosyolojik bir bakış açısı kazanır.
4 Eleştirel düşüncenin öneminin farkına varır.
5 Din dahil belli başlı toplumsal kurumların, toplumun bütünlüğü içinde işlevsel bir rol oynayabileceğini fark eder.
6 Dinin sosyo-kültürel tarafını analiz eder.
7 Din ile diğer toplumsal kurumlar arasındaki ilişkinin farkına varır.
8 Dini-tarihi olaylarla günümüz olayları arasında bağlantı kurar.
9
10

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi eğitimine ilişkin kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olur.
2 Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi alanında bilimsel araştırma yapabilir.
3 Bu alanın öğretimine yönelik strateji, yöntem ve tekniklerini etkili biçimde kullanır.
4 Öğretim süreci içinde ve dışında etkili iletişim becerilerine sahip olur.
5 Din ve değerlerle ilgili temel kavramları tanır.
6 Kuran ve Hz. Muhammed in söz ve öğretileri ile ilgili temel bilgilere sahip olur.
7 Dinler ve dini akımlar hakkında bilgi sahibi olur.
8 Günümüz inanç problemleri ve güncel dini konular hakkında bilgi sahibi olur.
9 Eğitim ve öğretim vereceği yaş grubuna ait gelişimsel ve ruhsal bilgi donanımına sahip olur.
10 Öğrencilerin öğretim sürecindeki gelişimlerini izlemeye yönelik ölçme ve değerlendirme uygulamaları yapabilir.
11 Bilgi ve iletişim teknolojilerini teknik ve pedagojik olarak kullanabilme becerisine sahip olur.
12 Türk eğitim tarihi ve sisteminin yapısı, tarihsel gelişimi hakkında yeterli bilgiye sahip olur.
13 Türk islam sanatları, edebiyatı ve musikisi hakkında bilgi ve beceri sahibi olur.
14 Topluma hizmet bilinci ile görev misyonunu yerine getirme becerisine sahip olur.
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 3 42
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 0 0 0
Ödevler 2 2 4
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 0 0 0
Ara sınavlar 1 1 1
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavı 1 2 2
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     49
AKTS     2.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı Abdurrahman Kurt, Din Sosyolojisi, 2. baskı, Sentez yay., İstanbul, 2012.
Yardımcı Kaynaklar İsa Kuyucuoğlu, Din Sosyolojisinde Kuram ve Yöntem Sorunu, Eski Yeni yay., Ankara, 2012; Ünver Günay, Din Sosyolojisi, 3. baskı, İnsan yay., İstanbul, 2000; Hans Freyer, Din Sosyolojisi, Çev. Turgut Kalpsüz, Yay.Haz.: M. Rami Ayas, Doğu Batı yay., Ankara, 2013.

Ders İle İlgili Dosyalar