Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
ET SIĞIRLARININ ISLAHI Üçüncü Düzey ZT 563 1 7.50 7.50 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri Yok
Eğitimin Dili Türkçe
Koordinatör DR. ÖĞR. ÜYESİ ASİYE YILMAZ ADKINSON
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı ÖĞRETİM ÜYESİ ASİYE YILMAZ ADKINSON
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı
Dersin Veriliş Şekli Teorik
Dersin Amacı Etçi sığır yetiştiriciliğinde genetik ilerlemeyi sağlayacak bilimsel temellere dayalı ıslah stratejilerini öğrencilere kazandırmaktır. Öğrencilerin; genetik parametreleri hesaplayabilmeleri, seleksiyon programı oluşturabilmeleri, genomik verileri değerlendirebilmeleri ve modern hayvancılık işletmelerinde kullanılabilecek etkili ıslah planlarını geliştirebilmeleri hedeflenmektedir. Ders sonunda öğrenciler, ekonomik olarak verimli ıslah uygulamalarını tasarlayabilecek bilgi ve beceriye sahip olacaktır.
Dersin Tanımı Etçi sığır populasyonlarında genetik iyileştirme süreçlerini bilimsel temellere dayalı olarak incelemek, et sığırlarında kalıtım derecesi, genetik korelasyon, seleksiyon yöntemleri, soy kütüğü kayıtları, büyüme ve karkas özellikleri gibi temel ıslah bileşenleri detaylı olarak ele alınır. Ayrıca genomik seleksiyon ve boğa seçimi konuları işlenir. Ders, öğrencilerin hem teorik temelleri hem de pratik veri analiz becerilerini kazanmasını hedefleyen uygulamalı bir yapıya sahiptir.

Dersin İçeriği
1 Giriş ve Temel Kavramlar
2 Genetik yapı, Kalıtım ve Genetik Parametreler
3 Seleksiyon Yöntemleri
4 Döl Kontrolu
5 Üreme ve Çiftleştirme
6 Akrabalık Testi
7 Büyüme, Besi ve karkas Özellikleri
8 Vize
9 Et Kalitesi Özelliklerinin Islahı
10 Heterosis
11 Genomik Seleksiyon
12 Damızlık Boğa Seçimi
13 R İstatistik Programı ile Uygulamalı Veri Analizi
14 R İstatistik Programı ile Uygulamalı Veri Analizi
15
16
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Etçi sığır ıslahının temel genetik prensiplerini açıklayabilme.
2 -Genetik parametreleri (kalıtım derecesi, genetik korelasyon) hesaplayabilme ve yorumlayabilme.
3 Etçi sığır ıslahında kullanılan seleksiyon yöntemlerini karşılaştırabilme
4 Akrabalık katsayılarını hesaplayabilme
5 Güncel Genomik seleksiyon yöntemlerini açıklayabilme.
6 R programı ile temel Genomik analizleri yapabilme
7
8
9
10

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 3 42
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 0 0 0
Ödevler 10 2 20
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 0 0 0
Ara sınavlar 0 0 0
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavı 0 0 0
Araştırma 10 12 120
Toplam iş yükü     182
AKTS     7.50

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 0 0
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   0
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı Understanding Animal Breeding. Richard M. Bourdon
Yardımcı Kaynaklar

Ders İle İlgili Dosyalar