Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
SOSYOLOJİ TARİHİ İkinci Düzey FDB 581 Seçmeli 1 7.00 7.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri -
Eğitimin Dili Türkçe
Koordinatör PROF. DR. CELALEDDİN ÇELİK
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı PROF. DR. ABDULVAHAP TAŞTAN
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı -
Dersin Veriliş Şekli Yüzyüze eğitim/Sunum, Seminer Hazırlama
Dersin Amacı Kurucu sosyologların kuramları çerçevesinde sosyolojinin ortaya çıkışı, gelişimi ve tarihsel bağlamı ile ilgili bilgilendirmek ve bilinçlendirmek.
Dersin Tanımı Belli başlı sosyologlar ve kuramlar tarihi süreç içerisinde ele alınarak incelenir.

Dersin İçeriği
1 Sosyolojiyi Hazırlayan Olaylar
2 Sosyolojinin Hazırlık Çağının Son Safhaları
3 İlk Sosyoloji Sistemlerinin Doğuşunda Fransız-İngiliz Akımı
4 Saint-Simon, Auguste Comte, Herbert Spencer
5 İlk Sosyoloji Sistemlerinin Doğuşunda Alman Akımı
6 Hegel Felsefesi, Karl Marx
7 1860-1900 Arasında Sosyoloji
8 1900 Sonrası Sosyoloji
9 Emile Durkheim - Vilfredo Pareto
10 Max Weber - Ferdinand Tönnies
11 Sosyoloji Akımları (Biçimsel-Psikolojik-Evrenselci-Tarihsel)
12 Türkiye'de Sosyoloji Tarihi
13
14
15
16
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Sosyolojinin ortaya çıkışının tarihi koşullarını öğrenir.
2 Belli başlı sosyologlar ve kuramlar hakkında bilgi edinir.
3 Toplumların gelişim aşamaları ve bunların kuramsal arka planı kavranır.
4
5
6
7
8
9
10

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 Felsefe ve Din Bilimleri alanındaki temel bilgi, kuram ve yaklaşımları öğrenir.
2 Felsefe ve Din bilimlerinin meselelerini bilimsel araştırma metotlarını esas alarak inceleme becerisi kazanır.
3 Felsefe ve din bilimlerinin verileri ile ilahiyat alanının diğer disiplinleri arasında yeterli ilişkileri kurar.
4 Felsefe ve Din Bilimlerinin temel kaynaklarını bilimsel çalışmalarda kullanacak düzeyde tanır.
5 Felsefe ve Din Bilimleri alanında ulusal ve uluslar arası çalışmalar hakkında birikim edinir.
6 Alanının gerektirdiği düzeyde bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
7 Felsefe ve Din Bilimleri alanında özgün araştırmalar yapabilir.
8 Felsefe ve Din Bilimleri alanında ulaştığı sonuçları ulusal ve uluslar arası düzeydeki akademik ortamlarda paylaşabilir.
9 Bilimsel ve meslekî etiğe sahip olur.
10 Alanıyla ilgili kaynakları kullanacak derecede Arapça ve Batı dillerine sahip olur.
11 Alanında edindiği birikimi toplumun ihtiyaçlarını karşılamada kullanır.
12 Alanıyla ilgili çeşitli organizasyonlara katılır ve katkıda bulunur.
13 Uzmanlık alanıyla ilgili konularda strateji geliştirilmesine yardımcı olur.
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 3 3 9
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 3 3 9
Ödevler 6 6 36
Sunum / Seminer hazırlama 3 3 9
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 0 0 0
Ara sınavlar 6 6 36
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 3 3 9
Yarıyıl sonu sınavı 3 3 9
Araştırma 6 6 36
Toplam iş yükü     153
AKTS     6.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 3 30
Kısa sınav 0 0
Ödev 6 30
Yarıyıl içi toplam   60
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   20
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   20
Genel toplam   40

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı Hans Freyer, Sosyoloji Kuramları Tarihi, Çev. Tahir Çağatay, Haz. M. Rami Ayas, Doğu Batı yay., Ankara, 2012.
Yardımcı Kaynaklar Nurettin Şazi Kösemihal, Sosyoloji Tarihi, Remzi Kitabevi, 5. baskı, İstanbul, 1995.

Ders İle İlgili Dosyalar