Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
PRATİK RUSÇA III Birinci Düzey RDE 207 Zorunlu 3 2.00 2.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri Yok
Eğitimin Dili Rusça
Koordinatör PROF. DR. SEVİNÇ ÜÇGÜL
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı PROF. DR. SEVİNÇ ÜÇGÜL
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı Yok
Dersin Veriliş Şekli Yüz yüze
Dersin Amacı Bu ders, ikinci sınıf öğrencilerinin iletişimsel yeterliliğini geliştirmeyi, konuşma becerilerini güçlendirmeyi, kelime dağarcığını genişletmeyi ve kültürel farkındalıklarını artırmayı amaçlamaktadır. Öğrencilerin Rusçayı doğal iletişim bağlamlarında etkili biçimde kullanmaları hedeflenmektedir.
Dersin Tanımı Pratik Rusça dersi, ikinci sınıf öğrencilerinin Rusçayı günlük iletişim bağlamlarında doğru, akıcı ve kültürel açıdan uygun biçimde kullanmalarını hedefleyen uygulamalı bir dil dersidir. Ders, öğrencilerin iletişimsel yeterliliğini geliştirmeyi, kelime dağarcığını genişletmeyi, dinleme ve konuşma becerilerini güçlendirmeyi amaçlamaktadır. Program, İ. V. Odintsova’nın “Ne dediniz?” adlı ders kitabında yer alan “Aile”, “Dış görünüş”, “Ev”, “Şehirde” ve “Kültür” gibi temel temalar üzerine kuruludur. Ayrıca T. Tanaşeva, S. Üçgül ve M. Yılmaz’ın “Masallarla Rusça Öğreniyoruz” adlı kitabından seçilmiş metinler, film ve televizyon programlarından alınan sahnelerle desteklenmektedir. Ders kapsamında tartışmalar, rol oyunları, video analizleri, sözlü anlatım etkinlikleri, kısa yazılı metinler ve sunumlar gibi çeşitli yöntemler kullanılmaktadır. Sosyokültürel bileşeniyle öğrencilerin yalnızca dili değil, aynı zamanda Rus kültürünü ve geleneklerini de daha derin bir biçimde kavramaları hedeflenmektedir.

Dersin İçeriği
1 Tanışma ve kendini tanıtma. Etkinlikler: • Tanışma oyunu: “Ben kimim?” • Temel kelime ve ifadelerin tekrarı. • Diyaloglar ve mini sunumlar. Kısa bir sözlü anlatım hazırlamak: “Benim Rusça öğrenme yolculuğum” (Мой путь изучения русского языка).
2 Konu: Семья Metin: Rusya’da aile ve tarihi süreçte aile ilişkileirnin gelişim tarihi) Dersin Hedefleri: • Öğrencilerin kültürel bilgilerini genişletmek. • “Aile” temasıyla ilgili kelime bilgisini pekiştirmek. • Dinleme ve okuma becerilerini geliştirmek, metin içeriği üzerine tartışma yürütmek. Dersin İçeriği: Rus ailesinin tarihini ve evrimini konu alan bir metin okunur ve tartışılır. Öğrenciler, aile yapısındaki değişimleri değerlendirir ve kendi ülkelerindeki aile anlayışıyla karşılaştırır. Çalışma Biçimleri: • Metin okuma ve tartışma • İkili çalışma (eşli konuşma etkinlikleri) Ev Ödevi: Kendi ülkenizdeki aile gelenekleri hakkında 10–15 cümlelik bir metin yazın ve bunları Rusya’daki aile gelenekleriyle karşılaştırın.
3 Konu: Aile: Benim ailem. Soy ağacı Dersin İçeriği: “Don Kişot’un Çocukları” filminden bölümler izlenir, karakterler ve aile ilişkileri üzerine tartışılır. Öğrenciler, aile üyelerini tanıtmayı ve Rusçada iyelik biçimlerini doğru kullanmayı öğrenirler. Ayrıca kendi soy ağaçlarını oluşturarak aile bağlarını anlatan kısa sözlü sunumlar yaparlar. Çalışma Biçimleri: • Görsellerle çalışma • Eşli diyaloglar • Soy ağacı çizimi ve anlatımı Ev Ödevi: Kendi ailenizin yazılı bir tanıtımını hazırlayın (150–200 kelime).
4 Konu: Aile ilişkileri. Ebeveynlik yaşı. Dersin İçeriği: Filmden 5–6. bölümler izlenir, ebeveynlik ve aile ilişkileri üzerine tartışılır. Öğrenciler, dinleme etkinliği kapsamında röportajlar dinleyerek konu hakkındaki farklı görüşleri analiz ederler. “Hangi yaşta ebeveyn olmak daha iyidir?” başlıklı tartışmada fikirlerini savunmayı ve argüman geliştirmeyi öğrenirler. Çalışma Biçimleri: • Röportaj dinleme • Grup tartışması ve münazara Ev Ödevi: “Ebeveyn olmanın en uygun yaşı nedir?” konusuna ilişkin en az 5 maddeyle “lehte” ve “aleyhte” argümanlar hazırlayın.
5 Konu: Filmin karakter analizi. Dersin İçeriği: “Don Kişot’un Çocukları” adlı filmin bölümleri izlenir, olay örgüsü ve karakterler tartışılır. Öğrenciler, karakterlerin davranışlarını ve kişilik özelliklerini analiz eder, film diyaloglarını canlandırarak sözcük ve dilbilgisi yapılarını pekiştirirler. Çalışma Biçimleri: • Leksik ve dilbilgisel alıştırmalar • Diyalog çalışmaları • Karakter analizi ve tartışma Ev Ödevi: Film kahramanları hakkında yazılı kısa bir değerlendirme yapmak ve sözlü anlatma (yaklaşık 100 kelime).
6 Konusu: Masal “Altın Yumurtlayan Tavuk” Dersin İçeriği: Ders, ünlü Rus halk masalı “Altın Yumurtlayan Tavuk” üzerinden temel kelimeleri, cümle yapısını ve hikâye anlatımını öğretmeyi amaçlar. Öğrenciler, masalı dinleyip okur, karakterleri tanımlar ve olay örgüsünü sıralar. Ayrıca masalın anlamı, sembolik yönleri ve Rus halk kültüründeki yeri üzerine kısa bir tartışma yapılır. Çalışma Biçimleri: • Masalın dinlenmesi ve okunması • Karakter tanıtımı ve olay sıralaması • Grup çalışması: “Masalı kendi sözlerinle anlat” • Basit rol oyunu veya dramatizasyon Ev Ödevi: Masalı yeniden anlatan kısa bir metin yazmak ve anlatmak (7–10 cümle).
7 Konu: Betimlemede sıfatların rolü. Kısa sıfatların tekrarı Dersin İçeriği: Ders, sıfatların betimleme dilindeki işlevini ve duygusal-renk tonlarını öğretmeye yöneliktir. Öğrenciler uzun ve kısa sıfatların farklarını öğrenir, sıfatların karakter, duygu ve fiziksel özelliklerin anlatımındaki önemini keşfederler. Tablolar, fotoğraflar ve kısa metinler üzerinden uygulamalı alıştırmalar yapılır. Çalışma Biçimleri: Sıfat türlerinin tekrarı (uzun/kısa biçimler) Cümle tamamlama ve dönüştürme alıştırmaları Görsel betimleme etkinlikleri Grup çalışması ile karakter ya da nesne tanımlama Ev Ödevi: Seçtiğiniz bir kişi ya da nesneyi kısa sıfatlar kullanarak 8–10 cümleyle tanımlayın.
8 Konu: Dış görünüş: görünüşün tanımlanması Dersin İçeriği: Öğrenciler sıfatların doğru kullanımını pekiştirerek insan dış görünüşünü betimlemeyi öğrenirler. Fotoğraflar üzerinden gözlem yapar, betimleyici cümleler kurar ve çeşitli kişilerin görünüşlerini karşılaştırırlar. Çalışma Biçimleri: • Görsellerle çalışma • Betimleme oluşturma etkinlikleri • Sıfat kullanımına yönelik alıştırmalar Ev Ödevi: Tanınmış bir kişiyi tanımlayan 8–10 cümlelik bir metin hazırlayın.
9 ARA SINAV
10 Konu: Karakterin tanımlanması Dersin İçeriği:Öğrenciler kişisel özellikleri tanımlamayı öğrenir, karakter betimlemelerinde kullanılan sıfatları ve ifadeleri pekiştirir. Stereotipler üzerine tartışmalar yapılır; ayrıca nezaket ifadeleri ve iltifatların uygun kullanımı ele alınır. “Tanışma” konulu rol oyunu aracılığıyla öğrenciler gerçek iletişim ortamlarında bu ifadeleri uygulama fırsatı bulurlar. Çalışma Biçimleri: • Rol oyunu “ Arkadaşın hakkında bilgi vererek ondan bahsetme ve tanıştırma” • Grup tartışması ve karakter tanımlama etkinlikleri Ev Ödevi: “Ideal arkadaş” konulu yaklaşık 100 kelimelik bir metin yazın.
11 Konu: Masal “Altın Balta” Dersin İçeriği: Ders, ünlü Rus halk masalı “Altın Balta” üzerinden dürüstlük, açgözlülük ve ahlaki seçimler konularını ele alır. Öğrenciler masalı dinleyip okur, olay örgüsünü ve karakterlerin davranışlarını analiz eder. Dürüstlük kavramı üzerine grup tartışması yapılarak öğrencilerin konuşma ve yorumlama becerileri geliştirilir. Çalışma Biçimleri: • Masalın okunması ve kelime açıklamaları • Olay sırasını belirleme ve karakter analizi • Grup tartışması: “Dürüst olmak neden önemlidir?” • Kısa dramatizasyon (masalın sahnelenmesi) Ev Ödevi: Masaldan çıkarılan dersi açıklayan kısa bir metin yazın (8–10 cümle).
12 Ders Konusu: Vasnetsov’un tabloları: karakterlerin dış görünüşünün betimlenmesi Dersin İçeriği: Viktor Vasnetsov’un tabloları üzerinden karakter betimlemeleri yapılır. Öğrenciler “Alyonuşka”, “Kız ve Şeftaliler”, “Üç Bogatır” ve “Kuğu Prenses” eserlerini inceler; tablolardaki kişilerin dış görünüşünü ve ruh hâlini betimlemeyi öğrenirler. Görsel algıyı geliştirmek, sanatsal betimleme dilini zenginleştirmek ve sıfatların doğru kullanımını pekiştirmek amaçlanır. Çalışma Biçimleri: • Tabloların görsel analizi • Karakterlerin dış görünüşünü ve duygularını betimleme • Grup tartışması Ev Ödevi: Seçtiğiniz bir tablodaki karakterin dış görünüşünü ve ruh hâlini anlatan bir betimleme yazın (100–120 kelime)
13
14
15 Final Sınavı
16
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Öğrenciler öğrenilmiş sözcükleri kullanarak tartıma yapabilir.
2 Öğrenciler öğrenilmiş gramer yapılarını kullanarak verilmiş olan başlıklarda sözlü ve yazılı metinler oluşturabilir.
3 Öğrenciler öğrenilmiş gramer yapılarını kullanarak, kişisel ve soyutlayıcı günlük konuşmalar geliştirebilir ve arasındaki farklılıkları anlayabilir.
4 Öğrenciler öğrenilmiş konularda ve yine öğrenilmiş sözcükleri ve gramer yapısını kullanarak kendini yazılı ve sözlü olarak ifade edebilir.
5 Öğrenciler çeşitli alanlarda iletişim becerilerini geliştirir.
6
7
8
9
10

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 Rus dili, edebiyatı, tarihi ve kültürü alanlarında kuramsal ve uygulamalı bilgiye sahiptir; bu bilgiyi akademik ve mesleki süreçlerde etkili biçimde kullanır.
2 Rus dili ve edebiyatıyla ilgili yazılı ve sözlü sunumları akademik düzeyde hazırlar ve sunar; düşüncelerini farklı ortamlarda açık ve etkili biçimde ifade eder.
3 Edebi türleri, dönemleri ve temsilcilerini tarihsel ve kültürel bağlamlarıyla birlikte analiz eder; eleştirel bir perspektifle değerlendirir.
4 Rusça-Türkçe ve Türkçe-Rusça metinleri, dilin yapısal ve anlamsal özelliklerini dikkate alarak çevirir; çeviri sürecinde kuramsal bilgi ve etik ilkeleri uygular.
5 Disiplinlerarası yaklaşımları kullanarak edebiyat ve kültür metinlerini çağdaş kuramlar çerçevesinde yorumlar ve analiz eder.
6 Bağımsız araştırma yapar, edebi ve dilsel meseleleri çözümleyici bir yaklaşımla ele alır; akademik yazım ve yayın ilkelerine uygun ürünler üretir.
7 Kültürlerarası farklılıklara duyarlı bir yaklaşım geliştirir; Rus ve Türk kültürlerini karşılaştırmalı olarak değerlendirir.
8 Güncel bilgi teknolojileri ve dijital kaynakları kullanarak veri toplar, analiz eder ve bu verileri eğitim-öğretim ve mesleki ortamlarda paylaşır.
9 Rus dili ve edebiyatı bilgisini kamu ve özel sektördeki mesleki uygulamalara aktarır; çeşitli alanlarda istihdam edilebilirlik becerisi geliştirir.
10 Kültürel ve sanatsal etkinliklerin planlanması ve uygulanmasında aktif rol alır; topluma katkı sağlayan sosyal projeler geliştirir.
11 Bireysel ve ekip çalışmasına yatkındır; akademik ve mesleki ortamlarda iş birliği içinde çalışır.
12 Evrensel etik değerleri benimser; dil, ırk, cinsiyet, inanç ve sosyal statü farkı gözetmeksizin saygılı, duyarlı ve kapsayıcı bir tutum sergiler.
13
14 .
15 .
16 .
17 .
18 .
19 .
20 .
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 15 4 60
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 13 2 26
Ödevler 13 2 26
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 2 2
Ara sınavlar 1 1 1
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 2 2
Yarıyıl sonu sınavı 1 4 4
Araştırma 7 3 21
Toplam iş yükü     142
AKTS     6.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı S.Çernışov, A. Çernışova. Poehali. Russkiy yazık dlya vzroslıh. Bazovıy kurs. – SPb.: Zlatoust, 2014. – 200 s. V.M. Miller, L.V. Politova. Jıli-bıli. Russkiy yazık dlya vzroslıh. Bazovıy kurs. – Istanbul: Multilingual, 2005. – 200 s. T.L. Esmantova. Russkiya yazık: 5 elementov: uroven A2 (bazovıy). SPb.: Zlatoust, 2013. – 328 s.
Yardımcı Kaynaklar V.M. Miller, L.V. Politova. Jıli-bıli. Russkiy yazık dlya vzroslıh. Bazovıy kurs. Raboçaya tetrad – Istanbul: Multilingual, 2007. – 144 s.

Ders İle İlgili Dosyalar