Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
DİNLER TARİHİ METODOLOJİSİ İkinci Düzey FDB536 Seçmeli 1 7.00 7.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri -
Eğitimin Dili Türkçe
Koordinatör
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı Prof. Dr. Mustafa ÜNAL
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı Arş. Gör. Bekir KÖYLÜ
Dersin Veriliş Şekli Yüz yüze
Dersin Amacı Dinler tarihinin kendine has metotlarını tanıtmak, Dinler tarihi metotlarını geliştiren batılı öncüler ve ülkemizde bilim dalı haline gelmesinde katkıda bulunan akademisyenler hakkında bilgi vermek, Dinler Tarihi çalışmalarının klasik ve çağdaş yöntemlerini öğretmektir.
Dersin Tanımı Dinler tarihinin terminoloji ve metodolojsini kavrar. Saha araştırmalarının problemlerinin bilincinde olarak verimli çalışma metotları geliştirir. Din Bilimleri arasında konu ve metod açısından bağlantıyı çözer. Bilimsel bilginin özelliklerini, elde ediliş yollarını öğrenir ve etkin bir şekilde kullanma becerisi kazanır.

Dersin İçeriği
1 Bilimsel bilginin tanımı ve özellikleri
2 Bilimsel çalışmalarda terminoloji ve metodolojinin önemi
3 Dinler Tarihinin diğer din bilimleriyle konu ve metod ilişkisi
4 Dinler tarihinin metotları
5 Deskriptif metod
6 Karşılaştırma metodu
7 Fenomenolojik metod
8 Bilimsel çalışmalarda objektiflik
9 Hermonotik metod
10 Alan Araştırması ve problemleri
11 Dinler Tarihi Araştırmalarında Genel Sorunlar
12 Dinler Tarihine Çağdaş Yaklaşım Yöntemleri
13 Bilimsel Araştırmanın safhaları
14 Dinler Tarihinde konu seçimi ve araştırmada dikkat edilecek hususlar
15
16
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Bilimsel bilginin önemini ve ciddiyetini kavrama ve sistematik araştırmalar yapabilme becerisine sahip olur.
2 Dinler Tarihinin problemlerini tespit eder, Dinleri nasıl araştıracağını bilir.
3 Bilimsel bilginin özelliklerini kavrar, bu bilgiye ulaşma yollarını öğrenir.
4 Dinler Tarihinin kaynaklarını bilir ve metodik çalışma becerisi elde eder.
5 Dinler Tarihinin konusunu kavrar ve metotlarını aktif olarak kullanır.
6 Dinler Tarihinin kullandığı metodları bilir.
7
8
9
10

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 Felsefe ve Din Bilimleri alanındaki temel bilgi, kuram ve yaklaşımları öğrenir.
2 Felsefe ve Din bilimlerinin meselelerini bilimsel araştırma metotlarını esas alarak inceleme becerisi kazanır.
3 Felsefe ve din bilimlerinin verileri ile ilahiyat alanının diğer disiplinleri arasında yeterli ilişkileri kurar.
4 Felsefe ve Din Bilimlerinin temel kaynaklarını bilimsel çalışmalarda kullanacak düzeyde tanır.
5 Felsefe ve Din Bilimleri alanında ulusal ve uluslar arası çalışmalar hakkında birikim edinir.
6 Alanının gerektirdiği düzeyde bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
7 Felsefe ve Din Bilimleri alanında özgün araştırmalar yapabilir.
8 Felsefe ve Din Bilimleri alanında ulaştığı sonuçları ulusal ve uluslar arası düzeydeki akademik ortamlarda paylaşabilir.
9 Bilimsel ve meslekî etiğe sahip olur.
10 Alanıyla ilgili kaynakları kullanacak derecede Arapça ve Batı dillerine sahip olur.
11 Alanında edindiği birikimi toplumun ihtiyaçlarını karşılamada kullanır.
12 Alanıyla ilgili çeşitli organizasyonlara katılır ve katkıda bulunur.
13 Uzmanlık alanıyla ilgili konularda strateji geliştirilmesine yardımcı olur.
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 3 42
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Ödevler 5 3 15
Sunum / Seminer hazırlama 4 3 12
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 8 8
Ara sınavlar 1 9 9
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 9 9
Yarıyıl sonu sınavı 1 10 10
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     147
AKTS     6.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 30
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   30
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   30
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   70
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı ELİADE, Mircea, Dinler Tarihine Giriş; Annemaria Schimmel, Dinler Tarihine Giriş; M. Aydın Dinler Tarihine Giriş
Yardımcı Kaynaklar Ugo Bianchi, Dinler Tarihi Araştırma Yöntemleri; Joachim Wach, Dinler Tarihi Mircae Eliade, Dinler Tarihi; Mehmet Aydın, Dinler tarihinde Metodoloji Denemeleri, Eliade, Dinin Anlamı ve Sosyal Fonksiyonu; Mustafa Alıcı, Dinler Tarihinin Batılı Öncüleri

Ders İle İlgili Dosyalar