Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
DÜNYA SİNEMA TARİHİ Birinci Düzey RTS237 Zorunlu 3 4.00 4.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri Yok
Eğitimin Dili Türkçe
Koordinatör PROF. DR. BURAK MEDİN
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı PROF. DR. BURAK MEDİN
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı Yok
Dersin Veriliş Şekli Konferans, Örnek film izleme ve tartışma
Dersin Amacı Bu dersin amacı; sinemanın ortaya çıkmasına aracı olan optik oyuncakların çalışma prensiplerini anlamak, sinemanın ilk yıllarındaki önemli isimleri ve filmlerini öğrenmek, Amerikan sinemasının ilk yıllarındaki öncü isimleri kavramak ve komedi sinemasının gelişimini ve satirik örnekleri izlemek ve temel sinema dillerini öğrenmektir.
Dersin Tanımı Sinema sanatının gelişim süreci, temel problem ve çatışma noktaları, sinema tarihinin uygulamaları üzerinden kuramların ortaya konulması ve bunların üretilen filmler üzerinden anlatılması yoluyla, dünya sinema tarihi anlatılır.

Dersin İçeriği
1 Giriş: Tanışma, dersin tanıtımı, kaynak kitapların tanıtımı.
2 Sinemanın doğuşu ve ilk yılları. Sinemanın ortaya çıkmasında optik oyuncaklar
3 Sinemanın Amerika''''''''daki Öncüsü: Edison
4 Sinemanın Babası: Lumiere Kardeşler
5 Öykülü filmin babası: Georges Melies. G. Melies filmleri izleme-tartışma
6 Amerikan sinemasının kuruluş yılları: Edwin. S. Porter
7 Sinemanın ilk ustası: Griffith. Griffith Sineması ve Film İzleme-Tartışma
8 Sinemada komedinin parlak dönemi: Sessiz güldürüler. Kaba güldürülerin ustası: Mack Sennett
9 Sinemanın Altın Çağı: Chaplin. Chaplin Sineması ve Film İzleme-Tartışma
10 Alman Dışavurumculuk Akımı: Fritz Lang ve Wilhelm Murnau, Rene Clair, Carl T. Dreyer.
11 Fransız Şiirsel Gerçekçiliği.
12 İtalyan Yeni Gerçekçiliği: Savaş sonrasında İtalya ve İtalyan sineması.
13 Fransız Yeni Dalgası
14 1960 Sonrası Avrupa Sinemasının Yaratıcı Yönetmenleri
15 Japon sineması
16
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Öğrenci sinemanın doğuşundan günümüze kadar olan süreçte geçirdiği evreleri öğrenir.
2 Sinemaya yön veren önemli yönetmenleri öğrenir.
3 Film sanatının dönüm noktası sayılan önemli filmler hakkında bilgi sahibi olur.
4 Sinema tarihindeki önemli dönüm noktalarını bilir.
5 Sinema akımlarını öğrenir.
6 Bazı önemli sinema türlerini öğrenir.
7
8
9
10

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 İletişim, radyo, televizyon ve sinema alanlarıyla ilgili bilimsel, toplumsal, ekonomik, yasal, siyasal, sosyal ve kültürel konularda disiplinler arası bir bakış açısıyla yeterli bilgi birikimine sahip olur; bu birikimle tutarlı ve kapsamlı fikirler oluşturup savunabilir.
2 Radyo, televizyon ve sinema alanındaki kuramları bilir.
3 Radyo, televizyon ve sinemanın dünyadaki ve Türkiye’deki tarihsel gelişim sürecini bilir.
4 Radyo, televizyon ve sinema alanındaki çalışma koşullarını düzenleyen yasal belgeleri, ulusal ve uluslararası meslek örgütlerini ve etik ilkeleri bilir
5 Radyo, televizyon ve sinemada yapım aşamalarını bilir; uygulama becerisi ve yetkinliğine sahiptir
6 Radyo, televizyon ve sinema alanında program üretme ve/veya film yapma yetkinliğine sahiptir
7 Radyo, televizyon yayıncılığındaki program türleri ile sinema türlerini ve akımlarını bilir
8 Görsel ve işitsel teknik donanımı içerik üretiminde etkin olarak kullanma becerisine sahiptir.
9 Radyo, televizyon ve sinema alanı ile ilgili bilişim ve iletişim teknolojilerini (yazılım, program, uygulamalar vb.) etkin bir şekilde kullanabilme becerisine sahiptir.
10 Senaryo yazma ve çekim senaryosu hazırlama becerisine sahiptir.
11 Görüntü estetiği, sinematografik anlatım ve kompozisyonun temel ilkeleri konusunda yetkindir.
12 Medya okuryazarlığı becerilerini edinerek medya içeriklerinin toplumsal, ekonomik, politik, kültürel vb. etkilerini eleştirel bakış açısıyla ele alma, çözümleme ve değerlendirme yeteneğine sahiptir
13 Yapay Zekâ tabanlı uygulamaları çalışmalarında etkin ve etik bir biçimde kullanabilir
14 İş hayatındaki uygulamalar ile iş sağlığı ve güvenliği hakkında bilgi ve deneyim sahibidir.
15 En az bir yabancı dilde alanıyla ilgili sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisine sahiptir
16 Girişimcilik, iş geliştirme ve ekip çalışması yürütebilme konularında bilgi ve beceriye sahiptir.
17 Alanı dışında, kişisel ilgi alanları doğrultusunda tercih ettiği konularda akademik bilgi ve perspektif sahibidir.
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 13 3 39
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Ödevler 0 0 0
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 5 5
Ara sınavlar 1 1 1
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 10 10
Yarıyıl sonu sınavı 1 0 0
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     97
AKTS     4.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı Nowell-Smith G. (2003) Dünya Sinema Tarihi, Kabalcı Yayınevi Teksoy, R. (2005) Rekin Teksoy’un Sinema Tarihi, Oğlak Yayıncılık
Yardımcı Kaynaklar Abisel, N. (2003) Sessiz Sinema, Om Yayınları

Ders İle İlgili Dosyalar