Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
20. YY. RUS EDEBİYATI Birinci Düzey RDE 305 Zorunlu 5 4.00 4.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri Yok
Eğitimin Dili Rusça
Koordinatör ÖĞRETİM ÜYESİ ERDEM ERİNÇ
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı Dr. Öğr. Üyesi ERDEM ERİNÇ
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı Yok
Dersin Veriliş Şekli 19.yy sonu, 20.yy başı Rus Nesir Sanatı dersi 15 hafta boyunca dörder saatlik derslerle verilecektir. Dersin hafta içerisindeki ilk bölümünde ele alınacak yazarların biyografileri üzerinde durulurken, ikinci iki saatlik kısmında eserlerinden örnekler incelenecektir.
Dersin Amacı RDE 313 19. yy Sonu, 20. yy Başı Rus Nesri dersinde öğrenciler Rus edebiyat tarihinin söz konusu dönemlerinde verilen eserler ve Rus Gümüş Çağı’na zemin hazırlayan şartlar ile ona eşlik eden düzyazı edebiyatından örnekler ile tanışırlar. Geride Rus edebiyatının “Altın Çağ”’ı olarak adlandırılan bir dönemi geride bırakan bu zaman aralığında, Rus nesri bir olgunluk çağına ulaşmıştır. Söz konusu derste bu olgunluk çağının temsilcilerinin metinleri, üslup özellikleri yardımıyla analiz edilip, bir bütün olarak bu geçiş döneminin irdelenmesi amaçlanmaktadır.
Dersin Tanımı Dersin adından da anlaşılacağı üzere genel malzemeyi 19. yy sonu, 20. yy başında ilk eserlerini vermiş yazarların düzyazı metinleri oluşturmaktadır. Bu metinler analiz edilirlerken klasik pozitivist yaklaşımdan ziyade yeni metin analizi metotlarından faydalanılacaktır. Öğrencilerin dönemin atmosferini anlayabilmeleri için başlangıç derslerinde, dünyada ve Rusya’da dekadanlıktan sonra gözlemlenen akımlara dair bilgi verilecektir.

Dersin İçeriği
1 İzlencenin tanıtımı. Dünyanın dekadans algısı.
2 Dekadansın Gümüş Çağ formu. Rusya algısı. Sınırlandırıldığı zaman. Manifestoları.
3 Rusya’daki temel özellikleri. Temel metinler.
4 Maksim Gorki (erken dönem) hayatı ve yaratıcılığı.
5 M.Gorki’nin “Staruha İzergil” eserinde Gümüş Çağ’ın karakteristik özellikleri.
6 Son klasik İvan Bunin. Yaratıcılığı ve Rus Göçünün birinci dalgasında edebiyat.
7 Naturalizm ponevole. İvan Bunin “Derevnya” eseri.
8 İvan Şmelyov. Hayatı, yaratıcılığı. Eser: “Posledniy vıstrel”.
9 Leonid Andreyev. Yaşam ve yaratıcılık ilişkisi.
10 L. Andreyev’in “Krasnıy Smeh” eserinde Gümüş Çağ özellikleri.
11 Aleksandr Kuprin’in yaşamı ve edebi kişiliği.
12 A. Kuprin’in “Olesya” adlı uzun öyküsü üzerinden alegorik değerlendirmeler.
13 F. Sologub’un hayatı ve edebi kişiliği ile yazarın “Küçük Cin” adlı öyküsünün yazılış ve yayımlanışıyla ilgili sunum.
14 F. Sologub’un “Küçük Cin” adlı öyküsünde M. Bahtin’in karnaval teorisi.
15 Düzyazıdan şiire Rus Gümüş Çağı.
16
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Öğrenciler beşinci ders dönemine kadar getirdikleri edebiyat tarihi bilgilerini, kronolojik sıraya göre devam ettirme imkanı bulacaklardır.
2 Rus edebiyatı tarihini kronolojik bütünlük içinde ele alma ve diğer dönemlerle karşılaştırma yetisine sahip olacaklardır.
3 Edebiyat teorisi ve eleştirisine dair kuramsal bilgilerini, bu ders içerisinde bir analiz aracı olarak eserlerde kullanmaları mümkün olacaktır.
4 Rus edebiyatı yanında kültür ve siyasi tarih alanlarında da bilgileri pekişecektir.
5 -
6 -
7
8
9
10

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 Rus dili, edebiyatı, tarihi ve kültürü alanlarında kuramsal ve uygulamalı bilgiye sahiptir; bu bilgiyi akademik ve mesleki süreçlerde etkili biçimde kullanır.
2 Rus dili ve edebiyatıyla ilgili yazılı ve sözlü sunumları akademik düzeyde hazırlar ve sunar; düşüncelerini farklı ortamlarda açık ve etkili biçimde ifade eder.
3 Edebi türleri, dönemleri ve temsilcilerini tarihsel ve kültürel bağlamlarıyla birlikte analiz eder; eleştirel bir perspektifle değerlendirir.
4 Rusça-Türkçe ve Türkçe-Rusça metinleri, dilin yapısal ve anlamsal özelliklerini dikkate alarak çevirir; çeviri sürecinde kuramsal bilgi ve etik ilkeleri uygular.
5 Disiplinlerarası yaklaşımları kullanarak edebiyat ve kültür metinlerini çağdaş kuramlar çerçevesinde yorumlar ve analiz eder.
6 Bağımsız araştırma yapar, edebi ve dilsel meseleleri çözümleyici bir yaklaşımla ele alır; akademik yazım ve yayın ilkelerine uygun ürünler üretir.
7 Kültürlerarası farklılıklara duyarlı bir yaklaşım geliştirir; Rus ve Türk kültürlerini karşılaştırmalı olarak değerlendirir.
8 Güncel bilgi teknolojileri ve dijital kaynakları kullanarak veri toplar, analiz eder ve bu verileri eğitim-öğretim ve mesleki ortamlarda paylaşır.
9 Rus dili ve edebiyatı bilgisini kamu ve özel sektördeki mesleki uygulamalara aktarır; çeşitli alanlarda istihdam edilebilirlik becerisi geliştirir.
10 Kültürel ve sanatsal etkinliklerin planlanması ve uygulanmasında aktif rol alır; topluma katkı sağlayan sosyal projeler geliştirir.
11 Bireysel ve ekip çalışmasına yatkındır; akademik ve mesleki ortamlarda iş birliği içinde çalışır.
12 Evrensel etik değerleri benimser; dil, ırk, cinsiyet, inanç ve sosyal statü farkı gözetmeksizin saygılı, duyarlı ve kapsayıcı bir tutum sergiler.
13
14 .
15 .
16 .
17 .
18 .
19 .
20 .
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 15 4 60
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 15 1 15
Ödevler 15 1 15
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 3 2 6
Ara sınavlar 1 1 1
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 3 2 6
Yarıyıl sonu sınavı 1 1 1
Araştırma 7 1 7
Toplam iş yükü     111
AKTS     4.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı Ders içerisinde sunulan metinler dersin kaynağını teşkil etmektedir.
Yardımcı Kaynaklar Gorki, M., (1975) «Detstvo. V lyudyah. Moi Universitetı», Hudojestvennaya Literatura, ISBN 5-275-00024-3, 5-275-00022-7, Moskva, Rossiya. Gorki, M. 2008) «Foma Gordeev», Drofa, ISBN 978-5-358-04942-0, Moskva, Rossiya. Bunin, İ., (2002) “Arsenyev'in Yaşamı”, Cem, ISBN 9789756542101, İstanbul. Andreyev, (1988) “Yedi Asılmışların Hikayesi”, Yar, ISBN 9757530069, İstanbul. Şmelev, ?., (2011), «Leto Gospodne», Sibirskaya Blagozvonitsa, ISBN 978-5-91362-376-6, Rossiya. Şmelev,İ (2011), «Solntse Mertvıh», ISBN 5-86884-077-1,9785868840777, Rossiya. Kuprin, A., (2008), «Poyedinok», Azbuka-Klassika, ISBN 978-5-395-00035-4, Rossiya. Kuprin, A., (2010) «Olesya», Eksmo, ISBN 978-5-699-41677-6, Rossiya. Sologub, F., (2004) «Melkiy Bes», Hauka, ISBN 5-02-027129-2, Moskva, Rossiya.

Ders İle İlgili Dosyalar