Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
BESİN HAZIRLAMA VE PİŞİRME TEKNİKLERİ İkinci Düzey BES 112 2 6.00 6.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri BES 111 Beslenme İlkeleri dersini almış olmak
Eğitimin Dili Türkçe
Koordinatör
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı DOÇ. DR. NESLİHAN ÖNER
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı ARŞ. GÖR. DR. YAĞMUR YAŞAR FIRAT ARŞ. GÖR. ASLI ONUR CANAYDIN ARŞ. GÖR. BÜŞRA ASLAN GÖNÜL ARŞ. GÖR. KÜBRA PASLIOĞLU
Dersin Veriliş Şekli Yüz yüze, uygulama
Dersin Amacı Bu dersin amacı, farklı pişirme yöntemlerini ve bu yöntemlerin çeşitli besinler üzerine etkisini öğretmektir.
Dersin Tanımı Besin hazırlama ve pişirme yöntemleri ile bu yöntemlerin besinlerin organoleptik ve fiziksel özellikleri ve besin değeri üzerine etkilerini kapsayan konularını içerir.

Dersin İçeriği
1 Dersin Amacı, Giriş ve Ölçü Alma
2 Deneysel Besin Hazırlamada İlkeler
3 Süt ve Süt Ürünleri
4 Yumurta
5 Tahıllar
6 Etler, Kuru baklagiller, Sert Kabuklu Meyveler ve Yağlı Tohumlar
7 Sebze ve mMyveler
8 Ara Sınav
9 Yağlar ve Tatlılar
10 Prebiyotikler ve Probiyotikler
11 Diyet Posası
12 Fonksiyonel Besinler
13 İşçi Beslenmesi
14 Yaşlı Beslenmesi
15 Türk Mutfak Kültüründeki Değişimler
16 Final Sınavı
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Besin gruplarının (Süt ve süt ürünleri, etler, kuru baklagiller, yumurta, tahıllar, sebze ve meyveler, yağlar ve tatlılar) besin hazırlama ve pişirme ilkelerini öğrenir ve bunların besin hazırlamadaki önemini kavrar.
2 Besin gruplarının (Süt ve süt ürünleri, etler, kuru baklagiller, yumurta, tahıllar, sebze ve meyveler, yağlar ve tatlılar) enerji ve besin ögesi içeriklerinin (makro-mikro besin ögeleri, vitaminler ve mineraller) hesaplanmasını öğrenir.
3 Makro ve micro nutrientlerin korunmasını sağlayan besin hazırlama ve pişirme tekniklerini ve ölçü alma yöntemlerini öğrenir.
4 Prebiyotik, probiyotik, diyet posası ve işlevsel besin kavramlarını ve vücuttaki işlevlerini öğrenir ve bu besinlerin beslenmedeki önemini kavrar.
5 Bazı özel grupların beslenmesinde dikkat edilmesi gereken durumları öğrenir.
6 Türk mutfak kültürü özelliklerini ve mutfak kültüründeki değişimleri öğrenir.
7
8
9
10

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 mesleki rol ve işlevlerini yerine getirmek için gerekli kuramsal ve uygulama bilgilerine sahiptir.
2 Mesleki etik ilke ve değerlere uygun davranır
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 15 2 30
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 15 2 30
Ödevler 8 2 16
Sunum / Seminer hazırlama 8 1 8
Kısa sınavlar 8 1 8
Ara sınavlara hazırlık 1 4 4
Ara sınavlar 1 1 1
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 8 4 32
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 4 4
Yarıyıl sonu sınavı 1 1 1
Araştırma 8 2 16
Toplam iş yükü     150
AKTS     6.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 20
Kısa sınav 0 0
Ödev 4 20
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı Baysal A. Beslenme. Hatipoğlu Yayınevi, 14. Baskı. Ankara, 2012
Yardımcı Kaynaklar Türkiye Diyetisyenler Derneği, Besin Bileşim Cetveli, Ankara, 1991. Eraslan N. Pişirme Yöntemleri. Detay Yayıncılık, Ankara, 2012. Ünver B. Deneysel Yiyecek Hazırlama. Mars Matbaası, Ankara, 1987.

Ders İle İlgili Dosyalar