Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
TARIM MAKİNALARI İŞLETMECİLİĞİNDE OPTİMİZASYON MODELLERİ Birinci Düzey BSM512 1 7.50 7.50 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri YOK
Eğitimin Dili TÜRKÇE
Koordinatör
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı DOÇ. DR. CEVDET SAĞLAM
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı YOK
Dersin Veriliş Şekli Sınıf Dersleri, Ödev ve Projeler
Dersin Amacı Öğrencilere işletme ve bölge düzeylerinde tarımsal mekanizasyon planlanması, geliştirilmesi ve gerçekleştirilmesi çalışmaları için gerekli teknik ve yönetim becerileri kazandırmaktır.
Dersin Tanımı Tarım makinaları işletme kapasitelerinin belirlenmesi, tarım makinalarının seçim ve kullanım modellerinin tesbiti, modele ilişkin problemin çözüm tekniklerinin belirlenmesi, Tarımsal işletmelere uygun makina sistemlerinin seçimi, sistemlerin işletimi, uygulanması ve organizasyonunun yapılması

Dersin İçeriği
1 Dersin tanımı, tanışma ve ders hakkında genel bilgiler
2 Tarımsal mekanizasyon ve önemi
3 Tarımsal mekanizasyon planlaması kavramı ve teknikleri
4 Sistem analizinin tarımsal planlamada yeri
5 Doğrusal programlama modeli ve kullanımı
6 Bir işletme örneğinde doğrusal programlama modelinin kullanımı
7 Bir tarımsal işletmenin makina ihtiyacının planlanması ve örnek çözümler
8 Ara sınav
9 Optimum ürün deseninin belirlenmesinde mekanizasyon maliyetleri
10 Dinamik programlama
11 En kısa yol yöntemi
12 Çalışılabilir zaman kavramı
13 Enerji esasına dayalı traktör-makina seçimi
14 Genel değerlendirme
15 Dönem sonu sınavı
16
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Tarımsal mekanizasyon planlaması kavramı ve tekniklerinin öğrenilmesi
2 Sistem analizinin tarımsal planlamadaki yeri ve öneminin kavranması
3 Doğrusal programlama modeli ve tarımsal üretimde uygulanmasının öğrenilmesi
4 Tarımsal işletmenin makina ihtiyacının planlanması ve örnek çözümlerle kavranması
5 Optimum ürün desenini ve mekanizasyon maliyetlerini hesaplamayı öğrenme
6 Çalışılabilir zamana bağlı olarak mak makina ve traktör kapasitelerinin hesaplayabilme bilgisi kazandırma
7 Enerji esasına dayalı traktör-makina seçimini yapabilme esas ve ölçütlerinin öğrenilmesi
8
9
10

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 Mühendislik konularında matematik ve fen bilgilerini uygulama becerisine sahip olur.
2 Bir problemi saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisine sahip olur.
3 Bir sistemi, parçayı ya da süreci tasarlama becerisine sahip olur.
4 Mühendislik uygulamaları için gerekli olan teknikleri ve araçları kullanma becerisine sahip olur.
5 Deney/proje tasarlama, uygulama ve sonuçlarını analiz ederek yorumlama becerilerine sahip olur.
6 Takım çalışmasına yatkınlık becerisine sahip olur.
7 Bireysel çalışma becerisine sahip olur.
8 Sözlü ve/veya yazılı iletişim kurma becerisine sahip olur.
9 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci ve bunu gerçekleştirebilme becerisine sahip olur.
10 Mesleki ve etik sorumluluk bilinci ile hukuksal konularda bilgiye sahip olur.
11 Yönetsel becerilere (liderlik, organizasyon, zaman ve risk yönetimi, kalite bilinci, verimlilik vb) sahip olur.
12 Zamanı en iyi şekilde kullanma becerisine sahip olur.
13 Alışılmışın dışında yollar bulabilme becerisine sahip olur.
14 Yönetim becerisi, mesleki özgüven ve insiyatif alabilme özelliklerine sahip olur.
15 Problemlere çözümler getirirken ulusal çıkarları gözetir.
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 3 42
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 12 3 36
Ödevler 4 5 20
Sunum / Seminer hazırlama 4 5 20
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 2 2
Ara sınavlar 1 1 1
Proje (Yarıyıl ödevi) 3 10 30
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 2 2
Yarıyıl sonu sınavı 1 2 2
Araştırma 3 10 30
Toplam iş yükü     185
AKTS     7.50

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 50
Kısa sınav 0 0
Ödev 4 50
Yarıyıl içi toplam   100
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı 1- EVCİM, H.Ü., TARIMSAL MEKANİZASYON İŞLETMECİLİĞİ VE PLANLAMASI VERİ TABANI, EÜZF Yay.no. 495 2- EVCİM, H.Ü., SINDIR, K.O., BİR İŞLETME ÖRNEĞİNDE BİLGİSAYAR DESTEKLİ MEKANİZASYON PLANLAMASI (MESLEKİ UYGULAMALAR), EÜZF Yay.No. Ders Notları 34 3- HUNT, D., FARM POWER & MACHINERY MANAGEMENT. Iowa State Univ.Press, Iowa, 1968.
Yardımcı Kaynaklar 1-ASAE Data: ASAE D497.2 MAR94, AGRICULTURAL MACHINERY MANAGEMENT DATA, ASAE Standards 1995, p.335-342 2- ASAE Engineering Practice: ASAE EP496.2 MAR94, AGRICULTURAL MACHINERY MANAGEMENT, ASAE Standards 1995, p.329-334 3. 3- WITNEY, B., CHOOSING & USING FARM MACHINES. Longman Scientific & Technical, London, 1988. (ISBN 0 582 45600 2)

Ders İle İlgili Dosyalar