Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
İSLAM FELSEFESİ EKOLLERİ İkinci Düzey FDB548 Seçmeli 2 7.00 7.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri Yok
Eğitimin Dili Türkçe
Koordinatör
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı YRD.DOÇ. DR. SALİH YALIN
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı Araş. Gör. Esranur ORAL
Dersin Veriliş Şekli Yüz yüze, Seminer
Dersin Amacı İslam Felsefesindeki ekoller ve temsilcilerinin görüşlerinin tanınmasını hedefler.
Dersin Tanımı İslam Felsefesindeki Meşşailik, İşrakilik vb. ekoller ve bu ekollerin temsilcilerinin ele alındığı bir derstir.

Dersin İçeriği
1 Tabiat Felsefesi, Tabiatçılık: Ebu Bekir Zekeriya er-Razi
2 Maddeciler, Batıniler
3 İhvan-ı Safa
4 Meşşailik: Kindi
5 Farabi
6 İbn Sina
7 İbn Bacce
8 Ara Sınav
9 İbn Rüşd
10 İbn Meymun
11 İşrakilik: Sühreverdi
12 İbn Tufeyl
13 Bağımsız Felsefe: Gazzali
14 Ebul Berekat Bağdadi
15
16
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 İslam Felsefesinin temel ekolerine ilişkin bilgi sahibi olur.
2 İslam Felsefesi ekolerinin benzer, ortak ve farklı yanlarını kavrar.
3 İslam Felsefesinin temel ekolerinin başlıca temsilcilerini tanır.
4 İslam Felsefesinin temel ekoleri içerisinde yer alan filozofların çeşitli konulardaki görüşlerini kavrar.
5 İslam Felsefesi ekoleri içerisinde yer alan filozofların çeşitli konulardaki görüşlerini karşılaştırabilir.
6
7
8
9
10

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 Felsefe ve Din Bilimleri alanındaki temel bilgi, kuram ve yaklaşımları öğrenir.
2 Felsefe ve Din bilimlerinin meselelerini bilimsel araştırma metotlarını esas alarak inceleme becerisi kazanır.
3 Felsefe ve din bilimlerinin verileri ile ilahiyat alanının diğer disiplinleri arasında yeterli ilişkileri kurar.
4 Felsefe ve Din Bilimlerinin temel kaynaklarını bilimsel çalışmalarda kullanacak düzeyde tanır.
5 Felsefe ve Din Bilimleri alanında ulusal ve uluslar arası çalışmalar hakkında birikim edinir.
6 Alanının gerektirdiği düzeyde bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
7 Felsefe ve Din Bilimleri alanında özgün araştırmalar yapabilir.
8 Felsefe ve Din Bilimleri alanında ulaştığı sonuçları ulusal ve uluslar arası düzeydeki akademik ortamlarda paylaşabilir.
9 Bilimsel ve meslekî etiğe sahip olur.
10 Alanıyla ilgili kaynakları kullanacak derecede Arapça ve Batı dillerine sahip olur.
11 Alanında edindiği birikimi toplumun ihtiyaçlarını karşılamada kullanır.
12 Alanıyla ilgili çeşitli organizasyonlara katılır ve katkıda bulunur.
13 Uzmanlık alanıyla ilgili konularda strateji geliştirilmesine yardımcı olur.
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 3 42
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 1 14
Ödevler 14 2 28
Sunum / Seminer hazırlama 14 2 28
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 0 0 0
Ara sınavlar 1 3 3
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavı 1 3 3
Araştırma 14 2 28
Toplam iş yükü     146
AKTS     6.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı H. Ziya ÜLKEN, İslam Felsefesi, Ülken Yay., İstanbul 1983.
Yardımcı Kaynaklar Macit Fahri, İslam Felsefesi Tarihi, Çev. Kasım Turhan, İklim Yay., İstanbul 1987. Mehmet Bayraktar, İslam Felsefesine Giriş, Ankara 1998. İslam Felsefesi, Tarih ve Problemler, Ed. Cüneyt Kaya, İsam Yayınları, İstanbul 2013.

Ders İle İlgili Dosyalar