Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
KISA FİLM Birinci Düzey RTS348 Seçmeli 6 4.00 4.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri Yok
Eğitimin Dili Türkçe
Koordinatör DR. ÖĞR. ÜYESİ SEMRA CİVELEK
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı DR. ÖĞR. ÜYESİ SEMRA CİVELEK
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı -
Dersin Veriliş Şekli Konferans, Öğrenci Sunumu, Proje (Yarıyıl ödevi), Film izleme.
Dersin Amacı “Kısa film” ve “uzun metraj film”in anlatım araçları arasındaki farkı belirlemek. Kısa filmde anlatı/öykü yapısı/olay örgüsünü çözümlemek. Farklı kısa film yönelimlerinin örnekler üzerinden değerlendirmesini yaparak kısa film mantığını kavramak.
Dersin Tanımı Ders; temelde kısa filmin uzun metraj filmden farkını ortaya koyarak, kısa film mantığını kavramayı içerir.

Dersin İçeriği
1 Uzun metraj kurmacalarda öykü mantığı nasıl olur?
2 a. Sanatta etkilenim, kopya etme ve özgünlük üzerine. b. Basitlik-yalınlık farkı ve “Less is more” üzerine. c. Referans biriktirmek ve öyküleştirmek üzerine.
3 a. Kısa metraj – uzun metraj ayrımı üzerine. b. Kısa filmde süre tartışması üzerine. c. Gündelik olanın keşfi, yaşamdan bir kesit ve bir anı dramlaştırma üzerine. d. Kısa filmin mantığı üzerine. Örnek filmler üzerinden; a. Anlatı bilgisinin gizlenmesi ve paylaşılması üzerine, b. Sinemasal olamama ve kısa film ilişkisi üzerine tartışmanın açılması.
4 Örnek filmler üzerinden; a. Kısa filmde anlatı yapısı ve olay örgüsü kurma üzerine, b. Gerçekçi öyküleme ve işlev üzerine, c. Aceleci öykü anlatımı üzerine, d. Tembel öykü anlatımı üzerine tartışmanın açılması.
5 Örnek filmler üzerinden; a. Kısa filmde öykü yapısı üzerine, b. Kısa filmde yalınlık üzerine, c. Kısa filmde biçim-içerik etkileşimi üzerine tartışmanın açılması.
6 Örnek filmler üzerinden; a. Kısa film mantığının içerimleri üzerine, b. Kısa film mantığı, gerçekliğe yaklaşım ve "Less is more" ilişkisi üzerine tartışmanın açılması.
7 Örnek filmler üzerinden; a. Kısa filmde karakter ve durum betimleme üzerine, b. Kısa filmde yalınlık üzerine, c. Kısa filmde gerçekçi öyküleme üzerine tartışma.
8 Örnek filmler üzerinden; a. Kısa filmde olay örgüsü kurma meselesinin açımlanması.
9 Örnek filmler üzerinden; a. Kısa filmde kur-bitir mantığı üzerine, b. Kısa filmde gerçekçi motivasyonun ihlali; distopik-sembolik yaklaşım üzerine tartışma.
10 Örnek filmler üzerinden; a. Kısa filmde "uzun-kısa" üzerine, b. Kısa filmde flashback kullanımı ve olay örgüsü üzerine tartışmanın yapılması.
11 Örnek filmler üzerinden; a. Kısa filmde biçim-içerik etkileşimi üzerine, b. Kısa filmde biçim odaklılık üzerine tartışma.
12 Örnek filmler üzerinden; a. Kısa filmde anlatı ilerlemesi üzerine, b. Kısa filmde ritm ve şaşırma üzerine tartışma.
13 Örnek filmler üzerinden; a. Kısa belgesellerde klasik stil ve gerçekliğin ihlali üzerine, b. Kısa belgesellerde şiirsellik ve ritm üzerine, c. Kısa belgeselde yalınlık ve dış-ses üzerine tartışma.
14 Örnek filmler üzerinden; a. Kısa belgesellerde gözlemci stil üzerine, b. Kısa belgesellerde docudrama ve yaratıcılık üzerine, c. Kısa belgeselde yalınlık ve şiirsellik üzerine tartışma.
15 Örnek filmler üzerinden; a. Kısa filmde foto-roman üzerine, b. Kısa filmde şiirsellik üzerine, c. Kısa filmde öykü yaratma üzerine tartışma.
16
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Kısa filmin, uzun metraj filmin bir alt aşaması olmayıp kendi başına, bağımsız bir tür olduğunun kavranması.
2 Kısa filmde farklı yönelim-yaklaşım ve pratiklerin kavranması.
3 Kısa filmde öykü ve olay örgüsü kurma pratiklerinin kavranması.
4 Kısa filmin, genel olarak, sinemanın anlatım araçlarını nasıl kullanıyor olduğunun kavranması.
5 Kısa belgesel ve kısa kurmaca filmlerin farklılıklarının kavranması.
6 Kısa film mantığının kavranması.
7
8
9
10

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 İletişim, radyo, televizyon ve sinema alanlarıyla ilgili bilimsel, toplumsal, ekonomik, yasal, siyasal, sosyal ve kültürel konularda disiplinler arası bir bakış açısıyla yeterli bilgi birikimine sahip olur; bu birikimle tutarlı ve kapsamlı fikirler oluşturup savunabilir.
2 Radyo, televizyon ve sinema alanındaki kuramları bilir.
3 Radyo, televizyon ve sinemanın dünyadaki ve Türkiye’deki tarihsel gelişim sürecini bilir.
4 Radyo, televizyon ve sinema alanındaki çalışma koşullarını düzenleyen yasal belgeleri, ulusal ve uluslararası meslek örgütlerini ve etik ilkeleri bilir
5 Radyo, televizyon ve sinemada yapım aşamalarını bilir; uygulama becerisi ve yetkinliğine sahiptir
6 Radyo, televizyon ve sinema alanında program üretme ve/veya film yapma yetkinliğine sahiptir
7 Radyo, televizyon yayıncılığındaki program türleri ile sinema türlerini ve akımlarını bilir
8 Görsel ve işitsel teknik donanımı içerik üretiminde etkin olarak kullanma becerisine sahiptir.
9 Radyo, televizyon ve sinema alanı ile ilgili bilişim ve iletişim teknolojilerini (yazılım, program, uygulamalar vb.) etkin bir şekilde kullanabilme becerisine sahiptir.
10 Senaryo yazma ve çekim senaryosu hazırlama becerisine sahiptir.
11 Görüntü estetiği, sinematografik anlatım ve kompozisyonun temel ilkeleri konusunda yetkindir.
12 Medya okuryazarlığı becerilerini edinerek medya içeriklerinin toplumsal, ekonomik, politik, kültürel vb. etkilerini eleştirel bakış açısıyla ele alma, çözümleme ve değerlendirme yeteneğine sahiptir
13 Yapay Zekâ tabanlı uygulamaları çalışmalarında etkin ve etik bir biçimde kullanabilir
14 İş hayatındaki uygulamalar ile iş sağlığı ve güvenliği hakkında bilgi ve deneyim sahibidir.
15 En az bir yabancı dilde alanıyla ilgili sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisine sahiptir
16 Girişimcilik, iş geliştirme ve ekip çalışması yürütebilme konularında bilgi ve beceriye sahiptir.
17 Alanı dışında, kişisel ilgi alanları doğrultusunda tercih ettiği konularda akademik bilgi ve perspektif sahibidir.
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 15 2 30
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 12 3 36
Ödevler 1 3 3
Sunum / Seminer hazırlama 1 3 3
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 3 3
Ara sınavlar 1 1 1
Proje (Yarıyıl ödevi) 1 10 10
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 5 5
Yarıyıl sonu sınavı 1 1 1
Araştırma 1 3 3
Toplam iş yükü     95
AKTS     4.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı Kısa Film Senaryosu Yazmak - Patrick Nash.
Yardımcı Kaynaklar Hilmi Etikan - Kısa Film Yazıları.

Ders İle İlgili Dosyalar