Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
BİLGİSAYAR BÜTÜNLEŞİK İMALAT Birinci Düzey ENM 355 Seçmeli 5 3.00 3.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri
Eğitimin Dili Türkçe
Koordinatör
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı DOÇ. DR. ADEM GÖLEÇ
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı
Dersin Veriliş Şekli Yüz yüze sınıf dersleri
Dersin Amacı Klasik ve modern üretim sistemleri, kontrol sistemleri, yönetim teknolojisi, maliyet sistemleri ve değerlendirme tekniklerini hakkındaki bilgilerini geliştirmek. Bilgisayar bütünleşik imalat ve verimlilik, ürün maliyeti ve kalite üzerine onun etkisini anlamak ve geliştirmek. Bilgisayarlar, veritabanları, şebekeler, makina kontrol gibi teknolojilerini kavramak ve anlamak. Komple bir sistem içerisinde imalat faaliyetlerinin yürütülebilmesini kavramak.
Dersin Tanımı Bu kurs bilgisayar bütünleşik imalat teknolojilerini kullanarak imalat kurumunun bütünleşmesini vurgu yapar. Bilgisayar Bütünleşik İmalat olarak tasarlanmış kurumları öğrencilere öğretebilmek için CAD/CAM arabirimlerini, CIM alt-sistemlerini, veritabanı yönetimini, tesis düzenlemeyi, üretim dökümantasyonunu, süreç planlamayı, üretim planlama ve kontrolü, grup teknolojisini, takım çalışmasını ve imalat işlemlerini kullanır.

Dersin İçeriği
1 Giriş
2 CIM teknolojilerine giriş
3 İmalat işlemleri
4 İmalat modelleri ve ölçütleri
5 Otomasyona giriş
6 Endüstriyel kontrol sistemleri
7 Malzeme taşıma sistemleri
8 Yıliçi Sınavı
9 Depolama sistemleri
10 Otomatik tanımlama ve veri yakalama
11 İmalat sistemlerine giriş
12 Tek istasyonlu imalat sistemleri
13 Manuel montaj hatları
14 Manuel montaj hatları
15
16
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 CIM teknolojilerini öğretir.
2
3
4
5
6
7
8
9
10

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi.
2 Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi.
3 Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi.
4 Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi.
5 Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi.
6 Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi.
7 Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi.
8 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi.
9 Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi.
10 Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi.
11 Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 13 3 39
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 13 3 39
Ödevler 2 10 20
Sunum / Seminer hazırlama 1 5 5
Kısa sınavlar 1 3 3
Ara sınavlara hazırlık 1 15 15
Ara sınavlar 1 3 3
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 15 15
Yarıyıl sonu sınavı 1 3 3
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     142
AKTS     6.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 60
Kısa sınav 1 20
Ödev 1 20
Yarıyıl içi toplam   100
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı Computer-Integrated Manufacturing, James A. Rehg and Henry W. Kraebber, Prentice Hall.
Yardımcı Kaynaklar 1. CIM technology : Fundamentals and applications / Russell Biekert, contributing authors David Berling. 2. CIM Computer integrated manufacturing [towards the factory of the future] / August-Wilhelm Scheer. 3. Principles of computer-integrated manufacturing / S. Kant Vajpayee .

Ders İle İlgili Dosyalar