Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
KONTROL SİSTEMLERİ Birinci Düzey MM 423 Zorunlu 7 4.00 4.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri YOK
Eğitimin Dili TÜRKÇE
Koordinatör ÖĞRETİM GÖREVLİSİ DR. HÜRVET SARIKAYA
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı Prof. Dr. İbrahim UZMAY Dr. Hürvet SARIKAYA
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı Arş. Gör. Ömer Faruk ERGİN Arş. Gör. Mustafa GÜL Arş. Gör. M. PARLAK
Dersin Veriliş Şekli YÜZ YÜZE
Dersin Amacı Sistem tasarımında kontrol kavramı, sistem dinamiği ile kontrol ilişkisi ve uygulanacak kontrol ile sistem davranışları arasındaki bağı tanımlamak, dolayısıyla her tür makine veya sistemin işlevini gerçekleştirmesini sağlayacak kontrol girdilerini belirlemek.
Dersin Tanımı Mekanik, ısıl, hidrolik, pnömatik ve elektromekanik sistemlerin istenilen işletme şartlarında beklenen işlevlerini gerçekleştirmesini sağlayacak kontrol devre tasarım parametrelerini belirlemek ve tasarımda iyileştirme ile yenileştirme yeteneğini geliştirmek.

Dersin İçeriği
1 Temel kavramlar,
2 Temel kavramlar,
3 Laplace transformasyonları ve standart giriş sinyalleri,
4 Sistemlerin fiziksel ve matematiksel modelleri
5 Transfer fonksiyonları; tanımı, çeşitli mühendislik sistemleri için örnekleri,
6 Transfer fonksiyonları; tanımı, çeşitli mühendislik sistemleri için örnekleri,
7 Blok diyagramları ve sinyal akış diyagramları,
8 Blok diyagramları ve sinyal akış diyagramları,
9 YIL İÇİ SINAVI
10 Geçiş fonksiyonları,
11 Temel kontrol etkileri, endüstriyel kontrol sistemleri ve ayarları,
12 Temel kontrol etkileri, endüstriyel kontrol sistemleri ve ayarları,
13 Kontrol Sisteminin Kararlılığı,
14 Kontrol Sisteminin Kararlılığı,
15
16
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Kontrol terimlerinin tanımı ve kontrol uygulama amacının öğretilmesi,
2 Kontrol sistemlerinin türleri ve uygulama örneklerinin incelenmesi,
3 Gerçek sistemlerin fiziksel ve matematiksel modellerini geliştirme,
4 Kontrol devrelerinin blok ve sinyal akış diyagramları ile gösterimi ve transfer fonksiyonlarının belirlenmesi,
5 Kontrol sitemlerinde geçiş fonksiyonlarının incelenmesi ve geçiş fonksiyonları parametrelerinin belirlenmesi,
6 Endüstriyel kontrol organları ve bunların kontrol sistemlerine etkilerinin değerlendirilmesi
7 Kontrol sistemlerinde kararlılık analizinin gerçekleştirilmesi,
8 Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi.
9 Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi.
10

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 1a) Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimine sahip olma becerisi.
2 1b) Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi.
3 2) Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi.
4 3) Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi.
5 4) Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi.
6 5) Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi.
7 6) Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi.
8 7a) Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi.
9 7b) En az bir yabancı dil bilgisine sahip olma becerisi.
10 7c) Etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi.
11 8a) Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci.
12 8b) Bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi.
13 9) Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi.
14 10) Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; Girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi.
15 11) Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; Mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 3 42
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 5 70
Ödevler 1 4 4
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 1 1 1
Ara sınavlara hazırlık 1 5 5
Ara sınavlar 1 2 2
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 10 10
Yarıyıl sonu sınavı 1 2 2
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     136
AKTS     5.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 50
Kısa sınav 1 35
Ödev 1 15
Yarıyıl içi toplam   100
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı • Kontrol Sistemleri ders notları
Yardımcı Kaynaklar - Kuo, B.C. and Golnaraghi, F., Automatic Control Systems, 8th Ed., John Wiley and Sons, Inc., 2003. - Dorf, R.C. and Bishop, R.H., Modern Control Systems, 9th Ed., Prentice-Hall, Inc., 2001. - Phillips, C.L., and Harbor, R.D., Feedback Control Systems, 3rd Ed., Prentice-Hall, 1996. - Franklin, G.F., Powell, J.D., and Emami-Naeini, A., Feedback Control of Dynamic Systems, 4th Edition, Prentice-Hall, 2002. - Raven, F. H., Automatic Control Engineering, 5th Edition, McGraw-Hill, 1978.

Ders İle İlgili Dosyalar