Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
TÜRKİYENİN SOSYO-KÜLTÜREL YAPISI Birinci Düzey RTS223 Zorunlu 3 5.00 5.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri Yok
Eğitimin Dili Türkçe
Koordinatör PROF. DR. MEHMET KASIM ÖZGEN
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı Doç. Dr. Ümit Harun Akkaya
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı
Dersin Veriliş Şekli Konferans
Dersin Amacı Türkiye''''''''nin sosyal ve kültürel yapısının oluşumunda etkili olan tarihsel dinamikleri, bugünün Türkiye’sinin nüfus, aile, din, gençlik, aile, ekonomi, siyaset gibi temel unsurları tanımak ve bunların sorunlarına dair malumat edinmek.
Dersin Tanımı Türkiye''''''''nin sosyal ve kültürel yapısının oluşumunda etkili olan tarihsel dinamikleri, bugünün Türkiye’sinin toplumsal yapısının temel kurumlarının işlendiği bir derstir.

Dersin İçeriği
1 Dersin ve içeriğinin tanıtımı. Yapı, sosyal yapı, kültürel yapı kavramlarının açıklanması.
2 Türkiye''''''''nin toplumsal yapısına dair araştırmalar, Türk kültürü, Türkiye kültürü ve Türkiye kavramları. Türk kültürünün ve Türkiye''''''''nin sosyal ve kültürel yapısının kaynakları, Türkiye’de Kültür ve Kültürel değişim.
3 Türkiye kültürünü etkileyen uygarlıklar, Türkçe konuşan Anadolu''''''''ya Türkiye''''''''ye adının verilişi.
4 Türkiye''''''''nin kültürüne mahalli, Türk ve İslamî unsurların etkisi...
5 Cumhuriyeti Türkiye''''''''sinin 75 yılında Sosyal Yapı ve Sosyal Değişme
6 Türkiye''''nin Nüfus Yapısının Temel Özellikleri
7 1960 Sonrası Türkiye''''nin Nüfus Yapısı
8 Cumhuriyet Dönemi Türk Aile Yapısı
9 Türkiye''''de Gençlik, Gençlik Sorunları...
10 Türkiye''''de Siyaset, Osmanlı Türkiye''''sinde Siyaset, Günümüz/Cumhuriyet Türkiye''''sinde Siyaset
11 Türkiye''''de din ve toplumsal dönüşüm..
12 Türkiye’de eğitim sistemi, sorunları...
13 Türkiye''''nin soyo-kültürel değişiminde kentleşme olgusu.
14 Türkiye''''nin ekonomik yapısı: -Osmanlı İmparatorluğu’ndan Kalan Ekonomik Miras -Cumhuriyetin başlangıcından günümüze Türkiye’de ekonomi -Türkiye''''de Güncel Ekonomik Yapı ve Gelişmeler
15
16
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 "Türkiye” kavramını tanımak.
2 Türkiye’nin Türk vatanı oluş sürecini kavramak
3 Türkiye’nin toplumsal ve kültürel yapısının oluşumunda etkili olan İslam, mahalli ve Türkistan gibi uygarlıkların etkisini kavramak.
4 Türkiye’nin toplumsal yapısının temel unsurları hakkında bilgi sahibi olmak
5 Türkiye’nin toplumsal ve kültürel yapısına dair literatür bilmek
6
7
8
9
10

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 İletişim, radyo, televizyon ve sinema alanlarıyla ilgili bilimsel, toplumsal, ekonomik, yasal, siyasal, sosyal ve kültürel konularda disiplinler arası bir bakış açısıyla yeterli bilgi birikimine sahip olur; bu birikimle tutarlı ve kapsamlı fikirler oluşturup savunabilir.
2 Radyo, televizyon ve sinema alanındaki kuramları bilir.
3 Radyo, televizyon ve sinemanın dünyadaki ve Türkiye’deki tarihsel gelişim sürecini bilir.
4 Radyo, televizyon ve sinema alanındaki çalışma koşullarını düzenleyen yasal belgeleri, ulusal ve uluslararası meslek örgütlerini ve etik ilkeleri bilir
5 Radyo, televizyon ve sinemada yapım aşamalarını bilir; uygulama becerisi ve yetkinliğine sahiptir
6 Radyo, televizyon ve sinema alanında program üretme ve/veya film yapma yetkinliğine sahiptir
7 Radyo, televizyon yayıncılığındaki program türleri ile sinema türlerini ve akımlarını bilir
8 Görsel ve işitsel teknik donanımı içerik üretiminde etkin olarak kullanma becerisine sahiptir.
9 Radyo, televizyon ve sinema alanı ile ilgili bilişim ve iletişim teknolojilerini (yazılım, program, uygulamalar vb.) etkin bir şekilde kullanabilme becerisine sahiptir.
10 Senaryo yazma ve çekim senaryosu hazırlama becerisine sahiptir.
11 Görüntü estetiği, sinematografik anlatım ve kompozisyonun temel ilkeleri konusunda yetkindir.
12 Medya okuryazarlığı becerilerini edinerek medya içeriklerinin toplumsal, ekonomik, politik, kültürel vb. etkilerini eleştirel bakış açısıyla ele alma, çözümleme ve değerlendirme yeteneğine sahiptir
13 Yapay Zekâ tabanlı uygulamaları çalışmalarında etkin ve etik bir biçimde kullanabilir
14 İş hayatındaki uygulamalar ile iş sağlığı ve güvenliği hakkında bilgi ve deneyim sahibidir.
15 En az bir yabancı dilde alanıyla ilgili sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisine sahiptir
16 Girişimcilik, iş geliştirme ve ekip çalışması yürütebilme konularında bilgi ve beceriye sahiptir.
17 Alanı dışında, kişisel ilgi alanları doğrultusunda tercih ettiği konularda akademik bilgi ve perspektif sahibidir.
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 3 42
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 0 0 0
Ödevler 0 0 0
Sunum / Seminer hazırlama 14 1 14
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 3 3 9
Ara sınavlar 1 1 1
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 3 3 9
Yarıyıl sonu sınavı 1 1 1
Araştırma 1 1 1
Toplam iş yükü     77
AKTS     3.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı – Dünden Bugüne Türkiye’nin Toplumsal Yapısı (Ed. Memet Zencirkıran), Bursa: Dora Y., 2012. – Bernard Lewis, "Türk Uygarlığının Kaynakları", Modern Türkiye''''nin Doğuşu, TTK Yayınları. — “Sosyal Yapı ve Sosyal Değişme Açısından Türkiye''''de 75 Yıl.", Zeki Arslantürk ve M. Tayfun Amman, Sosyoloji: Kavramlar, Kurumlar, Süreçler, Teoriler, Kaknüs Yay, İstanbul, 2001, sf.283-298. —Cahit Gelekçi, Türkiye’de Nüfus Yapısı ve Temel Özellikleri (1938-1960 Dönemi). EFD / JFL Edebiyat Fakültesi Dergisi/ Journal of Faculty of Letters Cilt/Volume 31 Sayı/Number 2 (Aralık/December 2014) —Cahit Gelekçi, I960 Sonrası Dönemde Türkiye’de Nüfus Yapısı Ve Bazı Temel Özellikleri Üzerine Tespitler, Sosyoloji Konferansları,No: 52 (2015-2) / 587-607. —Abdurrahman Kurt, "Dünden Bugüne Türk Ailesi", Ed.Memet Zencirkıran, Dünden Bugüne Türkiye’nin Toplumsal Yapısı, 3. b., Bursa: Dora Y., 2012. sf.405-420. –Vehbi Bayhan, "Türkiye''''de Gençlik: Sorunlar, Değerler ve Değişimler", Memet Zencirkıran (ed.), Dünden Bugüne Türkiye’nin Toplumsal Yapısı, 3. b., Bursa: Dora Y., 2012. sf.425-440. –Erdoğan Günal, "Türkiye''''de Siyaset ve Demokrasi", Memet Zencirkıran (ed.), Dünden Bugüne Türkiye’nin Toplumsal Yapısı, 3. b., Bursa: Dora Y., 2012. sf.155-190. –Fuat Güllüpınar, “Türkiye’de Eğitim Kurumu ve Sorunları”, Türkiye’nin Toplumsal Yapısı (Ed. Zerrin Sungur Taşdemir), Anadolu Üni. Yay., Eskişehir, 2017, sf. 95-123. —Memet Zencirkıran, “Türkiye’de Eğitim”, Türkiye’nin Toplumsal Yapısı, Anadolu Üni. Yay., 2019, sf. 125–135. —Doğan Bıçkı, “Kentleşme Sürecinde Kentler: Mekânsal Yarılma, Yoksulluk ve Türkiye”, Dünden Bugüne Türkiye’nin Toplumsal Yapısı (Ed. Mehmet Zencirkıran), Bursa: Dora Yay., 2020. sf. 281-299. — İnan Özer, “Türkiye’de Kent, Kentleşme ve Kentsel Değişme, Dünden Bugüne Türkiye’nin Toplumsal Yapısı (Ed. Mehmet Zencirkıran), Bursa: Dora Yay., 2020. sf.251-280. —Ahmet Mucip Gökçen, Cumhuriyet’ten Günümüze Türkiye’de İktisat Politikaları ve Ekonomik Gelişme”, Dünden Bugüne Türkiye’nin Toplumsal Yapısı (Ed. Mehmet Zencirkıran), Bursa: Dora Yay., 2020. sf.191-220.
Yardımcı Kaynaklar –Türkiye’nin Toplumsal Yapısı, (Ed. Zerrin Sungur Taşdemir), Anadolu Üni. Yay., Eskişehir, 2017. – Türkiye’nin Toplumsal Yapısı, (Ed. Nuray Karaca), Atatürk Üniversitesi, Erzurum, 2020. – Türkiye’nin Toplumsal Yapısı (Ed. Memet Zencirkıran), Anadolu Üni. Yay., Eskişehir, 2019. —Memet Zencirkıran, “Türkiye’de Ekonomi”, Türkiye’nin Toplumsal Yapısı, Anadolu Üni. Yay., Eskişehir, 2019, sf. 96-123. – Prof.Dr. Nurşen Adak, "Türkiye’de Aile Kurumu ve Nüfusla İlgili Sorunlar", (Ed. Zerrin SUNGUR TAŞDEMİR, Türkiye’nin Toplumsal Yapısı), Anadolu Ünbi Yay., Eskişehir, 2017, sf. 67-86. – Müzeyyen Aytül Kasapoğlu, "Toplumsal Yapının ve Kültürün Görünümlerinden Aile",Ed. Nuray Karaca, Türkiye’nin Toplumsal Yapısı, Atatürk Üniversitesi, Erzurum, 2020, sf. 234-258. — Memet Zencirkıran,Türkiye’nin Toplumsal Yapısı, Anadolu Üni. Yay., 2019, Sf. 179-202. — Memet Zencirkıran, “Türkiye’de Siyaset”, Türkiye’nin Toplumsal Yapısı, Anadolu Üni. Yay., 2019, sf. 59-95. —Dr.Öğr.Üyesi Fatma Kocamemik Sündal, “Türkiye’de Din, Sekülerleşme Ve Toplumsal Dönüşüm”, (Ed. Zerrin Sungur Taşdemir)Türkiye’nin Toplumsal Yapısı, Anadolu Üni. Yay., Eskişehir, 2017, sf. 166-193. —Dr. Öğr. Üyesi Erem Sarıkoca, “Din Ve Siyaset”, Türkiye’nin Toplumsal Yapısı (Ed. Nuray Karaca), Atatürk Üni.2020, Erzurum, sf. 130-157. — Sevil Demiral “Toplumsal ve Kültürel Yapının Değişimindeki Görünümlerinden Kentleşme”, Türkiye’nin Toplumsal Yapısı (Ed. Nuray Karaca), Atatürk Üni.2020, Erzurum, sf.211-233. — Memet Zencirkıran, “Türkiye’de Kentleşme”, Türkiye’nin Toplumsal Yapısı, Anadolu Üni. Yay., Eskişehir, 2019, sf. 29–56.. —Kerem Karabulut, “Türkiye’de Ekonomik Yapı Ve Ekonomik Yapıyı Etkileyen Ögeler”, Türkiye’nin Toplumsal Yapısı (Ed. Nuray Karaca), Atatürk Üni.2020, Erzurum, sf.158-184. — Özgür Tonus, “Türkiye Ekonomisinin Kurumsal Yapısı Ve Dönüşümü”, Türkiye’nin Toplumsal Yapısı (Ed. Zerrin Sungur Taşdemir), Anadolu Üni. Yay., Eskişehir, 2017, Sf.135-164. —Emre Kongar, 21. Yüzyılda Türkiye, Remzi Kitabevi İstanbul, 2008 Birsen Gökçe, Birsen, Türkiye’nin Toplumsal Yapısı ve Toplumsal Kurumlar, Savaş yayınevi, Ankara: 2007. —Orhan Türkdoğan, Osmanlı''dan Günümüze Türk Toplum Yapısı. —Mümtaz Turhan, Kültür Değişmeleri, İstanbul: Devlet Kitapları, 1969. —Ekrem Akurgal, Türkiye’nin Kültür Sorunları, Ankara: Bilgi Y., 1998.

Ders İle İlgili Dosyalar