Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
SAĞLIKLI YAŞAM VE HEMŞİRELİK MODÜL V Birinci Düzey HEM 115 Zorunlu 2 7.00 7.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri Ön koşul yok
Eğitimin Dili TÜRKÇE
Koordinatör
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı Dr. Öğr. Üyesi Hatice Güler, Dr. Öğr. Üyesi Burak Tan, Dr. Öğr. Üyesi Gözde Özge Önder, Dr. Öğr. Üyesi Sevda Korkut, Prof. Dr. Cevat Yazici, Doç. Dr. Üyesi Nuray Şimşek, Dr. Öğr. Üyesi Mahmut Evli, Dr. Öğr. Üyesi Filiz Özkan, Prof. Dr. Ali Ünal, Dr. Öğr. Üyesi Gülşah Akyol, Doç. Dr. Üyesi Betül Özen, Doç. Dr. Muzaffer Keklik, Dr. Öğr. Üyesi Tülay Bülbül, Arş. Gör. Dr. Merve Çapaş, Dr. Öğr. Üyesi Nurcan Uzdil
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı Arş. Gör. İlker Yılmaz, Arş. Gör. Türkan Ülker, Arş. Gör. Nurseli Soylu
Dersin Veriliş Şekli Yüz-yüze ve online olarak anlatım ve soru- cevap şeklinde işlenmektedir. Ayrıca derse ait sunu materyali erciyes üniversitesi ders materyali depo portalına yüklenmekte ve öğrencilerin erişimine sunulmaktadır.
Dersin Amacı Bu dersin amacı öğrencilere; Hematopoetik Sistem Hematopoez, kansere neden olan kimyasal maddeler, Sindirim sistemi anatomisi, fizyolojisi ve histolojisi, Sinir Sistemi anatomisi, fizyolojisi ve histolojisi, Endokrin Bezlerin anatomisi, fizyolojisi ve histolojisi, Üriner Sistem Anatomisi, fizyolojisi ve histolojisi, Üriner Sistem Enfeksiyonuna Neden Olan Faktörler, Üriner sistem değerlendirmesi, İdrar analizi, Uyku, Öfke, Kriz, İyot ve Beslenme, Genel sağlık sistemi, sağlık politikaları ve ilgili yasal düzenlemeler, Yatak başı hasta bakımı, Stres-Stres Yönetimi konularında teorik bilgi kazandırmaktır.
Dersin Tanımı Bu ders iki üniteden oluşmaktadır. Üniteler; Hematopoetik Sistem Hematopoez , kansere neden olan kimyasal maddeler, Sindirim sistemi anatomisi, fizyolojisi ve histolojisi, Sinir Sistemi anatomisi, fizyolojisi ve histolojisi, Endokrin Bezlerin anatomisi, fizyolojisi ve histolojisi, Üriner Sistem Anatomisi, fizyolojisi ve histolojisi, Üriner Sistem Enfeksiyonuna Neden Olan Faktörler ve üriner sistem değerlendirmesi, İdrar analizi, Uyku, Öfke, Kriz, İyot ve Beslenme, Genel sağlık sistemi, sağlık politikaları ve ilgili yasal düzenlemeler, Stres-Stres Yönetimi ilişkin ve Yatak Başı Hasta Bakımı konularını içermektedir.

Dersin İçeriği
1 Hematopoetik Sistem
2 Kan Yapımı-Kanın Şekilli Elemanları ve fonksiyonları
3 Kan alma ve Kan Grupları, Kan Transfüzyonu ve Cross-Matc
4 Anemi ve Kansere Neden Olan Kimyasal Maddeler
5 Sindirim sistemi anatomisi, histolojisi, fizyolojisi
6 Üriner Sistem Anatomisi, histolojisi, fizyolojisi, Üriner Sistem Laboratuvar Tetkiklerini Değerlendirme
7 Üriner Sistem Enfeksiyonuna Neden Olan Faktörler,
8 Üriner sistem değerlendirmesi
9 Endokrin sistem anatomisi, histolojisi, fizyolojisi
10 İyot ve beslenme
11 Stres-Stres Yönetimi
12 Genel sağlık sistemi, sağlık politikaları ve ilgili yasal düzenlemeler
13 Yatak Başı Hasta Bakımı
14 Sinir Sistemi Anatomisi, histolojisi, fizyolojisi
15 Sınav haftası
16
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Genel sağlık sistemi, sağlık politikaları, ilgili yasal düzenlemelerini ve kurumları ziyaret ederek sağlık politikalarını tartışır.
2 Kriz ve kriz türlerini tanımlar, kriz anında birey ve toplumun sağlık gereksinimlerini belirler
3 Öfke duygusunu farketme ve uygun şekilde ifade etme yeteneği kazanır
4 Stresi tanımlar ve bakım sürecinde stresin önemi kavrar
5 Uykunun evrelerini, özelliklerini ve uyku hijyeninin ilkelerini açıklar.
6 Yatak başı bireysel hijyen uygulama ilkelerini bilir
7 Üriner sisteme ilişkin sağlık öyküsünde alınacak bilgileri açıklar.
8 Sindirim sistemi, üriner sitem, endokrin sistem ve sinir sistemi anatomisini, fizyolojisini ve histolojisini açıklar
9 Kanın şekilli elemanlarının normal değerlerini ve fonksiyonlarını, plazmanın fonksiyonlarını, Pıhtılaşma faktörlerini, Kan yapan organları açıklar
10 Özellikle kadınlar olmak üzere bireylere kegel egzersizlerini öğretir.

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 Mesleki rol ve işlevlerini yerine getirmek için gerekli olan güncel kuramsal bilgi, beceri ve tutuma sahiptir.
2 Hemşirelik uygulamalarını kanıta dayalı olarak hemşirelik süreci doğrultusunda uygular.
3 Birey, aile, toplum, sağlık ekibi ve diğer disiplinlerle etkili iletişim kurar ve işbirliği içinde çalışır.
4 Hemşirelik uygulamalarında mesleki etik ilke, insan hakları ve kültürel özelliklere saygı, hoşgörü gibi evrensel değerlere uygun davranır.
5 Hemşirelik uygulamalarında ilgili yasa, yönetmelik ve mevzuatı dikkate alır.
6 Hemşirelik eğitimi, uygulamaları, yönetimi ve araştırmalarında bilişim ve bakım teknolojilerini kullanır.
7 Öğrenme-öğretme ve yönetim sürecini hemşirelik uygulamalarında kullanır.
8 Yaşam boyu öğrenme, sorun çözme, eleştirel düşünme ve liderlik becerilerini kullanır.
9 Bireysel ve mesleki gelişime katkı sağlayacak araştırma, proje, bilimsel ve sosyal etkinliklerde yer alır.
10 Bir yabancı dili kullanarak alanındaki bilgileri izler ve mesleki uygulamalarında kullanır.
11 Çevrenin korunmasına ve doğal afet, salgın gibi durumlarda toplumun sağlık gereksinimlerine duyarlıdır.
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 6 24 144
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 7 1 7
Ödevler 0 0 0
Sunum / Seminer hazırlama 1 2 2
Kısa sınavlar 1 1 1
Ara sınavlara hazırlık 1 8 8
Ara sınavlar 1 1 1
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 1 3 3
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 8 8
Yarıyıl sonu sınavı 1 1 1
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     175
AKTS     7.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 80
Kısa sınav 0 0
Ödev 1 20
Yarıyıl içi toplam   100
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı 1. Eser B (ed), Hematolojide Pratik Yaklaşımlar, Başkent Ofset, Ankara, 2004. 2. Çetin H.R Public Health Effects Of Pesticides Used İn Pest Management And Precautions For The Protection. Taf Prev Med Bull. 2014; 13(5): 405-412. 3. Unur E, Ülger H, Ekinci N (2005) ANATOMİ, II baskı, Medical Kitabevi, Kayseri 4. Guyton., Hall. (2001) Tıbbi Fizyoloji Kitabı, Nobel Tıp Kitabevi,İstanbul. 5. Tekelioğlu M. (Edit) Özel Histoloji İnce Yapı ve Gelişme. 1.Baskı, Ankara Üniversitesi Tıp Fakültesi Antıp A.Ş.Yayınları.2002.Ankara.s.49-92. 6. Lynn P. (2015). Kilinik Hemşirelik Becerileri. Bektaş H. (Çev. Edt.) Nobel Kitabevi, İstanbul. 7. Özel Histoloji İnce Yapı ve gelişme.Editör:Prof.Dr.Meral Tekelioğlu.1.Baskı, Ankara Üniversitesi Tıp Fakültesi Antıp A.Ş.Yayınları.2002.Ankara.s.191-208. 8. İnanç N, Hatipoğlu S, Yurt V, Avcı E, Akbayrak N, Öztürk E (1999) Hemşirelik Esasları Damla Matbaacılık Ltd. Şti Ankara 9. Vural F(Ed) (2000) Anatomi Atlası. Birol Basın Yayın, İstanbul. 10. Yakan B, Özdamar S, Kutlubay R (2006) Genel Histoloji Ders Notları. Erciyes Üniversitesi Tıp Fakültesi Yayınları, No:42, Kayseri: 93-113. 11. Çakırcalı E(2000) Hemşirelikte Temel İlke ve Uygulamalar. 3. baskı, İzmir. 12. Süzen L.B. (2003) İnsan Anatomisi ve Fizyolojisine Giriş, Birol Yayıncılık, İstanbul 13. Özcan, C.T., Gürhan, N. (2016). Ruh Sağlığı ve Psikiyatri Hemşireliğinin Temelleri. 6.Basım, Akademisyen Kitabevi. İstanbul. 14. Baysal A. (2012). Beslenme, Hatiboğlu Yayınevi, İstanbul. 15. Aştı TA, Karadağ A.(2012). Hemşirelik Esasları. Hemşirelik Bilim ve Sanatı, Akademi Yayıncılık, İstanbul.
Yardımcı Kaynaklar 1. Yavuz CI.Türkiye’de Hastanelerin Dönüşümü II. Toplum ve Hekim Dergisi. 30(1); 2015. 2. Yavuz M.Sağlıkta Dönüşümün Toplum Sağlığına Etkileri. Toplum ve Hekim Dergisi. 30(2); 2015

Ders İle İlgili Dosyalar