Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
YALIN İMALAT İkinci Düzey ENM 425 7 5.00 5.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri Bulunmamaktadır
Eğitimin Dili Türkçe
Koordinatör PROF. DR. ADEM GÖLEÇ
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı PROF. DR. ADEM GÖLEÇ
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı Araştırma Görevlisi Betül Benli
Dersin Veriliş Şekli Yüz yüze sınıf dersleri
Dersin Amacı Bu ders, üretim sistemlerinde hammadeden ürünün üretilmesi ve sevkiyatına kadar ki bütün süreçlerde israfı önleyecek, ürünün akışını hızlandıracak ve değer yaratacak yöntem ve teknikleri öğretmeyi amaçlar.
Dersin Tanımı Yalın imalat prensibleri şirketlere dünya çapında esneklik, güvenilirlik ve karlılık kazandıracak bir yöntem olarak ortaya çıkmıştır. Yalın düşünce hazırlık sürelerini, parti hacimlerini ve envanterleri azaltmak için kullanılır. Yalın bir kurumdaki bütün israfları ortadan kaldırmakdır. Bu maliyet gibi zamandaki israfı da içerir. Kurumlar maliyetlerini azaltırken ve kaliyeti iyileştiriken birincil rekabet göstergeleri müşterilere cevap verme yetenekleri olmalıdır. Bu ders yalın imalat kavramlarına bir bakış sunacak ve bir imalat ortamında çalışmak için bu kavramları kullanacak yöntemleri ve araçları tasarlamayı amaçlamaktadır.

Dersin İçeriği
1 Rekabet ve Modern Yönetim, Yalındaki İlerleme Adımları, Yalın İmalat.
2 Yalın İmalat: Araçlar, Teknikler ve Onların Kullanılması, Üretim Yönetimi ve Yalın Üretim Yönetimi.
3 “İsrafoloji”: İsrafı Hepbirlikte Yoketme.
4 5S Yaklaşımı.
5 Değer Akış Haritalama.
6 Kanban, Yük Seviyeleme.
7 SMED, Standart İşlemler
8 Ara Sınav
9 Hepbirlikte Verimli Bakım, Otonom Bakım
10 Poke-Yoke
11 Jidoka: İnsan Otomasyonu
12 Görsel Kontrol, Kalite Güvence
13 Tedarik-Transfer
14 Kobatsu Kaizen
15
16
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Yalın üretim felsefesini mühendislik bakış açısıyla kavrama ve uygulama becerisini kazanmak.
2 Üretim ortamlarında var olan ve ürünün akışı önündeki engelleri (israfları) belirleme ve tanımlama becerisini kazanmak.
3 Bir yalın üretim sistemini israf oluşturmayacak şekilde tasarlama becerisini kazanmak.
4 Yalın üretim uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme ve kullanma becerisini kazanmak.
5 Belirlenen ve tanımlanan problemlere (fırsatlara) ait verileri ölçme, analiz etme, iyileştirme ve kontrol etme becerisini kazanmak.
6 Yalın üretimle ilgili bilgiye erişebilme, geliştirilen teknolojileri öğrenme ve inceleme ve kendini sürekli geliştirme becerisini kazanmak.
7 Yalın imalatta tespit edilen problemleri çözmek için bir proje mantığında probleme yaklaşım mantığını geliştirme becerisini geliştirmek.
8
9
10

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 Lisans programında edinilen birikime dayalı olarak, Çevre Mühendisliği bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirmek ve derinleştirmek.
2 Bilimsel araştırma planlama, uygulama ve değerlendirme becerilerine sahip olmak.
3 Değişik disiplinlere ait bilgileri Çevre Mühendisliği alanında edindiği bilgilerle harmanlayabilmek.
4 Proses ve süreç tasarımlarında yeni ve uygulama alanı bulabilecek fikir geliştirme ve uygulayabilme becerisine sahip olmak.
5 Çevre teknolojisinde uygulanan son teknolojiler hakkında kapsamlı bilgiye sahip olmak.
6 Lisans seviyesinde ders verebilme yetisine sahip olmak.
7 Bilişim teknolojisinden (sunum, yazım, istatistik ve grafik programları) etkin bir şekilde yararlanabilmek.
8 Alanı ile ilgili bir problemin çözümünde sorumluluk alabilecek yetkinliğe sahip olmak.
9 Bilimsel çalışmalarda eksik noktaları belirleyerek, çözüm noktasında izleyeceği yolun tayinini gerçekleştirebilecek altyapıya sahip olmak.
10 Uluslarası literatürü takip edebilecek terminolojiye hakim olmak.
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 3 42
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 0 0
Ödevler 3 15 45
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 1 10 10
Ara sınavlara hazırlık 1 10 10
Ara sınavlar 1 2 2
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 15 15
Yarıyıl sonu sınavı 1 15 15
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     139
AKTS     6.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 60
Kısa sınav 1 20
Ödev 2 20
Yarıyıl içi toplam   100
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı Hiroyuki Hirano, JIT Implementation Manual, The Complete Guide to Just-in-Time Manufacturing, Second Edition, 2009.
Yardımcı Kaynaklar Feld, William. M., Lean Manufacturing, Tools, Techniques, and How to Use Them, St. Lucie Press, 2001. Suri, Rajan, Quick Response Manufacturing – A Company wide approach to reducing lead times, Productivity Press, 1998. Tapping, Don et al., Value Stream Management, Productivity Press, 2002. Liker, Jeffery, Becoming Lean – Inside stories of U S Manufacturers, Productivity Press, 1998. Dr. Jackson, Thomas L., Implementing a Lean Management System, Productivity Press 1996. Schonberger, World Class Manufacturing, Free Press, 2008.

Ders İle İlgili Dosyalar