Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
AHŞAP ATÖLYE Birinci Düzey HEY406.3 Seçmeli 8 6.00 6.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri -
Eğitimin Dili Türkçe
Koordinatör
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı Öğretim Görevlisi Ayla KOÇER
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı -
Dersin Veriliş Şekli Tanınmış sanatçıların ahşap heykel çalışmalarının kitaplardan veya slayt ile örnekleri gösterilir. Öğrencilerden birkaç proje çizmeleri istenir. Bunlardan biri kesinleştirilir. Ahşaba aktarılmak istenen projenin alçı eskizi çalışılır. Ölçüler ağaç kütlesine taşınır. Büyük fazlalıklar testere ile atılır. İskarpela, keski törpü gibi aletlerle projenin aynısı çıkarılır. Bu çalışmalar sırasında yontulmakta olan ağaç işkenceler ile bir masaya sıkıştırılır. Böylece ağacın sabit kalması sağlanır. Geri dönüşümü olmayan bir malzeme ile çalışıldığı için ölçü taşıma sırasında titizlik gösterilmelidir. İstenilen forma ulaşıldıktan sonra projenin gerektirdiği yerlerde yüzey zımparalanarak pürüzsüzleştirilir. Kesici ve aşındırıcı aletlerle ilgili işlem bitince yine proje gerektiriyorsa boyanır. Ağacın kendi rengini koruması tercih edildiğinde ise hazır kimyasal mat cila yada elde hazırlanacak ahşap koruyucu herhangi bir malzeme çalışmanın yüzeyine sürülür.
Dersin Amacı Öğrencinin kitleden yontarak biçim oluşturma ve tasarım uygulama sorunları üzerine çözüm üretmesini sağlamaktır.
Dersin Tanımı Bu yarıyılda sınırlı ölçeklerde çalışmalar gerçekleştirilirken, ahşap malzemenin yapısı ve biçimlendirme teknikleri ile ahşap yontu aletlerinin kullanımı öğretilir.

Dersin İçeriği
1 Ahşap heykel örneklerinin slaytlarının gösterilmesi. Kaynaklarda belirtilen kitap ve dergilerin incelenmesi.
2 Vize Sınavına yönelik konu belirlenmesi ve birkaç proje çizimi. Çizimlerden bir tanesinin çalışma için netleştirilmesi.
3 Projenin eskizinin kil ile hazırlanarak kalıbının alınması ve dökümünün yapılması.
4 Projenin ahşaba uygulanma çalışmalarının başlaması. Ölçüler titizlikle taşınır. Büyük fazlalıklar testere ile atılır.
5 Eskiz ile öğrencilerin yaptıkları çalışmada karşılaştırmalar yapılır. Eleştiriler doğrultusunda çalışma devam eder
6 Eleştiriler doğrultusunda çalışma devam eder
7 Çalışmanın tamamlanması, son rötüşler yapılarak çalışma değerlendirmeye hazır hale getirilir.
8 VİZE SINAVI
9 Final Sınavına yönelik konu belirlenmesi ve birkaç proje çizimi. Çizimlerden bir tanesinin çalışma için netleştirilmesi.
10 Projenin eskizinin kil ile hazırlanarak kalıbının alınması ve dökümünün yapılması.
11 Projenin ahşaba uygulanma çalışmalarının başlaması. Ölçüler titizlikle taşınır. Büyük fazlalıklar testere ile atılır
12 Eskiz ile öğrencilerin yaptıkları çalışmada karşılaştırmalar yapılır. Eleştiriler doğrultusunda çalışma devam eder
13 Eleştiriler doğrultusunda çalışma devam eder
14 Çalışmanın tamamlanması, son rötüşler yapılarak çalışma değerlendirmeye hazır hale getirilir.
15 FİNAL SINAVI
16
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Malzeme ve teknik hakimiyetin kazanılması,
2 Tekniğin ve malzemenin uygun şekilde kullanılması,
3 Form ve doku arayışlarında özgün ve bitmiş çalışmanın ortaya konulabilmesi,
4 Alanında kullanılan yeni yöntem ve teknikleri araştırmak,
5 Alanında proje geliştirmek, projesini hayata geçirebilmesi,
6
7
8
9
10

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 Heykel sanatını çağın dinamikleriyle beraber düşünür, yaratıcı ve özgün eserler ortaya koyar.
2 Heykel sanatında geleneksel malzeme/teknikleri tanır ve uygulamalı olarak bilir.
3 Sanat ve heykel sanatıyla ilgili ulusal ve uluslararası gelişmeleri takip eder.
4 Heykel eğitimindeki yöntem ve yaklaşımların gelişimini ve dönüşümünü, diğer disiplinler ile ilişki kurarak değerlendirir.
5 Edindiği sanat kültürü ve eğitimi ile ortaya koyduğu özgün eserlerle, toplumun sanat düşüncesine katkıda bulunur.
6 Alanı ile ilgili terminolojiyi bilir. Buna uygun olarak sanatsal ifade biçimlerini doğru ve etkili olarak kullanır.
7 Alanıyla ilgili teknolojik gelişmeleri takip eder ve bunları uygulama sürecinde etkili olarak kullanır.
8 Bir sanat projesini geliştirme, planlama ve uygulama becerisine sahip olur.
9 Diğer meslek alanlarında ve sosyal konularda oluşturulan ekip çalışmalarında etkin olarak yer alır ve sorumluluk üstlenir.
10 Demokrasiye ve insan haklarına, toplumsal, bilimsel, kültürel değerlere ve mesleki etik ilkelere uygun davranır.
11 Mesleki bilgi ve becerilerini sürekli olarak geliştirir.
12 Diğer sanat disiplinleri ile ilgili uygulamaları da asgari düzeyde kullanır.
13 Temel sanat prensiplerini tanır ve kompozisyon içerisinde kullanarak analitik düşünce becerisi kazanır.
14 Etkin bir şekilde görsel, yazılı ve sözlü iletişim kurar.
15 Mesleki uygulamalarda etik sorumlulukları kavrar, benimser ve uygular.
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 4 56
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 4 4 16
Ödevler 0 0 0
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 4 4
Ara sınavlar 1 4 4
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 4 4
Yarıyıl sonu sınavı 1 4 4
Araştırma 1 2 2
Toplam iş yükü     90
AKTS     4.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı -
Yardımcı Kaynaklar Sanat Kitapları ve Sanat dergileri, Heykel Sanatı, Mehmet Yılmaz, İmge Kitabevi, 1999, Cumhuriyet Dönemi Türk Heykeli, Hüseyin Gezer, Türkiye İş Bankası Kültür yayınları, 1984. Modern ve Soyut Heykelin Doğuşu 1900-1950, Bilge Umar,2000 Ender Güzay, Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları, 2005 Kuzgun Acar, Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları, 2004 Şadi Çalık, Siren Çalık, Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları, 2004 Saim Bugay, Cengiz Bektaş, 2005.

Ders İle İlgili Dosyalar