Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
STOK YÖNETİMİ Birinci Düzey İŞL 531 1 7.00 7.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri Bu dersi almak için herhangi bir ön koşul bulunmamaktadır.
Eğitimin Dili Türkçe
Koordinatör PROF.DR. MEHMET SITKI İLKAY
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı Doç. Dr. Mehmet Sıdkı İLKAY
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı -
Dersin Veriliş Şekli Yüz yüze eğitim. Örnek problem ve örnek olay çözümleri. Grup halinde bir dönem projesi hazırlama ve sunma.
Dersin Amacı Bu dersin amacı, öğrencilerin bir işletmede kurumsal sistem yaklaşımıyla stokların etkin bir şekilde yönetilebilmesi için gerekli bilgi ve becerileri kazanmalarını sağlamaktır.
Dersin Tanımı Bu derste stok yönetimi kurumsal sistem bakış açısıyla ele alınacaktır. Bu ders kapsamında; stokların fonksiyonları,sınıflandırılması, stok maliyetleri, stok kontrolünün amaçları, etkin stok yönetimi, stokların ABC Yöntemine göre sınıflandırılması, Bağımsız Talep Sistemleri: Deterministik Modeller, Bağımlı Talep Sistemleri (MRP), Sipariş Büyüklüğünü Belirleme Teknikleri (Lot Sizing Techniques), ERP, Yalın Üretim Sistemi konuları ele alınacaktır.

Dersin İçeriği
1 Stok Yönetimine Giriş - Stok kavramı - Stok bulundurmanın nedenleri - Stokların fonksiyonları - Stokların sınıflandırılması - Stok maliyetleri - Stok kontrolünün amaçları - Etkin stok yönetimi - Stokların ABC Yöntemine göre sınıflandırılması
2 Bağımsız Talep Sistemleri: Deterministik Modeller - Ekonomik Sipariş Miktarı (EOQ) Modeli - Siparişin Geç Teslimi Halinde (Backordering) Sipariş Miktarı Modeli
3 Bağımsız Talep Sistemleri: Deterministik Modeller - Miktar Iskontosu (Quantity Discount) Modeli - Bütün birimler için miktar ıskontosu (All units discount) - Artan miktar ıskontosu (Incremental quantity discount) - Ekonomik Üretim Miktarı (EPQ) Modeli - İmal Etme veya Satınalma (Make or Buy) Kararları
4 Bağımlı Talep Sistemleri: Malzeme İhtiyaç Planlaması (MRP) - Ana Üretim Programı (MPS) - Ürün Ağacı (BOM) - MRP'nin Yapısı
5 Malzeme İhtiyaç Planlaması (MRP) - MRP Uygulama Örnekleri
6 Kesikli Talep Sistemleri: Deterministik Modeller - Lot-For-Lot - Periodic Order Quantity - Wagner-Whitin Algorithm
7 Kesikli Talep Sistemleri: Deterministik Modeller - Silver-Meal Heuristic - Least Unit Cost
8 Ara Sınav
9 Kesikli Talep Sistemleri: Deterministik Modeller - Part Period Algorithm - Incremental Order Quantity
10 İmalat Kaynak Planlaması (MRP II)
11 Kurumsal Kaynak Planlaması (ERP)
12 Tam Zamanında Üretim (JIT) - Yalın Üretim Sistemi
13 Bağımsız Talep Sistemleri: Probabilistik Modeller
14 Proje Sunumları
15
16
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Stok kavramını tanımlayabilme, stokların fonksiyonlarını açıklayabilme, stokları sınıflandırabilmek, stok maliyetlerini tanımlayabilme ve ayırabilmek.
2 Etkin stok yönetiminin önemini kavramak. Stokları ABC yöntemine göre sınıflandırabilmek.
3 Bağımlı ve bağımsız talep ayrımını yapabilmek ve hangi durumda hangi stok modelini kullanması gerektiğine karar verebilmek.
4 Stok yönetiminde cevaplanması gereken iki temel sorunun: Ne zaman? Ne kadar? bütün stok modellerinde nasıl cevaplanacağını öğrenmek.
5 Malzeme İhtiyaç Planlaması (MRP) sisteminin ana girdilerini, işleyiş mantığını ve stok yönetimine getirdiği bağımlı talep mantığını kavramak.
6 MRP sistemiyle birlikte sipariş büyüklüğünü belirleme tekniklerini kullanabilmek.
7 Kurumsal Kaynak Planlaması (ERP) sisteminde stok yönetiminin yerini ve önemini kavramak.
8 Yalın Üretim sisteminin stok yönetimine yaklaşımını ve bu fikirleri uygulamanın işletmelere sağlayacağı katkıları öğrenmiş olmak.
9
10

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 Güncel sanat kavramlarını anlamak ve ilişkiler kurarak açıklayabilmek
2 Müzik sanatının temel dinamiklerini anlamak, tarihini öğrenmek ve güncelle ilişkilendirebilmek
3 Alanının terminolojisini öğrenmek, kendi yazı ve sunularında sanatın dilini etkili kullanmak
4 Alanında kullanılan yeni yöntem -teknikleri bilmek ve özgün çalışmaların gerçekleştirilebilmesinde kullanabilmek
5 Araştırma yöntem - tekniklerini bilmek ve alanında uygulayabilmek
6 Alanında proje geliştirmek, projesini uygulayarak hayata geçirebilmek
7 Etik kurallara uymak ve sosyal sorumluluk bilinci taşıyabilmek
8 Alanında paylaşıma açık sanatsal etkinlikler düzenlemek; Yaptığı çalışmaları etkili bir şekilde sunabilmek
9 Güncel yayınları, oluşum ve aktiviteleri (konserleri) takip etmek, katılımcı olabilmek
10 Evrensel, ulusal, yerel sanat ve tasarım değerlerinin farkında olabilmek
11 Herhangi bir sanatsal etkinliği (konser, dinleti vb.) çözümleyici ve eleştirel bakış açısı ile değerlendirebilmek
12 Alanın gerektirdiği bilgisayar programlarını, bilişim ve iletişim teknolojilerini sanatsal anlamda kullanabilmek
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 10 3 30
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 10 2 20
Ödevler 0 0 0
Sunum / Seminer hazırlama 1 24 24
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 16 16
Ara sınavlar 1 2 2
Proje (Yarıyıl ödevi) 1 36 36
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 24 24
Yarıyıl sonu sınavı 1 3 3
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     155
AKTS     6.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 25
Kısa sınav 0 0
Ödev 1 15
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı Richard J. Tersine, Principles of Inventory and Materials Management, 4th edition, Prentice-Hall, 1994.
Yardımcı Kaynaklar ---

Ders İle İlgili Dosyalar