Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
AÇIK KANAL AKIMLARI Birinci Düzey İNŞ 447 Seçmeli 7 3.00 3.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri Yok
Eğitimin Dili Türkçe
Koordinatör
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı DOÇ. DR. AHMET ALPER ÖNER
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı -
Dersin Veriliş Şekli Yüz Yüze
Dersin Amacı Açık kanal akımlarının incelenmesi ve su yüzü profillerinin hesap yöntemleri ve açık kanalların tasarımı.
Dersin Tanımı Açık kanal akımlarının özellikleri ve sınıflandırılması. Momentum ve Enerji kavramları, Kritik akım, Üniform akım ve hesaplanması, Yavaş değişen akım: idare eden denklemler ve çözüm yöntemleri. Hızlı değişen akım.

Dersin İçeriği
1 Açık kanal akımlarının tanımı ve sınıflandırılması.
2 Üniform akım ve yavaş değişen akım için Chezy ve Manning denklemleri.
3 Kinetik enerji düzeltme katsayısı. Özgül enerji-akım derinliği ilişkisi.
4 Kinetik enerji düzeltme katsayısı. Özgül enerji-akım derinliği ilişkisi.
5 Yavaş değişen akımı idare eden diferansiyel denklemin geniş dikdörtgen kanallar için çıkarılması ve bunun analitik çözümü.
6 Yavaş değişen akımı idare eden diferansiyel denklemin geniş dikdörtgen kanallar için çıkarılması ve bunun analitik çözümü.
7 Yavaş değişen akım türleri su yüzü profillerinin sınıflandırılması.
8 Prizmatik kanallarda ve doğal akarsularda su yüzü profili hesabı.
9 Prizmatik kanallarda ve doğal akarsularda su yüzü profili hesabı.
10 Hidrolik sıçrama.
11 Hidrolik sıçrama.
12 Savak-şüt kanalları enerji kırıcı üçlüsünün tasarımı.
13 Savak-şüt kanalları enerji kırıcı üçlüsünün tasarımı.
14 İkincil akımlar.
15
16
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Açık kanallar ile ilgili temel kavramları öğrenir.
2 Açık kanal akımlarının özelliklerini öğrenir ve sınıflandırmasını yapabilir.
3 Açık kanalları tasarlamakta kullanılan formülleri öğrenir.
4 Su yüzü profillerini ve hesap yöntemlerini öğrenir.
5 Kinetik enerji düzeltme katsayısı. Özgül enerji-akım derinliği ilişkisini öğrenir.
6 Yavaş değişen akım türleri su yüzü profillerinin sınıflandırılmasını öğrenir.
7
8
9
10

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 Matematik, fen ve Mühendislik bilgilerini uygulama becerisi
2 Deney tasarlama ve yapma ile deney sonuçlarını yorumlama becerisi
3 istenen gereksinimleri karşılayacak biçimde bir sistemi, parçayı veya süreci tasarımlama
4 Disiplinler arası takımlarda çalışabilme becerisi
5 Mühendislik problemleri tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi
6 Mesleki ve etik sorumluluk bilinci
7 İngilizce ve Türkçe etkin iletişim kurma becerisi
8 Mühendislik çözümlerinin evrensel ve toplumsal boyutlarda etkinliklerini anlamak için gerekli genişlikte eğitim
9 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci
10 Çağın sorunları hakkında bilgi
11 Mühendislik uygulamaları için gerekli teknikleri, yetenekleri ve modern araçları kullanma becerisi
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 2 28
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 1 14
Ödevler 0 0 0
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 10 10
Ara sınavlar 1 2 2
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 15 15
Yarıyıl sonu sınavı 1 2 2
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     71
AKTS     3.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı Öğretim üyesinin hazırlamış olduğu ders notları
Yardımcı Kaynaklar Enviromental hydraulics of open channel flows, hubert chanson, elsevier, 2004.

Ders İle İlgili Dosyalar