Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
İLERİ BESLENME BİYOKİMYASI I Birinci Düzey BDY 601 1 8.00 8.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri Yok
Eğitimin Dili Türkçe
Koordinatör PROF. DR. BETÜL ÇİÇEK
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı PROF. DR. BETÜL ÇİÇEK
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı -
Dersin Veriliş Şekli Yüz yüze
Dersin Amacı Diyetle alınan makro besin ögelerinin sınıflandırılarak, fizikokimyasal özelliklerini ve besinsel kaynaklarını incelemek; metabolizma ve sağlık üzerine etkilerini değerlendirmek; farklı yaş gruplarına ve cinsiyete göre günlük alım önerilerini karşılaştırmak, besin sanayinde kullanım amaçlarını değerlendirmektir.
Dersin Tanımı Diyetle alınan makro besin ögelerinin vücudumuzda geçirdiği tüm metabolik değişiklikler ve bu besin ögelerinin girdiği ana metabolik yollar ve bunların birbiri ile olan ilişkilerini detaylı olarak inceler.

Dersin İçeriği
1 Diyette yer alan karbonhidratlar, nişasta ve posanın fizikokimyasal özellikleri
2 Diyet karbonhidratları ve posa türü öğelerin metabolizması, fizyolojik işlevleri ve insan sağlığı üzerine etkileri
3 Diyet karbonhidratlarının farklı yaş ve cinsiyete göre önerilen günlük alım miktarları
4 Diyet karbonhidratlarının besin sanayinde kullanım amaçları
5 Karbonhidratlarla ilgili makale sunumu
6 Diyette yer alan proteinler ve fizikokimyasal özellikleri
7 Diyet proteinlerinin metabolizması, fizyolojik işlevleri ve insan sağlığı üzerine etkileri
8 Ara sınav
9 Diyet proteinlerinin farklı yaş ve cinsiyete göre önerilen günlük alım miktarları Diyet proteinlerinin besin sanayinde kullanım amaçları
10 Proteinlerle ilgili makale sunumu
11 Diyette yer alan yağlar ve fizikokimyasal özellikleri
12 Diyet yağlarının metabolizması, fizyolojik işlevleri ve insan sağlığı üzerine etkileri
13 Diyet yağlarının farklı yaş ve cinsiyete göre önerilen günlük alım miktarları Diyet yağlarının besin sanayinde kullanım amaçları
14 Yağlarla ilgili makale sunumu
15 Final sınavı
16
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Bu dersi tamamlayan bir öğrenci, karbonhidratların fizikokimyasal özelliklerini, besinsel kaynaklarını, metabolizmasını, fizyolojik işlevlerini, insan sağlığı üzerindeki etkilerini, farklı cinsiyet ve yaş gruplarına özgü gereksinimlerini, besin sanayinde kullanım amaçlarını açıklar.
2 Proteinlerin fizikokimyasal özelliklerini, besinsel kaynaklarını, metabolizmasını, fizyolojik işlevlerini, insan sağlığı üzerindeki etkilerini, farklı cinsiyet ve yaş gruplarına özgü gereksinimlerini, besin sanayinde kullanım amaçlarını açıklar.
3 Yağların fizikokimyasal özelliklerini, besinsel kaynaklarını, metabolizmasını, fizyolojik işlevlerini, insan sağlığı üzerindeki etkilerini, farklı cinsiyet ve yaş gruplarına özgü gereksinimlerini, besin sanayinde kullanım amaçlarını açıklar.
4
5
6
7
8
9
10

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 Matematik, Fen Bilimleri ve Çevre Mühendisliği konularında yeterli altyapıya sahip olma; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri karmaşık mühendislik çözümlerinde kullanabilme becerisi,
2 Karmaşık mühendislik problemlerini belirleme, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analitik yöntemler ve modelleme tekniklerini seçme ve uygulama becerisi,
3 Karmaşık bir sistemi, sistem bileşenini ya da süreci analiz etme ve istenen gereksinimleri karşılamak üzere gerçekçi kısıtlar altında tasarlama becerisi; bu doğrultuda modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi,
4 Mühendislik uygulamalarında karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin kullanma becerisi,
5 Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi, etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme,
6 Bilgiye erişebilme ve bu amaçla kaynak araştırması yapabilme, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanabilme becerisi, alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisi,
7 Bireysel olarak ve çok disiplinli takımlarda etkin çalışabilme becerisi, sorumluluk alma özgüveni, başladığı bir işi tamamlama ve karşılaşabileceği olası karmaşık durumlarda sorumluluk alarak çözüm üretme becerisi,
8 Alanındaki bilgileri takip edip kullanabilecek ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisi,
9 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi, yenilikçi fikirlere açık olma bilinci,
10 Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk ve mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi,
11 İş güvenliği, işçi sağlığı, sosyal güvenlik hakları, kalite kontrol ve yönetimi ile çevre koruma konularında yeterli bilgi ve bilinci,
12 Mühendislik çözümlerinin ve uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkilerini kavrayabilme becerisi, mühendislik çözümlerinin hukuksal konusunda farkındalık,
13 Uzman ya da uzman olmayan dinleyici gruplarını mühendislik problemleri ve çözüm önerileri ile ilgili konularda yazılı ve sözlü olarak bilgilendirme becerisi,
14 Alanında her türlü proje geliştirebilme ve uygulama bilgi ve becerisi, sorumluluğu altında çalışanları projeye dâhil etme bilinci, meslek etkinliklerini planlama ve yönetme becerisi, girişimcilik hakkında farkındalık
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 3 42
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 7 98
Ödevler 0 0 0
Sunum / Seminer hazırlama 3 8 24
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 5 5
Ara sınavlar 1 1 1
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 6 6
Yarıyıl sonu sınavı 1 1 1
Araştırma 3 6 18
Toplam iş yükü     195
AKTS     8.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 30
Kısa sınav 0 0
Ödev 1 10
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı Ross CA, Caballero BC, Cousins RJ, Tucker KL, Ziegler TR (Eds). Modern Nutrition in Health and Disease, 11th Edition, Wolters Kluwer/Williams & Wilkins, USA, 2014
Yardımcı Kaynaklar Bilimsel dergilerde konuyla ilgili yayınlanmış tüm bilimsel makaleler

Ders İle İlgili Dosyalar