Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
İSLAM MEZHEPLERİ TARİHİ METİNLERİ TETKİKİ Üçüncü Düzey TİB 707 Seçmeli 1 7.00 7.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri YOK
Eğitimin Dili TÜRKÇE
Koordinatör
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı PROF. DR. YUSUF BENLİ-PROF. DR. MUHARREM AKOĞLU
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı ARŞ. DR. ABDULLAH ÖMER YAVUZ
Dersin Veriliş Şekli YÜZ YÜZE
Dersin Amacı İslam mezhepleri kaynaklarını ve bunların özelliklerini tanıtmak, mezhepler tarihi yazıcılığında tarihi süreçte meydana gelen gelişimi ortaya koymak; mezhepleri kendi özgün kaynaklarından okuyup anlayabilmek.
Dersin Tanımı İslam düşünce tarihinde ortaya çıkan temel dini-siyasi fırkaların özgün kaynaklarından örnek metinler seçilip değerlendirilmesi.

Dersin İçeriği
1 İlk dönem Mezhepler Tarihi yazıcılığı,
2 Makalat türü eserler,
3 Milel-Nihal türü eserler,
4 İftirak hadisi ve Mezhepler Tarihi yazıcılığına yansımaları,
5 Nevbahti ve Fırakuş-Şia adlı eseri,
6 Kummi ve el-Makalat vel-Fırak adlı eseri,
7 Eşari ve Makalatül-İslamiyyin adlı eseri,
8 Malati ve et-Tenbih ver-Redd adlı eseri,
9 Bağdâdî ve el-Fark beynel-Fırak adlı eseri
10 İsferayini ve et-Tebsîr adlı eseri,
11 İbn Hazm ve el-Fasl adlı eseri,
12 Şehristani ve el-Milel ven-Nihal adlı eseri,
13 Fahreddin Razi ve İtikadül-Fırak adlı eseri,
14 Genel değerlendirme.
15
16
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 İslam Mezhepleri Tarihinin ve Kelam ilminin ana kaynaklarını tanır,
2 Mezhepler Tarihi yazım geleneği ifade eder,
3 Her mezhebin özgün kaynaklarını okuyup değerlendirir,
4 Mezhepler Tarihi kaynaklarının metodunu değerlendirir,
5 Klasik kaynaklardaki terminolojiyi tanımlar,
6 Mezheplerin temel kaynaklarını mukayese edebilir,
7
8
9
10

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 Kuranın manasını kavrar,yorumu hakkında söz sahibi olur.
2 Kuran ilimleri ve tefsir metinleri hakkında vukufiyetli bilgi sahibi olur, bu metinler hakkında yorum ve değerlendirme yapabilme becerisi kazanır.
3 Geniş ve derin bir Kuran kültürüne sahip olur, uluslararası düzeyde bilimsel toplantılara katılır, alanı ile ilgili tezler ileri sürüp savunabilir.
4 Hadislerin İslam’daki yerini bilir, Sünnetin Kur’ân-ı Kerim ışığında anlaşılacağını, lafız ve maksat arasındaki ilişkiyi kavrar, gaybî olanla olmayanları birbirinden ayırt eder, çelişki görülen hadisleri uzlaştırır.
5 İsnadın ortaya çıkışını, yerleşmesini, ravilerde aranan özellikleri ve ravilerin nasıl tenkid edildiğini bilir. Hadisin farklı rivayetlerini toplayıp sened ağını ortaya çıkararak onu değerlendirme yeteneğini kazanır.
6 Hadis değerlendirmelerinde bütünlüğün sağlanması gerektiğini bilir, sened ve metin tenkidinde bütünlüğü sağlama prensiplerini bilir, Hadisi anlama ve anlatmada bütünlüğün nasıl sağlanacağını bilir ve Hadisleri bütünlük esaslarına göre değerlendirebilme yeteneğini kazanır.
7 Klasik hadis ve tarih kaynaklarını, zihniyet yapılarını objekitif bir bakış açısıyla değerlendirir
8 XIX. ve XX. yüzyıllarda İslâm âlemindeki ihya hareketlerini doğuran nedenleri ve günümüz İslâm dünyasındaki ana dini akımları tanır.
9 İlk Dönemde ortaya çıkan Haricilik, şia, Mutezile, Mürcie gibi mezhepleri tanır.
10 Teolojik tartışmaların metodolojik ve tarihsel yönlerini kavrar ve değerlendirir.
11 İslam düşüncesinin güncel problemlerini tespit ve değerlendirme kabiliyetini kazanır.
12 Çağdaş teolojik problemlere çözüm önerebilme becerisini kazanır.
13 Dinî konularda alanında uzman akademisyenlerle çeşitli sempozyum, konferans, açık oturum ve panellerde bilgi paylaşımı kabiliyet ve becerisini geliştirme yeteneğine sahip olur.
14 Çağdaş değer ve ilkeler bazında, kazanılan bilimsel değer ve persfektif çerçevesinde insanlığa faydalı olma ilkesine bağlı kalınarak düzgün, tutarlı ve iyi bir vatandaş olma düşüncesini yaşatmaya çalışmak.
15 Din alanının kapsamı temel alınarak bilgilendirilme ihtiyacının gerekli ve lüzumlu olduğu kişi ve tüzel kişilerin ihtiyacı olan yazılı, sözlü ve görsel alanda sunum tecrübelerinin kazandırılması.
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 2 28
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Ödevler 14 2 28
Sunum / Seminer hazırlama 14 2 28
Kısa sınavlar 10 2 20
Ara sınavlara hazırlık 1 1 1
Ara sınavlar 1 1 1
Proje (Yarıyıl ödevi) 2 2 4
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 2 2 4
Yarıyıl sonu sınavı 1 1 1
Araştırma 1 1 1
Toplam iş yükü     144
AKTS     6.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 1 60
Yarıyıl içi toplam   100
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   60
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   40
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı Şehristani, El-Milel ve'n-Nihal; Eşarî, Makalatu'l-İslamiyyin.
Yardımcı Kaynaklar Bağdadî, El-Fark Beyne'l-Fırak

Ders İle İlgili Dosyalar