Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
DİN VE FELSEFEDE İNSAN TASAVVURLARI I İkinci Düzey FDB605 Seçmeli 1 7.00 7.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri -
Eğitimin Dili Türkçe
Koordinatör DR. ÖĞR. ÜYESİ ABDULLAH AKGÜL
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı DR. ÖĞR. ÜYESİ ABDULLAH AKGÜL
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı -
Dersin Veriliş Şekli Yüz yüze
Dersin Amacı Bu dersin temel amacı, öğrencilerin "insan nedir?" sorusuna din ve felsefe tarihindeki temel cevapların izini sürmelerini sağlamaktır.
Dersin Tanımı "İnsan" kavramının din ve felsefe geleneklerindeki köklerini ve klasik dönemlerdeki gelişimini kronolojik bir perspektifle ele alan yüksek lisans düzeyinde bir derstir. Karşılaştırmalı bir başlangıç noktası olarak Hint ve Çin geleneklerindeki temel insan anlayışlarına değindikten sonra, ders, Batı düşüncesinin temellerini atan Antik Yunan felsefesine odaklanacaktır. Bu bağlamda, Platon''un ruh-beden düalizmi ve ideal insanı ile Aristoteles''in insanı "akıllı ve politik bir hayvan" olarak tanımlayan teleolojik yaklaşımı incelenecektir. Takip eden haftalarda, İbrahimî dinlerin (Yahudilik, Hristiyanlık ve İslam) insanı Tanrı ile olan ilişkisi (Tanrı''nın sureti, yeryüzünün halifesi, düşmüş varlık) üzerinden nasıl konumlandırdığı, kutsal metinler ve temel teolojik doktrinler ışığında tartışılacaktır. Dönemin son bölümü, Yunan felsefesi ile İbrahimî vahyin karşılaştığı ve sentezlendiği Orta Çağ düşüncesine ayrılmış olup Augustinus, Fârâbî, İbn Sînâ, Gazzâlî ve Aquinas gibi düşünürlerin insan tasavvurları ele alınarak modern öncesi dönemin bir panoraması sunulacaktır.

Dersin İçeriği
1 Giriş: Kavramsal Çerçeve, Metodoloji ve Temel Sorular
2 Doğu Düşüncesi I: Hint Geleneklerinde İnsan (Atman, Anatta, Karma)
3 Doğu Düşüncesi II: Çin Geleneklerinde İnsan (Tao, Wu Wei, Junzi)
4 Antik Yunan Felsefesi I: İnsanın Keşfi ve Sokratik Dönüşüm
5 Antik Yunan Felsefesi II: Platon’da Ruh, Beden ve İdeal İnsan
6 Antik Yunan Felsefesi III: Aristoteles’te İnsanın Amacı (Telos) ve Doğası
7 İbrahimî Gelenekler I: Yahudilik ve Hristiyanlık''ta İnsan (Imago Dei, Düşüş)
8 Ara Sınav
9 İbrahimî Gelenekler II: Kur’an’da İnsan Tasavvuru (Halife, Fıtrat, Nefs)
10 Orta Çağ Felsefesi I: Augustinus’ta İnanan Akıl ve İçsel Benlik
11 Orta Çağ Felsefesi II: İslam Felsefesinde Akılcı Ruh (Fârâbî ve İbn Sînâ)
12 Orta Çağ Felsefesi III: Felsefeye Eleştiri ve Savunu (Gazzâlî ve İbn Rüşd)
13 Orta Çağ Felsefesi IV: Tasavvufta Yetkin İnsan (İnsan-ı Kâmil)
14 Dönem Sonu Sentezi: Klasik Çağdan Modernliğe Geçişin Eşiği
15
16
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Farklı din ve felsefe geleneklerinin (Hint, Çin, Yunan, İbrahimî) "insan" anlayışını tanımlayan temel kavramları (ruh, beden, akıl, nefs, telos, imago dei vb.) açıklar.
2 İnsan tasavvurlarının Antik Yunan''dan Orta Çağ sonuna kadar geçirdiği tarihsel dönüşümü ve ana kırılma noktalarını analiz eder.
3 Felsefi (akıl merkezli) ve teolojik (vahiy merkezli) yaklaşımların insanı anlama ve anlamlandırma biçimleri arasındaki benzerlik ve farklılıkları karşılaştırır.
4 Klasik ve teistik insan tasavvurlarının modern düşünceye etkilerini ve modern eleştirilerin tarihsel zeminini değerlendirir.
5
6
7
8
9
10

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 Felsefe ve Din Bilimleri alanındaki temel bilgi, kuram ve yaklaşımları öğrenir.
2 Felsefe ve Din bilimlerinin meselelerini bilimsel araştırma metotlarını esas alarak inceleme becerisi kazanır.
3 Felsefe ve din bilimlerinin verileri ile ilahiyat alanının diğer disiplinleri arasında yeterli ilişkileri kurar.
4 Felsefe ve Din Bilimlerinin temel kaynaklarını bilimsel çalışmalarda kullanacak düzeyde tanır.
5 Felsefe ve Din Bilimleri alanında ulusal ve uluslar arası çalışmalar hakkında birikim edinir.
6 Alanının gerektirdiği düzeyde bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
7 Felsefe ve Din Bilimleri alanında özgün araştırmalar yapabilir.
8 Felsefe ve Din Bilimleri alanında ulaştığı sonuçları ulusal ve uluslar arası düzeydeki akademik ortamlarda paylaşabilir.
9 Bilimsel ve meslekî etiğe sahip olur.
10 Alanıyla ilgili kaynakları kullanacak derecede Arapça ve Batı dillerine sahip olur.
11 Alanında edindiği birikimi toplumun ihtiyaçlarını karşılamada kullanır.
12 Alanıyla ilgili çeşitli organizasyonlara katılır ve katkıda bulunur.
13 Uzmanlık alanıyla ilgili konularda strateji geliştirilmesine yardımcı olur.
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 3 42
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 13 2 26
Ödevler 13 2 26
Sunum / Seminer hazırlama 13 6 78
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 0 0 0
Ara sınavlar 0 0 0
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavı 0 0 0
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     172
AKTS     7.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 0 0
Kısa sınav 0 0
Ödev 10 60
Yarıyıl içi toplam   60
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   0
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   40
Genel toplam   40

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı
Yardımcı Kaynaklar

Ders İle İlgili Dosyalar