Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
YÖNEYLEM ARAŞTIRMASI İkinci Düzey İŞL 529 Seçmeli 1 7.00 7.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri Yok
Eğitimin Dili Türkçe
Koordinatör DOÇ. DR. BANU SUNGUR
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı DOÇ. DR. AHMET HASKÖSE
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı Yok
Dersin Veriliş Şekli Ders anlatımı ve öğrencilerin bireysel çalışması
Dersin Amacı Kurumlarda etkin bir yönetim için karar-destek aracı olarak çeşitli tekniklerin kullanılması, sistemlerin modelleme ile analiz edilmesi ve analitik düşünme yeteneğini geliştirmek.
Dersin Tanımı Doğrusal programlama, paket programlar ile optimum çözümün elde edilmesi, Dualite, Duyarlılık analizi; Karar kuramı, Risk altında karar verme, Karar ağacı, Rekabet altında karar verme, Oyun kuramı; Proje yönetimi, CPM ve PERT; Markov analizi, Kuyruk modelleri, Simulasyon.

Dersin İçeriği
1 Doğrusal programlama modellerinin kurulması
2 Çeşitli alanlarda doğrusal programlama model uygulamaları
3 Çeşitli alanlarda doğrusal programlama model uygulamaları
4 Dualite ve duyarlık analizi
5 Risk altında karar verme ve karar ağacı
6 Rekabet altında karar verme ve oyun kuramı
7 Çeşitli alanlarda karar kuramının uygulanması
8 Ara sınav
9 Proje yönetimi: CPM
10 Proje yönetimi: PERT
11 Markov analizi
12 Kuyruk modelleri
13 Çeşitli sistemlerin kuyruk modelleri ile performans analizi
14 Simulasyon: Kavram olarak
15
16
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Etkin bir yönetim için kullanılabilecek çeşitli karar-destek teknikleri hakkında bilgi sahibi olmak
2 Sistemlerin modelleme ile analiz edilmesi hakkında bilgi sahibi olmak
3 Analitik düşünme yeteneğini geliştirmek
4 Gerçek hayat problemlerine yönelik doğrusal programlama modeli geliştirebilmek
5 Çeşitli karar verme problemleri hakkında bilgi sahibi olmak
6 Proje yönetimi hakkında bilgi sahibi olmak
7 Bekleme hattının söz konusu olduğu sistemlerde performans analizi yapabilmek
8
9
10

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 Alanındaki bilgileri uzmanlık düzeyinde kullanır.
2 Alanında elde ettiği bilgileri farklı disiplinlerle bütünleştirerek yorumlar.
3 Verilerin toplanması, analiz edilmesi, yorumlanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri dikkate alarak bilimsel çalışma yapar.
4 Yaptığı bilimsel araştırmaların sonuçlarını sözlü ve yazılı olarak aktarır.
5 Analitik düşünme yeteneğini geliştirerek gerçek hayat problemlerini çözer.
6 Etkin bir yönetim için kullanılabilecek çeşitli karar-destek tekniklerini uygular.
7 İşletme paydaşlarının davranışlarının nedenlerini, oluşum süreçlerini ve sonuçlarını açıklar.
8 Günümüz işletmelerinde uygulanabilecek çağdaş yönetim tekniklerini ve bunların uygulanma gerekçelerini teorik alt yapılarını ve bağlamsal koşulları dikkate alarak listeler ve açıklar.
9 İşletmelerin iç ve dış unsurlarıyla uyumlu, esnekliğini ve rekabet gücünü artıracak stratejik yönetim süreçlerini tasarlar ve uygular.
10 Pazarlama alanında farklı konuları algılar ve disiplinlerarası çalışmalarda kullanır.
11 Muhasebe ve finansman alanında işletmenin karşılaşabileceği tüm sorunları tespit eder ve çözer.
12 Finansal verileri analiz edecek programları kullanır.
13 Alanındaki ulusal ve uluslararası gelişmeleri takip eder ve tartışır.
14 Üretim ve hizmet işletmelerinin lojistik ve stoklama faaliyetlerini etkin yönetir.
15 İşletmelerin kaynaklarını verimli kullanması için gereken düzenlemeleri listeler.
16 İşletmenin herhangi bir alanında karşılaştığı problemi matematiksel bir model ile ifade eder ve farklı yöntemlerle çözer.
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 3 42
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Ödevler 5 3 15
Sunum / Seminer hazırlama 2 10 20
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 10 10
Ara sınavlar 1 1 1
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 12 12
Yarıyıl sonu sınavı 1 2 2
Araştırma 10 2 20
Toplam iş yükü     150
AKTS     6.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 100
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   100
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı Winston, W.L., Operations Research Applications and Algorithms, Duxbury Pres, 2004 Anderson, D.R., Sweeney, D.J., Williams, T.A., Martin, K., An Introduction to Managemement Science, Quantitative Approaches to Decision Making, Thomson South_Western, 2008 Taha, H.A., Yöneylem Araştırması, Literatür Yayıncılık, 2009
Yardımcı Kaynaklar Yok

Ders İle İlgili Dosyalar