Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
İSLAM'DA SANAT VE ESTETİK Üçüncü Düzey DKA406 8 5.00 5.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri Yok
Eğitimin Dili Türkçe
Koordinatör
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı PROF. DR. AHMET KAMİL CİHAN
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı Prof. Dr. Sabahattin Samur
Dersin Veriliş Şekli Anlatım, Seminer, Görsel Materyal Kullanımı
Dersin Amacı Türk İslam Sanatları’ndan mimari ve kitap sanatlarının tarihi seyri hakkında bilgi edindirmek, tarihi süreçte meydana gelen değişimleri sebep-sonuç ilişkisiyle açıklamaya çalışmak ve bütün bu birikimler doğrultusunda günümüzde bu sanatlarımızın genel durumlarını kavratabilmek.
Dersin Tanımı Türk İslam Sanatları’nın tarihi hakkında bilgi edindirmek ve islam medeniyetindeki yerini öğrenmek

Dersin İçeriği
1 Sanat’ın tarifi, amacı, yöntemi, çeşitleri.
2 Sanat tarihine ait temel kavramlar
3 Hz. Peygamber devrinde ilk sanat faaliyetleri
4 Emevi ve Abbasiler devri sanatı
5 Orta Asya’da Müslümanlık öncesi ve sonrası Türk sanatı
6 Büyük Selçuklu Sanatı
7 Anadolu Selçuklu Sanatı
8 Anadolu’da 14. Yüzyıl Beylikleri Devri Sanatı
9 Osmanlı Sanatı
10 Hat Sanatı Tarihi
11 Cilt ve Ebru Sanatı
12 Tezhib Sanatı
13 Minyatür Sanatı
14
15
16
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Sanat ve sanat tarihi ile bunların ilişkide olduğu diğer bilim dalları arasındaki interdisipliner yapıyı anlayabilme.
2 Hz. Peygamber zamanında meydana getirilen sanat faaliyetlerinin sonraki zamanlara tesirini fark edebilme.
3 Emevi ve Abbiseler devri sanat eserlerinin hangi sanat ekollerinin etkisinde geliştiğini analiz edebilme.
4 İslam sanatının alt kollarını oluşturan milli sanatların farklılıklarını kavrayabilme.
5 Büyük Selçuklu sanatının belirleyici özelliklerini neden sonuç ilişkisiyle ortaya koyabilme.
6 Anadolu’da Türk İslam Sanatının durumunu arkaik sanat anlayışlarıyla girdiği sentezle çözebilme.
7 Osmanlı sanatının temellerini oluşturan dinamikleri çözebilme.
8 Kur’an yazısının İslam Medeniyetindeki yerini, sanat yoluyla keşfedebilme.
9 İslam sanatının özelliklerini, kitap sanatları üzerinden ortaya koyabilme.
10 İslam sanatındaki soyut içeriğin nedenlerini batı sanatı mukayesesiyle

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 Mekatronik mühendisliği alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye derinlemesine ulaşabilme, bilgiyi değerlendirme, yorumlama ve uygulama becerisine sahip olur.
2 Sınırlı verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle aynı veya farklı disiplinlere ait bilgileri bütünleştirebilme becerisine sahip olur.
3 Mühendislik problemlerini tanımlayabilme, çözüm yöntemi geliştirme ve çözümlerde yenilikçi yöntemler uygulama ve geliştirebilme becerisine sahip olur.
4 Analitik, modelleme ve deneysel esaslı süreçleri tasarlama ve uygulama becerisi kazanır ve bu süreçte karşılaşılan karmaşık durumları analiz etme ve yorumlama becerisine sahip olur.
5 Mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamaları hakkında bilgi sahibi olur ve gerektiğinde bunları kullanma becerisi kazanır.
6 Verilerin toplanması ve yorumlanması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir.
7 Çalışmalarını ulusal ve uluslararası ortamlarda yazılı ya da sözlü olarak aktarabilme becerisine sahip olur.
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 2 28
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 1 14
Ödevler 0 0 0
Sunum / Seminer hazırlama 14 2 28
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 0 0 0
Ara sınavlar 0 0 0
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 14 1 14
Yarıyıl sonu sınavı 14 2 28
Araştırma 14 1 14
Toplam iş yükü     126
AKTS     5.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 20
Kısa sınav 0 0
Ödev 1 20
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı Hicabi Gülgen, Anahatlarıyla Türk İslam Sanatları Tarihi, 4. Baskı, Bursa 2015.
Yardımcı Kaynaklar

Ders İle İlgili Dosyalar