Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
TOPRAK VE SU KORUMASINA YÖNELİK MEKANİZASYON UYGULAMALARI Birinci Düzey BSM616 1 7.50 7.50 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri Yok
Eğitimin Dili Türkçe
Koordinatör
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı PROF. DR. CEVDET SAĞLAM
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı Yok
Dersin Veriliş Şekli Sınıfta yüz yüze sunum
Dersin Amacı Toprak ve suyu korumaya yönelik mekanizasyon uygulamaları hakkında ayrıntılı bilgi edinilmesi
Dersin Tanımı Toprak ve suyu korumada bitki yüzey artıklarının önemi, yüzey artığı kaplama oranının belirlenmesinde yararlanılan yöntemler, toprak işleme ve ekim alet-makinalarının tarla yüzeyinde kalan yüzey artığı kaplama oranlarının karşılaştırılması. Erozyon kontrolüne uygun toprak işleme ve ekim alet-makina setlerinin planlanması. Anız yakma sorunu ve çözüm önerileri. Toprak işlemesiz tarım tekniği, esasları, temel aşamaları, üstünlük ve sakıncaları. Doğrudan ekim makinalarının tipleri, parçaları, teknik özellikleri, klasik ekim makinalarından farkları. Klasik ekim makinalarının doğrudan ekime uygun hale getirilme olanakları. Üst toprak sıkışmasını gidermeye yarayan kültivatörlerin, parabolik pullukların ve örtü bitkilerini ezerek toprak yüzeyine yatırmaya yarayan merdanelerin yapısal özellikleri. Toprak işlemesiz tarım tekniğinin toprak ve su kaybı, ürün verimi, toprak sıkışması, hastalık ve zararlı kontrolü, yakıt tüketimi, zaman ihtiyacı, herbisit kaybı vb. faktörler açısından değerlendirilmesi.

Dersin İçeriği
1 Toprak ve suyu korumada bitki yüzey artıklarının önemi
2 Yüzey artığı kaplama oranının belirlenmesinde yararlanılan yöntemler
3 Toprak işleme ve ekim alet-makinalarının tarla yüzeyinde kalan yüzey artığı kaplama oranlarının karşılaştırılması
4 Erozyon kontrolüne uygun toprak işleme ve ekim alet-makina setlerinin planlanması
5 Anız yakma sorunu ve çözüm önerileri
6 Toprak işlemesiz tarım tekniği, esasları, temel aşamaları, üstünlük ve sakıncaları
7 Doğrudan ekim makinalarının tipleri, parçaları, teknik özellikleri, klasik ekim makinalarından farkları
8 Ara sınavı
9 Klasik ekim makinalarının doğrudan ekime uygun hale getirilme olanakları
10 Üst toprak sıkışmasını gidermeye yarayan kültivatörlerin teknik özellikleri
11 Parabolik pullukların teknik özellikleri
12 Örtü bitkilerini ezerek toprak yüzeyine yatırmaya yarayan merdanelerin teknik özellikleri
13 Toprak işlemesiz tarım tekniğinin toprak ve su kaybı, ürün verimi, toprak sıkışması açısından değerlendirilmesi
14 Toprak işlemesiz tarım tekniğinin hastalık ve zararlı kontrolü, yakıt tüketimi, zaman ihtiyacı, herbisit kaybı açısından değerlendirilmesi
15 Sunu ve konu tekrarı
16
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Toprak işlemeyle ilgili temel bilgileri tanımlar.
2 Toprağın fizikomekanik özellikleri ve ölçüm yöntemlerini tartışır.
3 Erozyon ve erozyondan korunma yöntemlerini tanımlar.
4 Yüzey artıklarının erozyondaki önemini tanımlar.
5 Çeşitli toprak işleme alet ve makinalarının toprağa etkileri ve seçimleri konularını tartışır.
6 Toprak ve suyu korumaya yönelik toprak işleme yöntemlerini sınıflandırarak tanımlar.
7 Anızlı toprak işleme, sırta ekime yönelik toprak işleme, doğrudan ekim, şeritsel toprak işleme gibi çeşitli toprak işleme yöntemleri konusunda bilgi edinir.
8 Koruyucu toprak işlemede kullanılan alet ve makinaların tipleri ve çalışma ilkelerini tanımlar.
9 Koruyucu toprak işleme yöntemlerini çeşitli yönlerden birbirleriyle karşılaştırır.
10

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 Gıda Mühendisliği alanında bir problemi tespit etmek, çözüm geliştirmek ve bunu uygulama yetisine sahip olmak.
2 Temel mühendislik konularında yeterli bilgi ve beceriye sahip olmak.
3 Gıda hammaddelerinin değerlendirilmesi, üretimin optimizasyonu, kalite ve güvenlik konularında yeterli alt yapıya sahip olmak.
4 Bilgiye erişebilme yöntemlerini kavrayabilmek.
5 Bilimsel yöntemlerle araştırma ve geliştirme faaliyetleri kapsamında planlama, uygulama ve sonuçları analiz edebilme becerisine sahip olmak.
6 Gıda mühendisliği alanındaki bir bilgiyi, çalışmayı yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli bir şekilde aktarabilmek.
7 En az bir yabancı dilde sözlü ve yazılı iletişim kurma yeteneğine sahip olmak.
8 Gıda mühendisliği alanının gerektirdiği sunum, yazım, tasarım, istatistik gibi konularda bilişim teknolojilerinden etkin olarak yararlanmak.
9 Proje hazırlama ve değerlendirme konularında bilgi ve beceriye sahip olmak.
10 Yaşam boyu öğrenmenin, bilim ve teknolojideki yenilikleri takip etmenin ve bu kapsamda kendini sürekli geliştirmenin önemini kavrayabilmek.
11 İşletme yönetimi, iş sağlığı ve güvenliği konularında bilgi ve bilince sahip olmak.
12 Gıda mühendisliği alanında kazandıkları bilgi ve becerileri disiplinlerarası çalışmalarda uygulayabilmek.
13 Sosyal ve etik değerleri özümsemek ve sorumluluğunu taşımak.
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 3 42
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 10 3 30
Ödevler 6 3 18
Sunum / Seminer hazırlama 6 3 18
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 3 3
Ara sınavlar 2 2 4
Proje (Yarıyıl ödevi) 3 6 18
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 4 3 12
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 3 3
Yarıyıl sonu sınavı 1 2 2
Araştırma 8 4 32
Toplam iş yükü     182
AKTS     7.50

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 80
Kısa sınav 0 0
Ödev 4 20
Yarıyıl içi toplam   100
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı Anonymous, 2009. Terminology and Definitions for Soil Tillage and Soil-Tool Relationships. ASAE EP291.3FEB2005 (R2009), ASABE. Dursun, İ., 2015. Toprak İşleme Alet ve Makinaları. A.Ü. Ziraat Fakültesi Yayınları, Yayın No: 570, Ders Kitabı:1618, Ankara.
Yardımcı Kaynaklar Dersle ilgili farklı yayın ve makaleler. Srivastava, A. K., Goering, C. E., Rohrbach, R. P. ve D. R. Bucmaster, 2006. Chapter 8 Soil Tillage. Engineering Principles of Agricultural

Ders İle İlgili Dosyalar