Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
GIDA TEKNOLOJİLERİ Birinci Düzey KİM 566 2 7.50 7.50 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri Yok
Eğitimin Dili Türkçe
Koordinatör
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı DOÇ. DR. ŞERİFE SAÇMACI
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı Yok
Dersin Veriliş Şekli Yüz yüze
Dersin Amacı Bu dersin amacı öğrencilere, yeni gelişen gıda işleme teknolojileri, bunların geleneksel işleme yöntemlerinden avantajları,uygulanma şekli, önemli ürün/proses parametreleri ve gıda işlemede hitap edebileceği alanlar hakkında bilgi kazandırmaktır.
Dersin Tanımı Günümüzde gıdalar yaygın olarak geleneksel gıda işleme yöntemleri ile işlenmekle beraber, bu yöntemlerde önemli kalite kayıpları da olmaktadır.Bu boşluğu doldurmaya yönelik yeni teknolojiler dersin kapsamı alanındadır.Dersin başında gıdaların proseslerle işlenmesi ve dayanıklı hale getirme metodolojisi tanıtılıcak, daha sonra her bir/iki haftada bir yeni teknoloji işlenecektir.Bu kapsamda, yeni teknolojinin en önemli sonuçları,sonucun teorik mekanizması,gıda öğelerini nasıl etkilediği,pratikte nasıl gerçekleştirildiği, kendine has ve ortamla ilgili özel parametreleri ve uygulama potansiyeli olan alanlar üzerinde durulacaktır

Dersin İçeriği
1 Gıdalarda bozulma etmenleri ve gıdaları dayanıklı hale dönüştürme metodolojisi,
2 Dayanıklık sağlamaya yönelik klasik prosesler (ısıtma, dondurma ve kurutma vb), diğer gıda prosesleri
3 Yeni gelişen prosesler (YGP); gerekçeleri, klasik olanlarla karşılaştırması
4 YGP:Ultrases
5 YGP:Yüksek hidrostatik basınç
6 YGP:Vurgulu elektrik alanı; mikrobial inaktivasyon
7 YGP:Vurgulu elektrik alanı; ekstraksiyon ve ürün özelliklerini değiştirme
8 YGP:Ohmik ısıtma ve radyo frekans dalgaları
9 YGP:Mikro dalga
10 YGP:Ultraviole ve infrared
11 YGP:Ozon
12 YGP:Plasma
13 YGP:Radyasyon
14 YGP:Karbondioksit
15
16
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Dersin amacı doğrultusunda çıktılar kazanılmış olmalıdır
2
3
4
5
6
7
8
9
10

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 İnsan vücudunun temel yapısı, organ ve sistemlerine ait tanım ve terimleri, yerleşimleri, komşulukları ve işleyişleri bilir.
2 Sağlığın korunması, sistemlere ait hastalıklar ve ilk yardım bilgisine sahiptir.
3 İntravenöz girişim yapar ve bakanlıkça belirlenen acil ilaçları ve sıvıları kullanır.
4 Temel -ileri hava yolu ve oksijen uygulamaları, endotrakeal entübasyon uygulamasını yapar.
5 Hasta/yaralıyı değerlendirir ve sorununu saptar. Hastanın nakil için hazır hale gelmesini ve uygun taşıma teknikleri ile hastanın naklini sağlar.
6 Travma stabilizasyonu, kırık, çıkık ve burkulmalarda stabilizasyonu sağlar. Yara kapatma ve basit kanama kotrolünü yapar.
7 EKG çekimi ve ritim değerlendirmesi yapar.
8 Monitörizasyon ve defibrilasyon. uygulaması yapar.
9 Temel yaşam desteği protokollerini uygular. Acil doğum durumunda doğum eylemine yardımcı olur.
10 Ambulansı teknik, tıbbi araç-gereç ve malzeme yönünden kullanıma hazır halde bulundurur, zorunlu hallerde ambulansta sürücülük görevi yapar.
11 Görevinin tüm aşamalarında haberleşme ağını doğru ve hızlı bir biçimde kullanır. Olay yeri, araç ve sürüş güvenliği konusunda gerekli tedbirleri alır. Sağlığı koruma ve güvenlik önlemlerini uygular.
12 Birey ve halk sağlığı, iş güvenliği ve çevre koruma konularında yeterli bilince sahiptir.
13 Alanıyla ilgili konularda bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır ve mesleki bilgilerini yazılı ve sözlü iletişim yoluyla aktarır.
14 Bir yabancı dilde temel düzeyde iletişim kurar ve mesleki uygulamalarda kullanır.
15 Alanı ile ilgili bilgi, beceri ve yetkinlikleri yaşam boyu öğrenme bilinciyle güncelleyip kendini kişisel ve mesleki olarak geliştirir.
16 Alanıyla ilgili temel mesleki yasal mevzuatı anlar. Sosyal, kültürel ve hukuksal hak ve sorumluluklara uygun hareket eder.
17 Kalite yönetimi ve süreçlerine katılır.
18 Diğer sağlık disiplinleri ile çalışır.
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 1 14
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 4 56
Ödevler 14 2 28
Sunum / Seminer hazırlama 1 2 2
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 28 28
Ara sınavlar 1 2 2
Proje (Yarıyıl ödevi) 1 14 14
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 28 28
Yarıyıl sonu sınavı 1 2 2
Araştırma 8 2 16
Toplam iş yükü     190
AKTS     7.50

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 20
Kısa sınav 8 20
Ödev 1 10
Yarıyıl içi toplam   50
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   50
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   50
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı Sun, D. W. (2005). Emerging technologies for food processing. Academic press.
Yardımcı Kaynaklar

Ders İle İlgili Dosyalar