Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
MÜHENDİSLİK YÖNETİMİ VE İNSAN İLİŞKİLERİ Birinci Düzey ENM 468 Seçmeli 7 3.00 3.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri -
Eğitimin Dili Türkçe
Koordinatör
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı ÖĞRETİM GÖREVLİSİ DR. MUSTAFA DÖRDÜNCÜ
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı -
Dersin Veriliş Şekli 1: Anlatım, 2: Soru-Cevap, 3: Tartışma
Dersin Amacı Endüstri işletmelerinde insan, makine, malzeme, enerji kaynaklarını optimum kullanabilmeye yönelik sosyal, beşeri ve teknik konular içeren yönetim bilgisi vermek.
Dersin Tanımı Tarihsel deneyimler ve kazanımların ışığı altında Mühendislere öncelikle insan kaynakları ve sonra diğer kaynakların verimli kullanılmasında kullanılan metot, teknik ve stratejilerden haberdar etmek ve örnekler vermek.

Dersin İçeriği
1 Mühendislik, yönetim, mühendislik yönetimi, yönetici ve lider kavramları, yönetim kademeleri.
2 Yönetim düşüncesinin tarihsel süreci, Klasik Yönetim Okulu (1880-1930) ve ilkeleri. Bilimsel yönetim ve Taylor. Yönetim süreci ve Fayol, Bürokrasi ve Weber, Klasik yönetime eleştiriler.
3 Neo Klasik Yönetim Teorisi (1930-1950) Bu düşüncenin varsayımı ve ilkeleri. Neo klasik düşüncenin eleştirisi.
4 Modern Yönetim Düşüncesi (1950-1980). Sistem yaklaşımı, Durumsallık yaklaşımı, Post-modem örgüt yapıları ( 1980 sonrası) ve özellikleri, şebeke örgütler, Sanal ve Yalın örgütler ve sıfır hiyerarşi, Öğrenen örgütler ve Benchmarking, Toplam Kalite Yönetimi.
5 Yönetim fonksiyonları: a) planlama b) Organize etme c) Koordine etme d) Yöneltme (motivasyon) e)Denetleme (kontrol) Bunlardan Planlama fonksiyonu.
6 Organizasyon ve ilkeleri, organizasyon şemaları, koordinasyon ve ilkeleri.
7 Yöneltme, Yönlendirme, Motivasyon ve önemi. Parasal ve diğer teşvikler.
8 Denetleme fonksiyonu, örgütsel çatışma ve çatışmanın yönetimi,
9 Organizasyonlarda stres oluşumu ve yönetimi.
10 Örgütlerde yaratıcılık, toplantılar ve toplantı yönetimi.
11 Yönetimde karar verme ve kullanılan araçlar, belirlilik ve belirsizlik durumlarında karar verme ve araçları (jonson algoritması, maksimaks, maksimin,eşit ağırlık,beklenen değer).
12 Mühendislik yönetiminde kullanılan tahmin yöntemleri ve kullanılan araçlar, proje yönetimi ve PERT ve CPM.
13 Mühendislik yönetiminde kalite yönetimi, kalite kontrol ve tasarımı, kalite ve teknoloji ilişkisi.
14 Mühendislik yönetiminde makine, enerji, hammade ve diğer verimlik kavramları ve iyileştirme yöntemleri.
15
16
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Mühendisliğin ve amacının tanımlanması.
2 İşletmelerde kullanılan kaynaklar ve bunların kullanımında optimizasyonun gerekliliği.
3 Özellikle insan kaynaklarının yönetiminde tarih boyunca ne tür yönetim biçimleri sergilendiğini öğrenerek bunlardan çıkarımlar yapması.
4 Bilgisayar ve internet teknolojilerinin yönetime getirdiği farklı yaklaşımlar ve yeni yönetim biçimleri hakkında bilgi sahibi olma.
5 Yönetimin temel fonksiyonunun ne olduğu ve neyi amaçladığını öğrenir
6 Makinalardan istenen verim ve kalitenin alınmasında sadece mühendislik metot ve tekniklerin yeterli olmadığı bunlarında ötesinde insan faktörünün burada en önemli faktör olduğu bilgi bilincinin kazandırılması.
7
8
9
10

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi.
2 Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi.
3 Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi.
4 Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi.
5 Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi.
6 Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi.
7 Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi.
8 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi.
9 Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi.
10 Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi.
11 Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 3 42
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 10 2 20
Ödevler 2 3 6
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 2 3 6
Ara sınavlara hazırlık 2 3 6
Ara sınavlar 1 2 2
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 3 3
Yarıyıl sonu sınavı 1 2 2
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     87
AKTS     3.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 0
Kısa sınav 1 0
Ödev 1 0
Yarıyıl içi toplam   0
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı 1. Öğretim elemanının ders notları.
Yardımcı Kaynaklar Tamer Koçel, İşletme Yöneticiliği İstanbul Beta A.Ş 2003 Mahmut Tekin ve arkadaşları. Teknoloji Yönetimi.Nobel yayımcılık Ankara 2006 Daniel L. Babcock. Managing Engineering and Technology.Printice Hall 1996 Payne, Andrew.C. Management for Engineers. J willey Newyork 1996 Amos, John M. Management for Engineers. Prentice Hall 1981 Fredric Betz. Strategic Technology Management. Mc Graw_Hill 1993 Elwood G. Kırkpatrick. Quality Contol for managers and Engineers John Wiley &sons 1970

Ders İle İlgili Dosyalar