Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
MİMARLIĞIN DÜŞÜNSEL TEMELLERİ İkinci Düzey MİM 547 Seçmeli 1 7.50 7.50 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri Yok
Eğitimin Dili Türkçe
Koordinatör
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı DR. ÖĞR.ÜYESİ SEMA SERİM
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı Yok
Dersin Veriliş Şekli Seminerler ve ders içi değerlendirme, tartışma
Dersin Amacı Mimarlığı bir düşünsel edim olarak değerlendiren ders; bilim, bilgi, tarih-anlatı, dil, düşünsel gelenekler ve eğilimler, sanatlar içinden yapılan tüm “modern” sorgulamaları kendine malzeme kılarak, mimarlık içinde yol bulabilmenin olasılıklarını tartışmayı amaçlamaktadır. Mimarlığın kendini gerekçelendirme biçimlerine ve süreçlerine ilişkin bir ön kazı sayılabilecek okuma önerileri dersin içeriğinin ve tartışma ortamının zeminini kurmaya çalışmaktadır.
Dersin Tanımı Kuramsal

Dersin İçeriği
1 -dersin tanıtımı
2 -modernliğin kapsamı Roberto Masiero- V. Bölüm, Yeni Dünya ve Tarih: Modernitenin Doğuşu (Masiero içinde, s.75-93) Marshall Berman- Katı Olan Herşey Buharlaşıyor, 5. Bölüm (Berman içinde)
3 -modernlik içinden birey, sanat yapıtı, toplumsallık Georg Simmel- Metropol ve Tinsel Hayat (Georg Simmel, 2003, Modern Kültürde Çatışma, İletişim, İstanbul içinde) Charles Baudelaire, 2003, Modern Hayatın Ressamı, İletişim, İstanbul.
4 -modernlik içinden birey, sanat yapıtı, toplumsallık Walter Benjamin- Tekniğin Olanaklarıyla Yeniden Üretildiği Çağda Sanat Yapıtı (Walter Benjamin, 1995, Pasajlar, YKY, İstanbul içinde) Susan Buck-Morss- Aesthetics and Anaesthetics: Walter Benjamin's Artwork Essay Reconsidered
5 -modernlik içinden birey, sanat yapıtı, toplumsallık Susan Buck-Morss- Görmenin Diyalektiği; Walter Benjamin ve Pasajlar Projesi (Buck-Morss , 2004 içinde, Üçüncü Kısım) Susan Buck-Morss- Zaman Üzerine (Buck-Morss , 2004,içinde s. 56-83) Martin Heidegger- The Origin of the Work of Art (Poetry, Language, Thought içinde)
6 -modern bilinç ve bilgi sosyololojisi Peter L. Berger, B. Berger,H. Kellner- Modernleşme ve Bilinç, 2000, Pınar Yayınları, İstanbul.
7 -dil Şükrü Argın- Modern Zamanlarda Sözün Statüsü (Birikim, 124, Ağustos 1999, s. 16-38 )
8 -dil Hans-Georg Gadamer -Dil’in Kılavuzluk Ettiği Hermenoytikteki Ontolojik Değişme (Hans-Georg Gadamer, Hakikat ve Yöntem içinde) Rosalind Krauss- Hermenötik Hayaletin Ölümü: Peter Eisenman’ın Yapıtında Göstergenin Maddileşmesi (Hakan Anay, 2012, Mimari Biçimcilik, Osmangazi Üniversitesi, Eskişehir içinde)
9 -modernlik algısı Bülent Tanju- Mekan-Zaman ve Mimarlıklar (Zaman Mekân, 2008, Yem Yayınları, İstanbul)
10 Slovoj Zizek- Mimari Paralaks (Zizek, 2011 içinde)
11 Giovanni Vattimo- Modernliğin Sonu
12 Jean-François Lyotard- Postmodern Durum
13 Matei Calinescu- Modernliğin Beş Yüzü
14 Orhan Koçak- Modernizm ve Postmodernizm Mimarlık içinden modernlik tartışmaları
15 Genel Değerlendirme
16
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Mimarlığın düşünsel boyutlarının değerlendirilmesi
2 Mimarlık düşüncesinin motivasyonlarının belirlenmesi
3 Güncel mimarlık düşüncelerinin çözümlenmesi
4 Mimarlığın söylem kurucu olarak değerlendirilmesi
5 Mimarlık söylemi ve kuramı ilişkisinin çözümlenmesi
6 Modernitenin kuramsal içeriğinin değerlendirilmesi
7
8
9
10

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 Mimari Tasarım
2 Konstrüksiyon/Yapı Bilgisi
3 Tarihi Çevre Koruma ve Belgeleme
4 Mimarlık Tarihi
5 Mimarlık Kuramı/ Bina Bilgisi
6 Malzeme Bilgisi
7 Kentsel Tasarım/Şehircilik
8 Sanat Tarihi
9 Binalarda Enerji Performansı ve Sürdürülebilirlik
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 3 42
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 12 4 48
Ödevler 2 20 40
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 0 0 0
Ara sınavlar 0 0 0
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 20 20
Yarıyıl sonu sınavı 1 3 3
Araştırma 3 10 30
Toplam iş yükü     183
AKTS     7.50

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 0 0
Kısa sınav 1 30
Ödev 1 70
Yarıyıl içi toplam   100
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı
Yardımcı Kaynaklar KAYNAKLAR KİTAPLAR Adorno, T. W., 1997, Minima Moralia, Metis, İstanbul. Arendt, H., 1997, İnsanlık Durumu, İletişim, İstanbul. Arslan, Hüsamettin, 2002, Retorik, Hermeneutik ve Sosyal Bilimler, Paradigma, İstanbul. Batur, E. (ed.), 1997, Modernizmin Serüveni, YKY, İstanbul. Baudelaire, C.,2003, Modern Hayatın Ressamı, İletişim, İstanbul Bauman, Z., 1996, Yasa Koyucular ile Yorumcular, Metis, İstanbul. Benjamin, W., 1995, Pasajlar, YKY, İstanbul. Berlin, Isaiah, 2008, Kirpi ve Tilki Seçme Makaleler, İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları, İstanbul. Berlin, I., 2004, Romantikliğin Kökleri, YKY, İstanbul. Berman, M., Katı Olan Herşey Buharlaşıyor Bernstein, R. J., 1983, Beyond Objectivism and Relativism, University of Pennsylvania Press, Philadelphia. Bora, T. (ed.), 2005, Taşraya Bakmak, İletişim, İstanbul. Buck-Morss, Susan, 2010, Görmenin Diyalektiği; Walter Benjamin ve Pasajlar Projesi, Metis, İstanbul. Buck-Morss, Susan, 2004, Rüya Alemi ve Felaket, Metis, İstanbul. Matei Calinescu, 2010, Modernliğin Beş Yüzü, Küre Yayınları, İstanbul. Cassirer, E., 1997, İnsan Üzerine Bir Deneme, YKY, Istanbul. Crary, Jonathan, 2002, Gözlemcinin Teknikleri, Metis Yayınları, İstanbul. Eisenstadt, S. N.,2007, Modernleşme Başkaldırı ve Değişim, Doğu Batı Yayınları, Ankara Ellul, Jacques, 1998, Sözün Düşüşü, Paradigma, İstanbul. Ergüven, M., 1992, Yoruma Doğru, YKY, İstanbul, Ergüven, M., 1998, Görmece, Metis, İstanbul, Feyerabend, P., 1999, Özgür Bir Toplumda Bilim, Ayrıntı Yayınları, İstanbul. Feyerabend, P., 1999b, Yönteme Karşı, Ayrıntı Yayınları, İstanbul. Everdel, William R. l, 2007, İlk Modernler, YKY, İstanbul. Foster, Hal, 2009, Gerçeğin Geri Dönüşü, Ayrıntı Yayınları, İstanbul. Foucault, M., 2003, The Order of Things, Routledge, London. Foucault, M., 1995, Bu Bir Pipo Değildir, YKY, İstanbul. Foucault, M., 1994, Kelimeler ve Şeyler, İmge Kitabevi, Ankara. Gadamer, H., 1999, Truth and Method, Continuum, NY. Gadamer, H., 2008, Hakikat ve Yöntem I. Cilt, Paradigma, İstanbul Gadamer, H., 2009, Hakikat ve Yöntem II. Cilt, Paradigma, İstanbul Giddens, A., 1992, Modernliğin Sonuçları, Ayrıntı, İstanbul. Ginzburg, C., 1996, Peynir ve Kurtlar, Metis, İstanbul. Harvey, D., 1997, Postmedernliğin Durumu, Metis, İstanbul. Heidegger, M., 1975, Poetry, Language, Thought, Harper&Row, New York. Heidegger, M., 1998, Tekniğe İlişkin Soruşturma, Paradigma, İstanbul. Heynen, H., 2000, Architecture and Modernity: A Critique, The MIT Press, Cambridge. Horkheimer, M., 1994, Akıl Tutulması, Metis, İstanbul. Horkheimer, M., T. W. Adorno, 1995. Aydınlanmanın Diyalektiği, Kabalcı Yayınları, İstanbul. Jameson, Frederic, 2009, Ütopya Denen Arzu, Metis, İstanbul. Jameson, Frederic, 2008, Postmodernizm ya da Geç Kapitalizmin Kültürel Mantığı, Nirengi Kitap, Ankara. Kapra, F., 1983, The Turning Point, Flamingo, London. Karatani, K., 1995, Architecture as Metaphor, The MIT Press, Cambridge. Kuhn, T., 1995, Bilimsel Devrimlerin Yapısı, Alan Yayıncılık, İstanbul. Küçük, M. (ed.), 2000, Modernite Versus Postmodernite, Vadi Yayınları, Ankara. Lakatos, I. ve Musgrave, A., 1992, Bilginin Gelişimi ve Bilginin Gelişimiyle İlgili Teorilerin Eleştirisi, Paradigma, İstanbul. Latour, Bruno, 2008, Biz Hiç Modern Olmadık, Norgunk Yayıncılık, İstanbul. Leach, Neil, 1997, Rethinking Architecture, Routledge, London. Leach, Neil, 2002, The Hieroglyphics of Space, Routledge, London. Lefebvre, H., 1998, Modern Dünyada Gündelik Hayat, Metis, İstanbul. Lyotard, J. F., 1997, Postmodern Durum, Vadi Yayınları, İstanbul. Marcus, Greil, 1999, Ruf Lekesi, Ayrıntı Yayınları, İstanbul. Megill, A., 1998, Aşırılığın Peygamberleri, Bilim ve Sanat Yayınları, Ankara. Merleau-Ponty, M., 1994, Algının Fenomenolojisine Önsöz, Afa, İstanbul. Merleau-Ponty, M., 2001, Phenomenology of Perception, Routledge, London. Moles, A., 2001, Belirsizin Bilimleri, çev. N. Bilgin, YKY, İstanbul. Munslow, A., 1997, Tarihin Yapısökümü, Ayrıntı Yayınları, İstanbul. Ong, W. J., 1993, Sözlü ve Yazılı Kültür, Metis, İstanbul. Popper, K. R., 1998, Bilimsel Araştırmanın Mantığı, YKY, İstanbul. Prigogine, I., Stengers, I., 1998, Kaostan Düzene, İz Yayıncılık, İstanbul. Ricoeur, P., 2007, Yoruma Dair Freud ve Felsefe, Metis, İstanbul. Rorty, R., 1995, Olumsallık, İroni ve Dayanışma, Ayrıntı Yayınları, İstanbul. Rowe, C. and Koetter, F., 1984, Collage City, The MIT Press, Cambridge. Shapin, S., 2000, Bilimsel Devrim, İzdüşüm Yayınları, İstanbul. Simmel, Georg, 2003, Modern Kültürde Çatışma, İletişim, İstanbul. Snow, C. P., 1999, İki Kültür, Tübitak, Ankara. Toulmin, S., 2002, Kozmopolis Modernite'nin Gizli Gündemi, Paradigma, İstanbul. Touraine, A., 2002, Modernliğin Eleştirisi, YKY, İstanbul. Vattimo, G., 1999, Modernliğin Sonu, İz Yayıncılık, İstanbul. Zizek, S., 1999, Yamuk Bakmak, Metis, İstanbul. Zizek, S., 2011, Ahir Zamanlarda Yaşarken, Metis İstanbul. SÜRELİ YAYINLAR Argos, Arredamento Mimarlık, Bilim ve Ütopya, Birikim, Cogito, Defter, Doğu Batı, Felsefe Tartışmaları, Fol, Gergedan, Kuram, Monokl, Sanat Dünyamız, Toplumbilim, Toplum ve Bilim

Ders İle İlgili Dosyalar