Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
ETKİLEŞİMLİ TASARIM VE OYUN GELİŞTİRME TEMELLERİ Birinci Düzey MİM S157 Seçmeli 3 3.00 3.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri -
Eğitimin Dili Türkçe
Koordinatör ÖĞRETİM GÖREVLİSİ ORBAY ÇAĞLAYAN ŞİMŞEK
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı Öğr. Gör. Dr. Orbay Çağlayan Şimşek
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı -
Dersin Veriliş Şekli Teorik
Dersin Amacı Bu dersin temel amacı, mimarlık ve tasarım öğrencilerinin mesleki pratiklerinde ve akademik kariyerlerinde ihtiyaç duyacakları proje odaklı düşünme, disiplinlerarası araştırma ve etkileşimli tasarım süreçlerini bütünsel bir bakış açısıyla öğrenmelerini sağlamaktır. Öğrencilerin; Mimari ve tasarım projelerini birer araştırma projesi olarak ele alma ve bu projeleri güncel yönetim araçları (zamanlama, kaynak, ekip rolleri, Gantt şeması) ile planlama yetkinliği kazanmaları, Etkileşimli tasarım, deneyim tasarımı ve oyunlaştırma gibi yenilikçi yaklaşımları mimari üretime entegre etme becerilerini geliştirmeleri, Proje fikri geliştirme, fonlama mekanizmaları (TÜBİTAK 2209-A/B), fikri haklar ve girişimcilik (İş Modeli Kanvası) konularında bilinçlenerek projelerini sürdürülebilir bir girişime dönüştürme potansiyelini keşfetmeleri, Özellikle oyun motorları üzerinden kodlama bilgisine ihtiyaç duymadan etkileşimli tasarım prototipleri oluşturarak projelerini etkili sunum teknikleri ile aktarmaları hedeflenmektedir.
Dersin Tanımı Bu ders, mimarlık ve tasarım alanında proje geliştirme, yönetim ve sunum süreçlerini odağına alan, teorik bilgiyi uygulamalı eğitimle birleştiren proje odaklı bir derstir. Ders içeriği, öğrencilere bir mimari/tasarım fikrinin somut bir projeye dönüşme yolculuğunu adım adım sunar. İlk aşamada proje yönetiminin temel bileşenleri (zaman, kaynak, ekip) ve akademik/profesyonel proje örnekleri incelenir. Ardından, projelerin sürdürülebilirliğini sağlamak adına fonlama mekanizmaları (TÜBİTAK), fikri haklar (telif, tescil) ve girişimcilik (İş Modeli Kanvası) konuları ele alınır. Dersin ilerleyen aşamaları, mimari anlatım ve deneyim oluşturma potansiyelini derinleştiren etkileşimli tasarım, deneyim tasarımı ve oyunlaştırma kavramlarına odaklanır. Bu kapsamda, öğrenciler oyun motorlarını kullanarak kodlama yapmadan mekansal anlatım ve etkileşimli tasarım prototipleri oluşturmayı öğrenirler. Dönem boyunca yapılan ara sunumlar ve uygulamalı eğitimler ile öğrencilerin fikirlerini somut projelere dönüştürme ve etkili sunum teknikleri ile aktarma yetenekleri pekiştirilir. Ders, oyun odaklı girişimcilik potansiyelinin incelenmesi ile son bulur.

Dersin İçeriği
1 Dersin kapsamı, proje odaklı yaklaşımın açıklanması. Örnek mimari/tasarım temelli araştırma projeleri
2 Proje yönetiminde zamanlama, kaynak planlama ve ekip rolleri. Gantt şeması ve teslim takvimi oluşturma. Araştırma, etkileşimli tasarım ve uygulama ilişkisi
3 Araştırma projelerinde fonlama mekanizmaları. TÜBİTAK 2209-A / B programları konusunda bilgilendirme
4 Etkili proje sunum teknikleri, etkileşimli tasarım sunumları oluşturma
5 Fikri haklar nedir? Telif hakkı, tasarım tescili, etik kullanım ve lisanslar
6 Girişimcilik kavramı ve iş modeli kanvası
7 Proje fikri geliştirme, fikirden projeye geçiş
8 Etkileşimli tasarım nedir? Temel kavramlar ve örnekler
9 Mekansal anlatım, deneyim tasarımı ve oyunlaştırma
10 Oyun motorlarına giriş, kodlamadan etkileşimli tasarım oluşturma
11 Oyun odaklı girişimcilik ve proje oluşturma kavramı
12
13
14
15
16
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Proje yönetiminde zamanlama, kaynak planlama ve ekip rolleri
2 Telif hakkı, tasarım tescili, etik kullanım ve lisanslar
3 Proje fikri geliştirme
4 Araştırma projeleri kavramı
5 Mekansal oyunlaştırma
6 Oyun geliştirme temelleri nin kavranması
7 Etkili oyun mekaniği oluşturma
8
9
10

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 Temel Tasarım ve Biçimsel Kompozisyon
2 Tasarım Düşüncesi Becerisi
3 Kuramsal Bilgi Becerisi
4 Görsel İletişim ve Grafik Anlatım
5 Eleştirel Düşünme
6 Araştırma ve Yorumlama Becerileri
7 Kültürel Çeşitlilik ve Küresel Örnekler
8 Geniş Kapsamlı Tasarım
9 İletişim ve Disiplinlerarası Çalışma
10 Toplum ve Çevre Sorumluluğu
11 Yasal Sorumluluklar ve Mesleki Etik
12 Taşıyıcı Sistemler
13 Yapı Malzemeleri ve Uygulamaları
14 Proje ve Yapım Yönetimi
15 Çevre Kontrolü ve Servis Sistemleri
16 Sürdürülebilir Tasarım
17 Tarihi Çevre Koruma Bilinci
18 Tarihi Yapı ve Çevre Belgeleme
19 Mimari Çeşitlilik ve Yerel Mimarlıklar
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 2 28
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 6 1 6
Ödevler 1 6 6
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 2 2
Ara sınavlar 0 0 0
Proje (Yarıyıl ödevi) 1 6 6
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 6 6
Yarıyıl sonu sınavı 1 2 2
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     56
AKTS     2.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 100
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   100
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı
Yardımcı Kaynaklar

Ders İle İlgili Dosyalar