Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
ULUSLARARASI HUKUKTA GÜÇ KULLANIMI İkinci Düzey HKOD8 1 6.00 6.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri Bu dersin ön koşulu ya da eş koşulu bulunmamaktadır.
Eğitimin Dili Türkçe
Koordinatör
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı YRD.DOÇ. DR. İsmail Köse
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı Arş. Gör. Şenel Sarsıkoğlu Arş. Gör. Mustafa Uyanık
Dersin Veriliş Şekli Yüz yüze, Anlatma, Tartışma, Makaleler ve Ödevler
Dersin Amacı Uluslararası hukukta güç kullanımında hukuksal yaklaşımlara ilişkin doktora düzeyinde bilgi paylaşımı sağlamak.
Dersin Tanımı Uluslararası uyuşmazlıkların çözümü, devletlerin güç kullanımı uluslararası uyuşmazlıkların barışçıl çözümü olarak uluslararası yargı mekanizması, işleyişi ve önemi, Birleşmiş Milletler Örgütü, rolü, organları ve faaliyetleri dersin temel konuları olarak verilecektir. Uluslararası hukukta insan hakları öğesi ve uluslararası insancıl hukuk konularına değinilecektir.

Dersin İçeriği
1 Kuvvet Kullanma Kavramı
2 Uluslararası Hukuk ve Kuvvet Kullanma (Uluslararası Hukukta Kuvvet Kullanma Üzerine Değişik Okul Görüşlerinin İncelenmesi)
3 Uluslararası Hukukta Güç Kullanma Yasağı ve İstisnalar
4 Meşru Müdafaa
5 Önleyici Meşru Müdafaa
6 Birleşmiş Milletler Düzeni ve Kuvvet Kullanma
7 Terörizm ve Güç Kullanma
8 Uluslararası Terörizme Karşı Devletlerin Güç Kullanması
9 Güvenlik Konseyi ve Kuvvet Kullanma
10 İnsancıl Müdahale ve İnsancıl Hukuk
11 Vatandaşların Ülke Dışında Korunması İçin Kuvvet Kullanılması
12 Uluslararası Hukukta Kuvvet Kullanılmasına İlşkin Cenevre Sözleşmelerinin İlgili Maddelerinin İncelenmesi
13 Devletlerin Birbirlerine Karşı Bireysel Kuvvet Kullanmaları
14 Ülkelerin İçişlerine Karışma ve Kuvvet Kullanmaya İlişkin Birleşmiş Milletler And. Md. 2/4-7 Fıkralarının İncelenmesi
15 Savaşta Çevrenin ve Kültürel Varlıkların Korunması
16 NATO (Kuzey Atlantik Antlaşması Teşkilatı)
17 Uluslararası Ceza Mahkemesi
18 Uluslararası Adalet Divanı
19 Ders Dönemi İçerisinde Uluslararası Hukukta Güç Kullanımı Kapsamında Güncel Sorunların Belirlenmesi
20 Uluslararası Hukukta Kuvvet Kullanma Düzeninin Geleceği

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Uluslararası hukuk düzeninde devletlerin diğer devletlere veya devletdışı birimlere karşı güç kullanımını düzenleyen kurallar incelenecektir.
2 Birleşmiş Milletler düzeni ile evrensel düzeyde uygulanan güç kullanma yasağı ve bunun istisnaları anlatılacaktır.
3 Meşru müdafaa ve Birleşmiş Milletler Güvenlik Konseyi kararı ile yetkilendirilmiş güç kullanımı incelenecektir.
4 İnsancıl müdahale, insancıl hukuk ile terörizme karşı güç kullanımı bu dersin temel konuları arasında olacaktır.
5
6
7
8
9
10

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 Biyomedikal Mühendisliğinde bir uzmanlık alanında derinlemesine bilgi edinmek, literatüre vakıf olmak.
2 Uzmanlık alanında problem tanımlama formüle etme, araştırma yapma, modelleme, analiz yapma yeteneklerini kazanmak.
3 Araştırma sonuçlarını analiz ederek sonuçlar çıkarma ve bunları yazılı sözlü sunma becerisi kazanma.
4 Mühendislik bilgilerini yaşam bilimleri alanında etkin kullanma yeteneği kazanmak.
5 Disiplinler arası çalışmalarda takım çalışması yapabilmek.
6 Araştırma sonuçlarını çok kullanılan bir yabancı dilde yazılı ve sözlü sunabilmek.
7 Yaşam boyu öğrenme, yeni bilgilere erişebilme, yeni alanlara yönelebilme becerisini kazanmak.
8 Mesleki ve etik sorumluluk bilinci kazanmak.
9 Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ile çağın sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.
10 Hastanerlerde teknoloji kullanımında kalite ve güveni artırmak için klinik mühendisliği alanında eğitim ve danışma hizmeti sağlayabilme.
11 Hastane, sağlık örgütleri ve tıbbi teknoloji üretici/satıcılarına danışmanlık ve teknik destek hizmeti sağlayabilme.
12 Yeni biyomalzemeler üzerine bilgi ve beceri kazanma.
13 Mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamaları hakkında bilgi sahibi olur ve gerektiğinde bunları kullanma becerisi kazanma.
14 Araştırıcı, üretici ve girişimci kapasiteye sahip olabilme.
15 Çağdaş, yenilikçi, katılımcı olabilme, kendini iyi ifade edebilme, kalite ve kalite yönetimi konularında bilinç sahibi olabilme.
16 Ulusal gereksinimlere öncelik verebilme ve bu konulardaki gelişmeleri yakından izleyebilme.
17 Biyomedikal alanındaki bilimsel çalışma sonuçlarını ulusal ve evrensel çevrelere aktarabilme ve öncülük edebilme.
18 Sınırlı verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle aynı veya farklı disiplinlere ait bilgileri bütünleştirebilme becerisine sahip olur.
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 3 42
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Ödevler 0 0 0
Sunum / Seminer hazırlama 2 10 20
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 16 16
Ara sınavlar 1 1 1
Proje (Yarıyıl ödevi) 1 20 20
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 16 16
Yarıyıl sonu sınavı 1 1 1
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     144
AKTS     6.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı Thomas Hobbes, Leviathan, (Çeviren, Semih Lim), Yapı Kredi Yayınları, Onikinci Baskı, İstanbul 2013.
Yardımcı Kaynaklar Aslan Gündüz, Milletlerarası Hukuk, Beta Yayınları, Yedinci Baskı, 2014. Ayşe Nur Tütüncü, İnsancıl Hukuka Giriş, Beta Yayınları. Suriye Krizinin Hukuki Boyutları, Derleyenler, Mehmet Karlı, Bleda Rıza Kurtdarcan. Irak Krizi (2002-2003), Derleyenler, Ümit Özdağ, Sedat Laçiner, Serhat Erkmen, Asam Yayınları, Ankara 2003.

Ders İle İlgili Dosyalar