Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
İLERİ SİSTEM KİMLİKLENDİRME TEKNİKLERİ VE UYGULAMALARI Üçüncü Düzey BİM 613 Seçmeli 1 7.50 7.50 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri ---
Eğitimin Dili Türkçe
Koordinatör
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı YRD.DOÇ. DR. MUSTAFA DANACI
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı ---
Dersin Veriliş Şekli Yüz yüze
Dersin Amacı Bu ders ile lineer ve lineer olmayan sistemlerin modellerinin incelenmesi ve dinamik bir sisteme ait matematiksel modelin elde edilmesi. Sistem kimliklendirme teknikleri hakkında bilgi edinilmesi ve dinamik sistem parametrelerinin kimliklendirilmesine ait simülasyon uygulamalarının bilgisayar destekli olarak yapılabilmesi amaçlanmaktadır.
Dersin Tanımı Lineer ve lineer olmayan sistemlerin modellenmesine ait temel kavramlar ve matematiksel bilgiler. Dinamik sistem parametrelerinin elde edilmesinde kullanılan tekniklerinin temel ilkeleri ve tahmin metotları. Gürültü kavramı. Dinamik sistemlere ait parametrelerin kimliklendirilmesi, tahmini ve model doğrulama analiz ve uygulamaları.

Dersin İçeriği
1 Temel sürekli ve ayrık zamanlı sistemlerin tanımı,
2 Sistemlerin fiziksel ve matematiksel modelleri (dif. denklemler),
3 Sistemlerin lineer ve nonlineer açıdan irdelenmesi,
4 Diferansiyel denklemlerin homojen çözümleri, Standart (impuls, birim basamak, rampa ve sinusoidal) giriş test sinyalleri ve özel çözümler,
5 Çeşitli sistemlere ait sürekli ve ayrık zaman modellerinin elde edilmesi,
6 Lineer ve nonlineer sistem parametrelerinin elde edilmesi (sistem kimliklendirme) yöntemleri,
7 Nonlineer regression methodu ile sistem kimliklendirme uygulamaları,
8 Nonlineer sistem başlangıç parametreleri (initial guess) ve başlangıç şartlarının (initial coditions)tahmininde kullanılan yaklaşımlar,
9 Gürültüsüz ve gürültülü sistemlerin simulasyonu, beyaz gürültü ekleme,
10 Örnek Çözüm: Kütle-yay-sönümleyici nonlineer sistem simülasyonu ve sitem parametrelerinin elde edilmesi (parameter identification), model doğrulama ve hata analizi.
11 Ara sınav
12 Çeşitli Sistemlerin modellenmesi ve kimliklendirme sunumları,
13 Çeşitli Sistemlerin modellenmesi ve kimliklendirme sunumları,
14 Çeşitli Sistemlerin modellenmesi ve kimliklendirme sunumları,
15
16
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Sistemlerin fiziksel ve matematiksel modelleri (dif. denklemler), Sistemlerin lineer ve nonlineer açıdan irdelenmesi,
2 Çeşitli sistemlere ait sürekli ve ayrık zaman modellerinin elde edilmesi,
3 Sistem kimliklendirme yöntemleri ve uygulamaları,
4 Nonlineer sistem başlangıç parametreleri (initial guess) ve başlangıç şartlarının (initial coditions)tahmininde kullanılan yaklaşımlar,
5 Gürültüsüz ve gürültülü sistemlerin simulasyonu, beyaz gürültü ekleme,
6 Örnek Çözüm: Kütle-yay-sönümleyici nonlineer sistem simülasyonu ve sitem parametrelerinin elde edilmesi (parameter identification), model doğrulama ve hata analizi becerilerinin kazanmak.
7
8
9
10

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 Matematik, fen ve Mühendislik bilgilerini uygulama becerisi
2 Deney tasarlama ve yapma ile deney sonuçlarını yorumlama becerisi
3 İstenen gereksinimleri karşılayacak biçimde bir sistemi, parçayı veya süreci tasarımlama
4 Disiplinler arası takımlarda çalışabilme becerisi
5 Mühendislik problemleri tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi
6 Mesleki ve etik sorumluluk bilinci
7 Mühendislik çözümlerinin evrensel ve toplumsal boyutlarda etkinliklerini anlamak için gerekli genişlikte eğitim
8 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci
9 Mühendislik problemlerini tanımlayabilme, çözüm yöntemi geliştirme ve çözümlerde yenilikçi yöntemler uygulama ve geliştirebilme becerisi
10 Çalışmalarını ulusal ve uluslararası ortamlarda yazılı ya da sözlü olarak aktarabilme becerisi
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 13 3 39
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 13 2 26
Ödevler 5 5 25
Sunum / Seminer hazırlama 3 5 15
Kısa sınavlar 5 3 15
Ara sınavlara hazırlık 1 15 15
Ara sınavlar 1 2 2
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 15 15
Yarıyıl sonu sınavı 1 2 2
Araştırma 7 5 35
Toplam iş yükü     189
AKTS     7.50

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 50
Kısa sınav 5 20
Ödev 5 30
Yarıyıl içi toplam   100
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı 1-Ljung, L., “System Identification, Theory for The User”, Prentice-Hall, New Jersey, 1987. 2-Soderstrom & Stoica, “System Identification”, Prentice-Hall, Englewood Cliffs, 1989.
Yardımcı Kaynaklar 1-Norton, J.P., “An Introduction to Identification”, Academic Press, London, 1986. 2-Sinha, N.K. & Rao,G.P., “Identification of Continuous-Time Systems”, Kluwer Academic Publishers, London, 1991.

Ders İle İlgili Dosyalar