Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
EGZERSİZ PSİKOLOJİSİ Birinci Düzey AE 204 Seçmeli 4 4.00 4.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri Yok
Eğitimin Dili Türkçe
Koordinatör
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı DOÇ. DR. SERDAR SUCAN
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı Yok
Dersin Veriliş Şekli Yüz yüze - uzaktan eğitim
Dersin Amacı Spor ve egzersiz psikolojisi ile ilgili kavramlar, kurallar ve terminolojiyi anlama; özellikle egzersize katılım ve hareketsizlik problemleri ile ilgili motivasyon ve egzersiz davranışı teorileri açıklayabilme, egzersizin psikolojik faydaları, kişilik ve egzersiz, bedenden hoşnut olma ve egzersiz gibi konuları kavrayabilme, kişileri egzersiz davranışına yönlendirebilmek için değişik motivasyon teknikleri hakkında bilgi sahibi olmaktır.
Dersin Tanımı Spor ve egzersiz psikolojisinin tanımı, motivasyon ve egzersiz davranışı teorileri, egzersizin psikolojik etkileri, kişilik ve egzersiz, beden algısı ve egzersiz, egzersiz motivasyon yöntemleri olacaktır.

Dersin İçeriği
1 Dersin genel tanımı, yarıyıllık konu dağılımının açıklanması, dersle ilgili genel açıklamalar.
2 Psikoloji ile ilgili genel kavramlar. Spor psikolojisinin işlevleri. Spor Psikolojisinin etik standartları.
3 İnsan davranışının karmaşıklılığı. Zihinsel ve duygusal psikolojik etkinlikler. Sportif performansın boyutları.
4 Sinir sistemi, duyu ve algı.
5 Güdülenme (motivasyon) ve Güdülenme sınıflandırılması. Motivasyon teorileri. Sporcuyu motive etme stratejileri.
6 Sporda performans arttırılması. İmgeleme ve imgelemede dikkat edilecek noktalar.
7 Hedef belirleme. Dikkat ve konsantrasyon.
8 Sporda yetenek seçimi ve ilkeleri.
9 Sporcular için zihinsel antrenmanlar.
10 Bireysel farklılıklar ve benzerlikler ve psikolojik testler.
11 Kaygı ve sportif performans arasındaki ilişki. Korku ve sportif performans.
12 Uyarılmışlık ve performans ilişkisi. Stres ve performans ilişkisi. Stresle başa çıkma yöntemleri.
13 Gevşeme teknikleri: Otojen antrenman, ilerleyici gevşeme, solunum egzersizleri ve sistematik duyarsızlaştırma.
14 Kişilik, liderlik ve sportif başarı.
15 Final sınavı
16
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Spor ve egzersiz psikolojisiyle ile ilgili temel kavramları bilir.
2 Egzersizin zihinsel sağlıkla ilişkisini açıklar.
3 Egzersize başlama ve sürdürmede motivasyonun öneminin farkındadır.
4 Egzersize başlama ve sürdürmeyi sağlayacak motivasyonel iklimi oluşturur.
5 Grubun özelliğine göre (egzersiz psikolojisi bazında) egzersiz planlaması yapar.
6 Egzersiz psikolojisiyle ilgili bilgilerini yaşamındaki yeni durumlara uygular.
7 Egzersize katılımda psikolojik açıdan bireysel farklılıkların öneminin farkındadır.
8
9
10

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 Beden eğitimi ve spor alanının belli başlı kavramlarını, varsayımlarını, tartışmalarını, araştırma ve inceleme yöntemlerini kullanır.
2 Beden eğitimi ve spor öğretimine uygun planlama yapar.
3 Beden eğitimi ve spor öğretiminde planları uygular.
4 Beden eğitimi ve spor öğretiminde özel gereksinimli öğrencilere yönelik planlamalar yapar.
5 Beden eğitimi ve spor alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
6 Alanı ile ilgili bilgi ve düşüncelerini akıcı ve anlaşılır şekilde ifade eder.
7 Fiziksel aktivite ve sağlık ile ilgili güncel bilgileri analiz eder.
8 Beden eğitimi ve spor alanındaki araştırma yöntem ve tekniklerini kullanır.
9 Beden eğitiminde kullanılan ölçme ve değerlendirme yöntemlerini kullanır.
10 Öğretmenlik mesleği ile ilgili kavramları analiz eder.
11 Öğrencilerin bilişsel, duyuşsal ve psikomotor gelişimlerine yönelik yaptığı ölçme değerlendirme sonuçlarını analiz edebilme ve öğrencilere gerekli geri bildirimleri sağlayabilir.
12 Öğrencilerin aktif biçimde ders katıldığı, anlamlı ve kalıcı öğrenmenin oluştuğu, öğrencinin kendini güvende hissettiği bir öğrenme ortamı oluşturabilme için gerekli olan birey ve grup yönetimi ilke ve stratejilerini uygulayabilir
13 Alanı ile ilgili karşılaşılan sorunların çözümünde stratejik karar verme süreçlerini kullanarak işlevsel etkileşim kurar
14 Alanıyla ilgili genel kültür bilgisine yönelik konuları bilir.
15 Öğretmenlik mesleği için geçerli olan etik kurallara her zaman uygun davranabilir.
16 Toplumda spor kültürünün oluşturulması, farklı sporların tanıtılması ve spora katılımın yaygınlaştırılması için geçerli stratejiler geliştirebilir.
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 2 28
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 8 1 8
Ödevler 2 10 20
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 5 5
Ara sınavlar 1 2 2
Proje (Yarıyıl ödevi) 1 10 10
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 5 5
Yarıyıl sonu sınavı 1 2 2
Araştırma 4 5 20
Toplam iş yükü     100
AKTS     4.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 0 0
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   0
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   0
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   0
Genel toplam   0

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı Cüceloğlu, D. (1991). İnsan ve Davranışı. İstanbul: Remzi Kitapevi.Morgan, C. T. (1991). Psikolojiye Giriş. Ankara: H. Ü. Psikoloji Bölümü Yayınları, Yayın No: 1
Yardımcı Kaynaklar Willis, J. D., Campell, L. F. (1992). Exercise Psychology. Champaign: Human Kinetics.

Ders İle İlgili Dosyalar