Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
ŞEHİR SOSYOLOJİSİ Birinci Düzey SOS201 Seçmeli 3 4.00 4.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri Yok
Eğitimin Dili Türkçe
Koordinatör
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı Dr. Öğretim Üyesi CEYHAN YÜCEL
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı Yok
Dersin Veriliş Şekli Yüz yüze
Dersin Amacı Kent Sosyolojisinin temel kavramlarını ve teorilerini öğrenciye tanıtmayı hedefler
Dersin Tanımı Kent Sosyolojisi kente sosyolojik bakış açısını teorik ve kavramsal olarak ele alır.

Dersin İçeriği
1 Kentlerin ortaya çıkışı: Pre-modernite ve Kent
2 Kır-Kent Çatışması: Emek, Göç ve Sanayileşme
3 Endüstriyel Kent, Endüstrinin Kentleri
4 Bir hayat şekli olarak kent: İktisadi Gelişimin Odağı olarak Kent
5 Chicago Okulu: Kentsel coğrafya, Kentsel İktisat, Kentsel Ekoloji
6 Bir düşünce biçimi olarak kentlilik ve kentsellik
7 Ara Sınav-Manuel Castells ve Kolektif Tüketimin mekanı olarak kentler
8 David Harvey ve tarihsel-coğrafi materyalist kentçilik: Tarihin ve Mekanın Diyalektiği
9 Mekanın ve Toplumun Çatışması
10 Walter Benjamin: Mekanın ve Kolektif Hafızanın Çatışmaları
11 Gösteri Toplumları ve Kent
12 Henri Lefebvre ve Kentsel Devrim
13 Post-modern Kentler
14 Değerlendirme
15 -
16 -
17 -
18 -
19 -
20 -

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Kent sosyolojisinin belli başlı kavramlarını tanımak.
2 Kent sosyolojisinin Türkiye’deki uygulamaları ve örnekleri hakkında bilgi sahibi olabilme
3 Kent sosyolojisiyle sosyolojinin diğer dalları arasındaki ilişkiyi ve toplumsal süreçlerle ilgisini kavrayabilme
4 -
5 -
6 -
7 -
8 -
9 -
10 -

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 Sosyoloji alanıyla ilgili gerekli olan kuramsal ve kavramsal bilgiye sahip olur.
2 Sosyoloji alanında edindiği bilgileri toplumsal yapıyı, kurum ve süreçlerin işleyişini ve toplumsal eylemi anlama ve açıklayabilmede kullanabilir.
3 Sosyoloji alanıyla ilgili temel kuramsal yaklaşımları ve kavramları kullanarak sosyolojik analizler yapabilir.
4 Sosyoloji alanında edindiği bilgileri toplumsal gerçekliği anlamada ve toplumsal sorunları çözmede kullanabilir.
5 Sosyoloji alanında edindiği temel bilgi ve becerileri ile yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir.
6 Sosyoloji alanıyla ilgili bir sosyal araştırmayı gözlem safhasından başlayarak lisans seviyesinde edindiği bilgi ve becerilerle kendi başına proje önerisi tasarlayarak bunu yazabilecek niteliğe ulaştırabilir.
7 Sosyoloji alanında edindiği bilgi ve beceriler ile eleştirel ve analitik düşünme yaklaşımı geliştirir.
8 Sosyoloji alanıyla ilgili yerel ve küresel düzeydeki gelişmeleri takip eder ve bunlara ilişkin öngörüde bulunabilir.
9 Sosyoloji alanıyla ilgili araştırma süreçlerini ilgilendiren etik sorunlara dair birikim sağlayarak hem mesleki hem de vatandaşlık gerekliliği olan toplumsal sorumluluğa dair olumlu tutum geliştirir.
10 Sosyoloji alanındaki araştırma yöntem ve tekniklerini disiplinler arası bir perspektifle sosyal süreçlere uygulayabilir.
11 -
12 -
13 -
14 -
15 -
16 -
17 -
18 -
19 -
20 -
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 3 42
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Ödevler 0 0 0
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 10 10
Ara sınavlar 1 1 1
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 10 10
Yarıyıl sonu sınavı 1 2 2
Araştırma 4 3 12
Toplam iş yükü     105
AKTS     4.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı Weber, Max, Şehir ve Cemiyet, İz Yay, 2000; Weber, Max, Modern Kentin Doğuşu, Bakış Yay, 2003; Pirenne, Henri, Ortaçağ Kentleri, İletişim Yay, 2009; Berman, Marshall, Katı Olan Her Şey Buharlaşıyor, İletişim Yay, 2010
Yardımcı Kaynaklar Kılıçbay, Mehmet Ali, Şehirler ve Kentler, Gece Yay, 1993;, Hillyard, Samantha, The Sociology of Rural Life,Berg Publishers, 2007; Calvino, İtalo, Görünmez Kentler, YKY, 2010; Tanpınar, Ahmet Hamdi, Beş Şehir, YKY, 2001.

Ders İle İlgili Dosyalar