Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
BİYOİSTATİSTİK Birinci Düzey DOR 629 1 8.00 8.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri Diş hekimliği Fakültesinde okutulan lisans ortodonti derslerini almış olmak
Eğitimin Dili Türkçe
Koordinatör
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı DOÇ. DR. AHMET YAĞCI
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı YOK
Dersin Veriliş Şekli Yüz yüze eğitim
Dersin Amacı Dersin sonunda öğrencilerin biyoistatistiğin teorik kavramlarının yanısıra, uygulamalarına da vakıf olmalarını sağlamak. Diş hekimliği alanındaki yayınlarda yer alan uygulamaları metodolojik olarak anlayabilecek, bilimsel araştırma yapabilecek, objektif düşünebilen ve bilimsel tartışabilen diş hekimi yetiştirmeye katkıda bulunmak.
Dersin Tanımı Günümüzde akademik ve özel alanlarda, teorik ve klinik çerçevede gerçekleştirilen bilimsel araştırma ve faaliyetlerin değerlendirilmesi, belirli kriterler altında yapılmaktadır. Bu kriterlerden birisi de, çalışmanın bilimsel bir metodoloji takip edilerek yapılıp yapılmadığıdır; Sözkonusu bilimsel metodoloji ise araştırma dizaynı ile başlayan ve uygun istatistiksel yöntemler kullanılarak yapılan, çalışmanın tekrar edilebilirliğini, genelleştirilebilirliğini ve güvenilirliğini gösteren analizlerden oluşan bir uygulamalar bütününden oluşur. Araştırma metodolojisi ve istatistiksel analiz yöntemleri artık bütün bilim dallarını destekleyen bir fonksiyon üstlenmiştir; Dolayısıyla, bir araştırmacının bu disiplinlere yeterli ölçüde vakıf olması artık bir zorunluluktur. Bu ders, sağlık bilimleri alanında yetişen uzman ve araştırmacı doktorlara yukarıda bahsedilen hususlarda gerekli donanımı vermeye yönelik olarak teorik ve pratik çerçevede uygulamaları kapsar.

Dersin İçeriği
1 Bilimsel Araştırma Metodolojisi: Bilimsel araştırmanın yayınlanması sürecinde dikkat edilmesi gereken hususlar
2 İçsel ve Dışsal Geçerlilik
3 Deneysel Dizaynlar
4 İçsel ve Dışsal Geçerliliğe Yönelik Tehditler Bakımından Deneysel Dizaynların Karşılaştırılması
5 Uygulama: G Power 3.1 ile İstatistiksel Güç ve Örneklem Büyüklüğünün Tesbiti (Grup Karşılaştırmaları İçin
6 Uygulama: İstatistik Paket Programı ile Tanımlayıcı İstatistiklerin Elde Edilmesi
7 Anket Dizaynı ve Etkili Bir Anket İçin Dikkat Edilecek Hususlar
8 Hata Türleri ve Örneklem Metodları
9 Optimal Örneklem Büyüklüğünün Belirlenmesi: Gözleme Dayanan Çalışmalar
10 Gpower 3.1 ile Uygulama: Optimal Örneklem Büyüklüğünün Belirlenmesi - Gözleme Dayanan Çalışmalar
11 Optimal Örneklem Büyüklüğünün Belirlenmesi: Hipotez Testleri
12 G power 3.1 ile Uygulama: Optimal Örneklem Büyüklüğünün Belirlenmesi - Hipotez Testleri
13 Anket Araştırmasında Örneklem Ağırlıklarının Hesaplanması ve Kullanımı
14 Uygulama: SPSS ile Anket Data Analizi I
15 Uygulama: SPSS ile Anket Data Analizi II
16 Uygulama: GPower 3.1 ile İstatistiksel Güç ve Örneklem Büyüklüğünün Tesbiti (Kategorik Değişkenler İçin)
17 Bilimsel Araştırma Sürecinde Yapılan Başlıca Hatalar
18 Ortodontide biyoistatistik
19 Güncel makalelerde kullanılan istatistikler
20 İstatsitik programlarının karşılaştırılması

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Bilimsel araştırma dizaynlarının tanımlarını öğrenir.
2 Bilimsel araştırma dizaynlarına yönelik içsel tehditleri tanımlar.
3 Bilimsel araştırma dizaynlarına yönelik dışsal tehditleri tanımlar.
4 Bilimsel araştırma dizaynlarına uygun olan istatistiksel yöntemleri seçer.
5 Etki katsayılarını tanımlar.
6 Bilimsel araştırma dizaynları ve istatistiksel yönteme göre uygun örneklem büyüklüğünü belirler.
7 Anket dizaynı ve anket örneklem yöntemlerini belirler.
8 İstatistiksel analiz ve örneklem büyüklüğünün belirlenmesine yönelik programları kullanır.
9 İstatistiksel analizleri uygun şekilde yorumlar ve raporlar.
10 Araştırmaya hangi istatistiğin uygun olacağını belirler.

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 Matematik, Fen Bilimleri ve Çevre Mühendisliği konularında yeterli altyapıya sahip olma; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri karmaşık mühendislik çözümlerinde kullanabilme becerisi,
2 Karmaşık mühendislik problemlerini belirleme, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analitik yöntemler ve modelleme tekniklerini seçme ve uygulama becerisi,
3 Karmaşık bir sistemi, sistem bileşenini ya da süreci analiz etme ve istenen gereksinimleri karşılamak üzere gerçekçi kısıtlar altında tasarlama becerisi; bu doğrultuda modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi,
4 Mühendislik uygulamalarında karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin kullanma becerisi,
5 Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi, etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme,
6 Bilgiye erişebilme ve bu amaçla kaynak araştırması yapabilme, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanabilme becerisi, alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisi,
7 Bireysel olarak ve çok disiplinli takımlarda etkin çalışabilme becerisi, sorumluluk alma özgüveni, başladığı bir işi tamamlama ve karşılaşabileceği olası karmaşık durumlarda sorumluluk alarak çözüm üretme becerisi,
8 Alanındaki bilgileri takip edip kullanabilecek ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisi,
9 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi, yenilikçi fikirlere açık olma bilinci,
10 Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk ve mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi,
11 İş güvenliği, işçi sağlığı, sosyal güvenlik hakları, kalite kontrol ve yönetimi ile çevre koruma konularında yeterli bilgi ve bilinci,
12 Mühendislik çözümlerinin ve uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkilerini kavrayabilme becerisi, mühendislik çözümlerinin hukuksal konusunda farkındalık,
13 Uzman ya da uzman olmayan dinleyici gruplarını mühendislik problemleri ve çözüm önerileri ile ilgili konularda yazılı ve sözlü olarak bilgilendirme becerisi,
14 Alanında her türlü proje geliştirebilme ve uygulama bilgi ve becerisi, sorumluluğu altında çalışanları projeye dâhil etme bilinci, meslek etkinliklerini planlama ve yönetme becerisi, girişimcilik hakkında farkındalık
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 20 4 80
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 8 4 32
Ödevler 10 2 20
Sunum / Seminer hazırlama 2 4 8
Kısa sınavlar 1 4 4
Ara sınavlara hazırlık 1 4 4
Ara sınavlar 1 4 4
Proje (Yarıyıl ödevi) 1 4 4
Laboratuvar 8 4 32
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 4 4
Yarıyıl sonu sınavı 1 4 4
Araştırma 1 4 4
Toplam iş yükü     200
AKTS     8.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 50
Kısa sınav 1 25
Ödev 1 25
Yarıyıl içi toplam   100
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   50
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   50
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı
Yardımcı Kaynaklar

Ders İle İlgili Dosyalar