Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
BİYOİSTATİSTİK Birinci Düzey DOR 629 1 8.00 8.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri Diş hekimliği Fakültesinde okutulan lisans ortodonti derslerini almış olmak
Eğitimin Dili Türkçe
Koordinatör
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı DOÇ. DR. AHMET YAĞCI
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı YOK
Dersin Veriliş Şekli Yüz yüze eğitim
Dersin Amacı Dersin sonunda öğrencilerin biyoistatistiğin teorik kavramlarının yanısıra, uygulamalarına da vakıf olmalarını sağlamak. Diş hekimliği alanındaki yayınlarda yer alan uygulamaları metodolojik olarak anlayabilecek, bilimsel araştırma yapabilecek, objektif düşünebilen ve bilimsel tartışabilen diş hekimi yetiştirmeye katkıda bulunmak.
Dersin Tanımı Günümüzde akademik ve özel alanlarda, teorik ve klinik çerçevede gerçekleştirilen bilimsel araştırma ve faaliyetlerin değerlendirilmesi, belirli kriterler altında yapılmaktadır. Bu kriterlerden birisi de, çalışmanın bilimsel bir metodoloji takip edilerek yapılıp yapılmadığıdır; Sözkonusu bilimsel metodoloji ise araştırma dizaynı ile başlayan ve uygun istatistiksel yöntemler kullanılarak yapılan, çalışmanın tekrar edilebilirliğini, genelleştirilebilirliğini ve güvenilirliğini gösteren analizlerden oluşan bir uygulamalar bütününden oluşur. Araştırma metodolojisi ve istatistiksel analiz yöntemleri artık bütün bilim dallarını destekleyen bir fonksiyon üstlenmiştir; Dolayısıyla, bir araştırmacının bu disiplinlere yeterli ölçüde vakıf olması artık bir zorunluluktur. Bu ders, sağlık bilimleri alanında yetişen uzman ve araştırmacı doktorlara yukarıda bahsedilen hususlarda gerekli donanımı vermeye yönelik olarak teorik ve pratik çerçevede uygulamaları kapsar.

Dersin İçeriği
1 Bilimsel Araştırma Metodolojisi: Bilimsel araştırmanın yayınlanması sürecinde dikkat edilmesi gereken hususlar
2 İçsel ve Dışsal Geçerlilik
3 Deneysel Dizaynlar
4 İçsel ve Dışsal Geçerliliğe Yönelik Tehditler Bakımından Deneysel Dizaynların Karşılaştırılması
5 Uygulama: G Power 3.1 ile İstatistiksel Güç ve Örneklem Büyüklüğünün Tesbiti (Grup Karşılaştırmaları İçin
6 Uygulama: İstatistik Paket Programı ile Tanımlayıcı İstatistiklerin Elde Edilmesi
7 Anket Dizaynı ve Etkili Bir Anket İçin Dikkat Edilecek Hususlar
8 Hata Türleri ve Örneklem Metodları
9 Optimal Örneklem Büyüklüğünün Belirlenmesi: Gözleme Dayanan Çalışmalar
10 Gpower 3.1 ile Uygulama: Optimal Örneklem Büyüklüğünün Belirlenmesi - Gözleme Dayanan Çalışmalar
11 Optimal Örneklem Büyüklüğünün Belirlenmesi: Hipotez Testleri
12 G power 3.1 ile Uygulama: Optimal Örneklem Büyüklüğünün Belirlenmesi - Hipotez Testleri
13 Anket Araştırmasında Örneklem Ağırlıklarının Hesaplanması ve Kullanımı
14 Uygulama: SPSS ile Anket Data Analizi I
15 Uygulama: SPSS ile Anket Data Analizi II
16 Uygulama: GPower 3.1 ile İstatistiksel Güç ve Örneklem Büyüklüğünün Tesbiti (Kategorik Değişkenler İçin)
17 Bilimsel Araştırma Sürecinde Yapılan Başlıca Hatalar
18 Ortodontide biyoistatistik
19 Güncel makalelerde kullanılan istatistikler
20 İstatsitik programlarının karşılaştırılması

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Bilimsel araştırma dizaynlarının tanımlarını öğrenir.
2 Bilimsel araştırma dizaynlarına yönelik içsel tehditleri tanımlar.
3 Bilimsel araştırma dizaynlarına yönelik dışsal tehditleri tanımlar.
4 Bilimsel araştırma dizaynlarına uygun olan istatistiksel yöntemleri seçer.
5 Etki katsayılarını tanımlar.
6 Bilimsel araştırma dizaynları ve istatistiksel yönteme göre uygun örneklem büyüklüğünü belirler.
7 Anket dizaynı ve anket örneklem yöntemlerini belirler.
8 İstatistiksel analiz ve örneklem büyüklüğünün belirlenmesine yönelik programları kullanır.
9 İstatistiksel analizleri uygun şekilde yorumlar ve raporlar.
10 Araştırmaya hangi istatistiğin uygun olacağını belirler.

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 Alanıyla ilgili temel kavramları ve ilkeleri bilir.
2 Alanındaki içerik üretim süreçlerini bilir.
3 Alanıyla ilgili teknolojik gelişmeleri takip eder; mevcut teknolojileri kullanabilir.
4 Alanıyla ilgili mesleki sorunları saptama, yorumlama ve çözme becerisine sahiptir.
5 İletişim alanının tarihsel gelişim sürecini bilir.
6 Ekip çalışmasına uyum sağlamaya ve zaman sınırlılığı içinde üretim yapmaya yetkindir.
7 Mesleki etik ilkelerini bilir ve uygular.
8 Temel düzeyde sosyal bilimler formasyonuna sahiptir.
9 İş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi ve deneyim sahibidir; girişimci ve yenilikçi yaklaşım bilinciyle davranır.
10 Toplumsal sorunlara karşı farkındalık sahibidir; bu sorunların iletişim alanıyla bağını kurar.
11 İş sağlığı ve güvenliği konusunda alanıyla ilgili bilgiyi kendi alanında uygular.
12 En az bir yabancı dilde sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisine sahiptir.
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 20 4 80
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 8 4 32
Ödevler 10 2 20
Sunum / Seminer hazırlama 2 4 8
Kısa sınavlar 1 4 4
Ara sınavlara hazırlık 1 4 4
Ara sınavlar 1 4 4
Proje (Yarıyıl ödevi) 1 4 4
Laboratuvar 8 4 32
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 4 4
Yarıyıl sonu sınavı 1 4 4
Araştırma 1 4 4
Toplam iş yükü     200
AKTS     8.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 50
Kısa sınav 1 25
Ödev 1 25
Yarıyıl içi toplam   100
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   50
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   50
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı
Yardımcı Kaynaklar

Ders İle İlgili Dosyalar