Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
GÖRÜNTÜ ESTETİĞİ Birinci Düzey RTS341 Seçmeli 5 4.00 4.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri Yok
Eğitimin Dili Türkçe
Koordinatör DOÇ. DR. MEHMET KÖPRÜ
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı Öğr. Gör. Mehmet Köprü
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı Yok
Dersin Veriliş Şekli Konferans
Dersin Amacı Görsel materyallerin oluşturulmasında ve yorumlanmasında; kuramsal, uygulayımsal ve tarihsel bir temel oluşturmaktır.
Dersin Tanımı Görüntü kavramı, görsel duyu ve algı, ilişkisel ve estetik bağlam gibi teorik konularla; görsel kompozisyon elemanları, ışık-gölge, simetri gibi uygulayımsal konuların birlikte verildiği; görüntüye, görmeye ve görsel estetiğe dair genel bir alt yapı dersidir.

Dersin İçeriği
1 Görsel duyu ve algı; görüntünün fiziği; görme ve görüş farkı; bağlam.
2 Sanatta güzellik ve düzen ilişkisi; görsel estetikte değişmeyen kaideler
3 Kompozisyonu oluşturan elemanlar.
4 Işık ve gölgeye giriş; ışığın uzamsal, dokunsal ve zamansal fonksiyonları.
5 Gölgenin tanımı ve türleri; gölgenin tanımladıkları.
6 Işığın genel nitelikleri; sert ve yumuşak ışık; bol ve loş ışık; kaynaksal ve ortamsal ışık; parçalı ışıklandırma.
7 Işığın yönü; yönün sınıflandırılması; temel yatay yönler.
8 Temel dikey yönler.
9 Özel aydınlatma yöntemleri; Flaman sanatında ışık ve gölge; Leonardo da Vinci ve sfumato tekniği; Caravaggio ve tenebrizim tekniği.
10 Chiaroscure tekniği; Rembrandt aydınlatma; cameo aydınlatma; siluet aydınlatma.
11 Kompozisyonda açı; açının tanımlanması; açının türleri; görüş ve bakış noktası kavramları; dikey ve yatay açılar; nesnel ve öznel açılar.
12 Çerçe ve boyut; çerçeve biçimi ve oranı; alan içi-alan dışı; ölçeklendirme, plan büyüklükleri.
13 Perspektif ve alan derinliği; perspektif türleri; derinlik algısı.
14 Kompozisyonun tanımlanması; kompozisyon türleri; açık ve kapalı kompozisyon; dingin ve dinamik kompozisyon.
15 Kompozisyonun tanımlanması; kompozisyon türleri; açık ve kapalı kompozisyon; dingin ve dinamik kompozisyon (devam)
16
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Görmekle bakmak arasındaki fark ayırt edilebilecek
2 Görsel bir çalışmayı oluşturan unsurlar özellikleriyle birlikte tanınabilecek
3 Sinema, televizyon veya fotoğraf çekimi gibi pratik uygulamalarda görsel estetiğin temel kuralları uygulanabilecek
4 Işığın görsel çalışmalardaki farklı kullanımları öğrenilecek
5 Kompozisyonun farklı türleri hakkında bilgi sahibi olunacak
6 Genel kompozisyon kuralları öğrenilecek
7
8
9
10

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 İletişim, radyo, televizyon ve sinema alanlarıyla ilgili bilimsel, toplumsal, ekonomik, yasal, siyasal, sosyal ve kültürel konularda disiplinler arası bir bakış açısıyla yeterli bilgi birikimine sahip olur; bu birikimle tutarlı ve kapsamlı fikirler oluşturup savunabilir.
2 Radyo, televizyon ve sinema alanındaki kuramları bilir.
3 Radyo, televizyon ve sinemanın dünyadaki ve Türkiye’deki tarihsel gelişim sürecini bilir.
4 Radyo, televizyon ve sinema alanındaki çalışma koşullarını düzenleyen yasal belgeleri, ulusal ve uluslararası meslek örgütlerini ve etik ilkeleri bilir
5 Radyo, televizyon ve sinemada yapım aşamalarını bilir; uygulama becerisi ve yetkinliğine sahiptir
6 Radyo, televizyon ve sinema alanında program üretme ve/veya film yapma yetkinliğine sahiptir
7 Radyo, televizyon yayıncılığındaki program türleri ile sinema türlerini ve akımlarını bilir
8 Görsel ve işitsel teknik donanımı içerik üretiminde etkin olarak kullanma becerisine sahiptir.
9 Radyo, televizyon ve sinema alanı ile ilgili bilişim ve iletişim teknolojilerini (yazılım, program, uygulamalar vb.) etkin bir şekilde kullanabilme becerisine sahiptir.
10 Senaryo yazma ve çekim senaryosu hazırlama becerisine sahiptir.
11 Görüntü estetiği, sinematografik anlatım ve kompozisyonun temel ilkeleri konusunda yetkindir.
12 Medya okuryazarlığı becerilerini edinerek medya içeriklerinin toplumsal, ekonomik, politik, kültürel vb. etkilerini eleştirel bakış açısıyla ele alma, çözümleme ve değerlendirme yeteneğine sahiptir
13 Yapay Zekâ tabanlı uygulamaları çalışmalarında etkin ve etik bir biçimde kullanabilir
14 İş hayatındaki uygulamalar ile iş sağlığı ve güvenliği hakkında bilgi ve deneyim sahibidir.
15 En az bir yabancı dilde alanıyla ilgili sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisine sahiptir
16 Girişimcilik, iş geliştirme ve ekip çalışması yürütebilme konularında bilgi ve beceriye sahiptir.
17 Alanı dışında, kişisel ilgi alanları doğrultusunda tercih ettiği konularda akademik bilgi ve perspektif sahibidir.
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 15 3 45
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 10 1 10
Ödevler 0 0 0
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 15 15
Ara sınavlar 1 1 1
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 30 30
Yarıyıl sonu sınavı 1 1 1
Araştırma 1 5 5
Toplam iş yükü     107
AKTS     4.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı Giriş Slaytı: https://docs.google.com/presentation/d/16x8gWjHMx7wjIGmtpjLc4qKpGGrhA4yW/edit?usp=sharing&ouid=110232282419041193442&rtpof=true&sd=true Işık ve Gölge Slaytı: https://docs.google.com/presentation/d/1GTAdBUcB6ew0dFGkOpazIEX9jsnLHPY8/edit?usp=sharing&ouid=110232282419041193442&rtpof=true&sd=true Işığın Niteliği: https://docs.google.com/presentation/d/17Pzsh2ZnjHkeRZ82TtVlwOX6C9cqqJNI/edit?usp=sharing&ouid=110232282419041193442&rtpof=true&sd=true Işığın Yönü: https://docs.google.com/presentation/d/1-snTuHU3BdIH7ptoNCAquOtmejvkly3e/edit?usp=sharing&ouid=110232282419041193442&rtpof=true&sd=true Görsel Dil: https://docs.google.com/presentation/d/1dMrPYG1hxH9wXrlDWyyityKdrwVqq2v7/edit?usp=sharing&ouid=110232282419041193442&rtpof=true&sd=true
Yardımcı Kaynaklar Görme Biçimleri, John Berger, Metis yayınları Görüntü Estetiği, Levend Kılıç, Yapı Kredi Yayınları Sinematografi: Kuram ve Uygulama, Blain Brown, Hil Yayınları Film Sanatı, David Bordwell ve Kristin Thompson, De Ki Yayınları

Ders İle İlgili Dosyalar