Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
TIBBİ VE FARMASÖTİK ETİK Üçüncü Düzey ALA 552 9 4.00 4.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri Yok
Eğitimin Dili Türkçe
Koordinatör
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı YRD. DOÇ. DR. HALİL TEKİNER
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı Yok
Dersin Veriliş Şekli Teorik
Dersin Amacı Öğrencilerin tıbbi ve farmasötik etik hakkında bilgi sahibi olunması ve gelecekte karşılaşabileceği etik sorunları tanıyarak doğru hareket ve karar becerisini kazanması
Dersin Tanımı Tıbbi ve farmasötik etiğin önemi ve temel kavramları, etik ilkeler, hasta hakları, biyoetik, etik kurullarının işleyişi ele alınmaktadır.

Dersin İçeriği
1 Tıbbi ve farmasötik etiğe giriş
2 Tıbbi etik ilkeler: yararlılık, zarar vermeme, hasta özerkliğine saygı, adalet/eşitlik
3 Özerklik ilkesi ve aydınlatılmış onam
4 Meslek sırrı, mahremiyet ve karşılaşılan etik sorunlar
5 Tıbbi gerçeğin söylenmesi
6 Eczacının hastalarla, hekimlerle, kendi meslektaşlarıyla ve ilaç endüstrisiyle ilişkilerinin etik boyutları
7 Hasta hakları
8 Hasta bilgilerinin paylaşımı konusunda yaşanan etik sorunlar
9 Bilimsel araştırmalar ve hayvan deneyleri
10 İlaç araştırmaları ve bilgilendirme konusunda yaşanan etik sorunlar
11 Biyoetik
12 Etik kurullar
13 Araştırma ve yayın etiği
14 Vaka analizi
15
16
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Etik, ahlak, deontoloji, hasta hakları gibi temel kavramların tanım ve kapsamlarını bilir.
2 Etik ilkeler ve eczacılık meslek etik kurallarına ilişkin sorumluluklarını anlar ve ona göre davranır.
3 Etik ikilemler karşısında etik ilkeleri uygular.
4 Meslek yaşamında karşılaşılabileceği etik sorunlarla baş edebilme becerisi kazanır.
5 Tıbbi ve farmasötik etik konusunu ilgilendiren yasal düzenlemeleri tanır.
6 Hasta özerkliği ve hasta mahremiyeti kavramlarını bilerek hasta gizliliğini ve mahremiyetini korur.
7 Tıbbi ve farmasötik uygulamalardan kaynaklanan etik sorun alanlarında meslek ahlakı kurallarını uygulama becerisi kazanır.
8 Bilimsel araştırma ve yayın etiği konusunda farkındalık kazanır.
9
10

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 Matematik, temel bilim ve Biyosistem Mühendisliği alanında yeterli düzeyde kuramsal-uygulamalı bilgiye sahiptir ve bunları uygular
2 Biyosistem Mühendisliğinde ortaya çıkabilecek problemleri tanımlayabilir, formüle edebilir ve çözebilir
3 Biyosistem Mühendisliği problemlerinin çözümüne yönelik olarak disiplinlerarası bir yaklaşımla çözüme gider
4 Biyosistem Mühendisliği uygulamaları için gerekli teknik ve araçları kullanır
5 Deney tasarlama, yapma ile deney sonuçlarını analiz etme ve yorumlama yetilerine sahiptir
6 Mesleki ve etik sorumluluk bilincine sahiptir
7 Mühendislik çözümlerinin, evrensel ve toplumsal boyutlarda etkilerini anlayabilir
8 Gelişen yeni teknolojilerden faydalanarak mevcut sorunları algılayabilir
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 2 28
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 3 2 6
Ödevler 1 2 2
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 2 2 4
Ara sınavlar 1 1 1
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavı 1 1 1
Araştırma 2 2 4
Toplam iş yükü     46
AKTS     2.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 50
Kısa sınav 0 0
Ödev 1 50
Yarıyıl içi toplam   100
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı Yok
Yardımcı Kaynaklar 1.Arda, Berna., Kahya, Esin., Başağaç Gül, Tamay. Bilim Etiği ve Bilim Tarihi. Ankara: Ankara Üniversitesi Yayınları, 2004. 2.Aydın, Erdem. Tıp Etiği. Ankara: Güneş Kitabevi, 2006. 3.Çobanoğlu, Nesrin. Kuramsal ve Uygulamalı Tıp Etiği. Ankara: Eflatun Yayınevi, 2009. 4.Dünya Hekimler Birliği. Tıp Etiği El Kitabı. Çev: Murat Civaner. Ankara: Dünya Hekimler Birliği, 2005. 5.Sert, Gürkan. Tıp Etiği ve Mahremiyet Hakkı. İstanbul: Babil Yayınları, 2008. 6.Şar, Sevgi., Özçelikay, Gülbin., Yeğenoğlu, Selen., Demir, Tuba. Eczacılık Hizmetleri, Eczacılık Mevzuatı ve Deontoloji. (ed. Ümit Uçucu). Eskişehir: Anadolu Üniversitesi, 2010. 7.Wingfield, Joy., Badcott, David. Pharmacy Ethics and Decision Making. London: Pharmaceutical Press, 2007.

Ders İle İlgili Dosyalar