Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
SAĞLIK HUKUKU İkinci Düzey ELK235 3 1.00 1.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri YOK
Eğitimin Dili TÜRKÇE
Koordinatör ÖĞRETİM GÖREVLİSİ KEMAL BOZTEPE
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı PROF. DR. MURAT DOĞAN
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı ARŞ. GÖR. İSMAİL ATAMULU
Dersin Veriliş Şekli KONFERANS (YÜZ YÜZE)
Dersin Amacı Dersin amacı hekimin tıbbi müdahaleden doğan hukuki ve cezai sorumluluğunun şartlarının ve sonuçlarının doktrindeki görüşler ve yargı kararları ışığında incelenmesidir. Dersi alan öğrencilerin ileride mesleklerini icra ederken yapacakları tıbbi müdahalelerin hukuka uygun olması için gereken şartlar ve ileride mesleklerini icra ederken karşılaşacakları hukuki sorunlar hakkında bilgilendirilmesi amaçlanmaktadır.
Dersin Tanımı Sağlık hizmetini sunan gerçek veya tüzel kişileri ile hizmeti sunan diğer kişileri denetlemekle görevli sorumlu en üst düzey kurum olan devlet ile bu hizmetin sunumundan faydalanan kişiler arasında hizmetin sunumunda ortaya çıkabilecek hukuki uyuşmazlıkların tespiti ve çözüm yollarını içeren bilim dalıdır.

Dersin İçeriği
1 Sağlık Hukuku dersinin amacı, konusu, genel olarak hukuk kavramı ve diğer sosyal düzen kurallarından farkları
2 Tıbbi müdahale kavramı, unsurları, hekim olmanın şartları,
3 Tıbbi müdahale türleri (geleneksel tıbbi müdahaleler, yeni tıbbi müdahaleler, deneysel tıbbi müdahaleler; beden bütünlüğüne yönelik müdahaleler: özellikle organ ve doku nakli, sterilazasyon, kastrasyon, cinsiyet değiştirmeye yönelik müdahale, rahim tahliyesi, estetik ameliyatlar)
4 Tıbbi müdahale türleri (beden bütünlüğüne yönelik olmayan müdahaleler: teşhis ve ameliyat sonrası kontrol faaliyetleri, psikolojik tedavi faaliyetleri, ilaçla tedavi faaliyetleri, ilaç araştırmaları, suni döllenme , embriyo nakilleri)
5 Hekim ile hasta arasındaki hukuki ilişkinin niteliği, tıbbi müdahaleden dolayı hekimin sorumluluğunun şartları (sözleşmenin kurulmuş olması, sözleşmeden doğan yükümlülüklerin ihlali)
6 Bağımsız çalışan hekimin yükümlülükleri (teşhis ve tedavi yükümlüğü)
7 Bağımsız çalışan hekimin yükümlülükleri (aydınlatma yükümlüğü)
8 Bağımsız çalışan hekimin yükümlülükleri (sadakat ve özen yükümlüğü, kayda geçirme ve sır saklama yükümlülüğü)
9 Hekimin sorumlu olmasının şartı olarak kusur ve meslek kusuru, tıbbi müdahaleden zarar doğmuş olması
10 Hekimin vekaletsiz işgörmeden ve haksız fiilden doğan sorumluluğu
11 Özel hastanelerde yapılan müdahalelerden doğan sorumluluğun şartları ve sonuçları
12 Kamu hastanelerinde yapılan müdahalelerden doğan sorumluluğun şartları ve sonuçları
13 Hekimin cezai sorumluluğunun şartları
14 Hekimin kusurunun cezai sorumluluktaki rolü, kusurun belirlenmesi ve bu bakımdan Yüksek Sağlık Şurasının işlevi
15 Memur sıfatı olan hekimlerle ilgili suçlar
16
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Dersin sonunda öğrenciler hekim ve tıbbi müdahale kavramları,
2 tıbbi müdahalelerin türleri,
3 hekim ile hasta arasındaki ilişkinin hukuki niteliği,
4 Hekimin hastaya karşı yükümlülükleri
5 Hekimin tıbbi müdahaleden dolayı sorumluluğunun şartları,
6 Tıbbi müdahalenin hukuka aykırı olması halinde hekim bakımından doğan hukuki ve cezai yaptırımların neler olduğunu öğrenmiş olacaktır
7
8
9
10

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 Besin Hijyeni ve Teknolojisi alanında temel ve yeterli bilgi birikimine sahip olur, öğrendiği bilgileri etkin olarak kullanabilir
2 Mesleğini uygularken bilimsel ve mesleki etik kurallarını ve hayvan haklarını gözetir
3 Yeterli bilgi birikimi ve deneyimiyle karşılaştığı problemler ile ilgili çözüm üretebilir ve uygulayabilir
4 Birey ve halk sağlığı açısından koruyucu hekimliğin temel kurallarını bilir ve uygulayabilir
5 Veteriner hekimlik alanındaki halk sağlığı çiftlikten sofraya gıda güvenliği ve teknolojisi konularında yeterli bilgi ve beceri kazanır
6 Besin Hijyeni ve Teknolojisi ile ilgili mevzuatı bilir ve mesleki problemleri farklı bakış açılarından analiz edebilir
7 Meslektaşları, diğer meslek mensupları ve gıda endüstris çalışanları ile iyi iletişim kurabilir
8 Yazılı ve sözlü olarak kendisini iyi ifade edebilir, Yabancı dil ve bilişim teknolojilerini yeterince bilir ve kullanır
9 Kendi kendine öğrenme araştırma ve uygulama yeteneğini kazanır ve hayat boyu öğrenmeyi ilke edinir
10 Genel kültüre sahip, ülkenin sosyal ve ekonomik yapısı konusunda bilgili ve duyarlı olmayı ilke edinir
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 17 1 17
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 10 1 10
Ödevler 0 0 0
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 3 3
Ara sınavlar 1 1 1
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 4 4
Yarıyıl sonu sınavı 1 1 1
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     36
AKTS     1.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı Tıbbi müdahaleden doğan hukuki sorumluluk, Mehmet Ayan, 1991. Özel Hukukta Hekimin Sorumluluğu, Zarife Şenocak, 1998
Yardımcı Kaynaklar Tıp Hukuku, Temel Bilgiler, Hakan Hakeri, 2009.

Ders İle İlgili Dosyalar