Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
TÜRKÇE EĞİTİMİNDE DERS KİTABI VE METİN SEÇİMİ 1 Birinci Düzey TEA 549 1 7.00 7.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri YOK
Eğitimin Dili Türkçe
Koordinatör DOÇ. DR. SEMİH ZEKA
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı Doç. Dr. Semih ZEKA
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı -
Dersin Veriliş Şekli Yüz yüze
Dersin Amacı Türkçe ders kitaplarının özelliklerini ve yazınsal türlerin metin seçiminde kullanılabilir olduğunu kavratmak
Dersin Tanımı Türkçe ders kitaplarının temel özellikleri, Türkçe ders programında yer alan sınıflar düzeyinde kazanımlar, yazınsal türlerin Türkçe eğitimi için metin seçiminde kullanılabilir özellikleri

Dersin İçeriği
1 Ders kitaplarının eğitim ve öğretimdeki yeri
2 Türkçe ders kitaplarında yer alan metinlerin metinsellik açısından incelenmesi
3 Türkçe ders kitaplarında yer alan metinlerin edebi türler açısından incelenmesi
4 Türkçe ders kitaplarında yer alan metinlerin okunabilirlik açısından incelenmesi
5 Türkçe ders kitaplarında yer alan etkinliklerin incelenmesi
6 Çocuğun zihin ve dil gelişimi
7 Yazınsal metin ve çocuğa görelik: içyapı özellikleri
8 Yazınsal metin ve çocuğa görelik: dış yapı özellikleri
9 Türkçe Dersi Öğretim Programı 5. sınıf kazanımları ve anı türünde metin seçimi
10 Türkçe Dersi Öğretim Programı 6. sınıf kazanımları ve anı türünde metin seçimi
11 Türkçe Dersi Öğretim Programı 7. sınıf Kazanımları ve biyografi türünde metin seçimi
12 Türkçe Dersi Öğretim Programı 8. sınıf Kazanımları ve günlük türünde metin seçimi
13 Türkçe Dersi Öğretim Programı 6. sınıf kazanımları ve gezi yazısı türünde metin seçimi
14 Türkçe Dersi Öğretim Programı 8. sınıf Kazanımları ve makale türünde metin seçimi
15 -
16 -
17 -
18 -
19 -
20 -

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Ders kitaplarının eğitim ve öğretimdeki yerini kavrar.
2 Türkçe ders kitaplarında yer alan metinleri metinsellik açısından inceler.
3 Türkçe ders kitaplarında yer alan metinleri edebi türler açısından inceler.
4 Türkçe ders kitaplarında yer alan metinleri okunabilirlik açısından inceler.
5 Çocuğun zihin ve dil gelişimi kavrar.
6 Yazınsal metin ve çocuğa görelik kavramlarını kavrar.
7 Türkçe Dersi Öğretim Programı 5. sınıf kazanımları bağlamında anı türünde metin oluşturur
8 Türkçe Dersi Öğretim Programı 7. sınıf kazanımları bağlamında biyografi türünde metin oluşturur.
9 -
10 -

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 Matematik, Fen Bilimleri ve Çevre Mühendisliği konularında yeterli altyapıya sahip olma; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri karmaşık mühendislik çözümlerinde kullanabilme becerisi,
2 Karmaşık mühendislik problemlerini belirleme, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analitik yöntemler ve modelleme tekniklerini seçme ve uygulama becerisi,
3 Karmaşık bir sistemi, sistem bileşenini ya da süreci analiz etme ve istenen gereksinimleri karşılamak üzere gerçekçi kısıtlar altında tasarlama becerisi; bu doğrultuda modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi,
4 Mühendislik uygulamalarında karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin kullanma becerisi,
5 Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi, etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme,
6 Bilgiye erişebilme ve bu amaçla kaynak araştırması yapabilme, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanabilme becerisi, alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisi,
7 Bireysel olarak ve çok disiplinli takımlarda etkin çalışabilme becerisi, sorumluluk alma özgüveni, başladığı bir işi tamamlama ve karşılaşabileceği olası karmaşık durumlarda sorumluluk alarak çözüm üretme becerisi,
8 Alanındaki bilgileri takip edip kullanabilecek ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisi,
9 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi, yenilikçi fikirlere açık olma bilinci,
10 Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk ve mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi,
11 İş güvenliği, işçi sağlığı, sosyal güvenlik hakları, kalite kontrol ve yönetimi ile çevre koruma konularında yeterli bilgi ve bilinci,
12 Mühendislik çözümlerinin ve uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkilerini kavrayabilme becerisi, mühendislik çözümlerinin hukuksal konusunda farkındalık,
13 Uzman ya da uzman olmayan dinleyici gruplarını mühendislik problemleri ve çözüm önerileri ile ilgili konularda yazılı ve sözlü olarak bilgilendirme becerisi,
14 Alanında her türlü proje geliştirebilme ve uygulama bilgi ve becerisi, sorumluluğu altında çalışanları projeye dâhil etme bilinci, meslek etkinliklerini planlama ve yönetme becerisi, girişimcilik hakkında farkındalık
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 3 42
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Ödevler 10 2 20
Sunum / Seminer hazırlama 10 3 30
Kısa sınavlar 1 2 2
Ara sınavlara hazırlık 2 7 14
Ara sınavlar 1 2 2
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavı 0 0 0
Araştırma 10 2 20
Toplam iş yükü     172
AKTS     7.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 50
Kısa sınav 0 0
Ödev 1 50
Yarıyıl içi toplam   100
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   50
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   50
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı Ders Kitabı İncelemesi
Yardımcı Kaynaklar Türkçe Dersi Öğretim Programı (2019) Ortaokul Türkçe Dersi Öğretim Programı (5,6,7, ve 8. Sınıflar) Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli 2024

Ders İle İlgili Dosyalar