Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
İLETİŞİM SOSYOLOJİSİ Birinci Düzey HİT 418 Seçmeli 8 4.00 4.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri Yok
Eğitimin Dili Türkçe
Koordinatör DR. ÖĞR. ÜYESİ NEDİM KARADUMAN
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı Dr. Öğr. Üyesi NEDİM KARADUMAN
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı Yok
Dersin Veriliş Şekli Konferans
Dersin Amacı Bu derste amaç, iletişimin önemini kavramak ve sosyolojik olarak anlamlandırılabilmektir. Dönem sonunda dersi alan öğrencilerin iletişimin sosyolojik boyutunu ve önemini kavrayabilmesi, açıklayabilmesi ve medya içeriklerine eleştirel yaklaşabilmesi, yorumlayabilmesi ve toplumsal sorunlarla ilişkisini kurabilmesi beklenmektedir.
Dersin Tanımı Bu ders iletişim kavramının sosyolojik önemini ve temelini ortaya koyacak biçimde ilgili yaklaşım ve tartışmalardan oluşmaktadır. Bu bağlamda iletişime sosyolojik yaklaşımlardan başlayarak iletişim modelleri, iletişim araçlarının toplumsal işlevleri, iletişimin sosyal değişme ile ilişkisi ve güncel tartışmaları da kapsayacak şekilde yeni medya çalışmaları ve gündelik hayat üzerindeki etkilerini kapsayan tartışmalar dersin içeriğinde yer almaktadır.

Dersin İçeriği
1 Ders hakkında genel bilgi
2 İletişim bilimi ve sosyolojisinin temel kavramları
3 İletişim Süreçleri
4 İletişim Türleri ve Kitle İletişim Araçları
5 Toplumsallaşma ve iletişim
6 Medya ve Kamuoyu Oluşumu
7 Medya ve İletişim Araştırmaları
8 Medya ve İletişim Araştırmaları
9 Medya ve İletişim Araştırmaları
10 Uluslararası İletişim ve Ajanslar
11 Basın ve İletişim Özgürlüğü
12 Medya ve Etik
13 İletişim ve Kültür
14 İletişim, Teknoloji ve Toplumsal Dönüşüm
15 İnternet ve Yeni Medya
16
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 İletişim çalışmalarında yer verilen konu ve araştırma sorularını, sosyoloji disiplininin kuramsal tartışmalarıyla ilişkilendirerek açıklayabilmek
2 İletişim disiplininin teori, metodoloji, strateji ve tekniklerini pekiştirmek
3 Toplumun oluşumunda iletişimin yerini açıklamak
4 Toplumsallaşma aracı olarak medyanın önemini kavramak
5 Uluslararası iletişimin felsefesi, boyutları ve hedeflerini etkileyen önemli dönüm noktaları ve unsurlarını kavramak
6 İletişim olgusunun gerek bireyler gerekse toplumlar arası sorunların çözümünde en medeni en insani araç olmasına karşın modern zamanlarda ve dahi postmodernitede de kitlelerin manüpüle edilmesinde ideolojik, ticari, küresel hegemonya için kullanıldığını kavramak
7 İletişim ve medyaya yönelik sorunları tespit edebilmek ve çözüm önerileri geliştirebilmek
8
9
10

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 İletişim ve halkla ilişkiler ve tanıtım alanı ile ilgili bilimsel, toplumsal, ekonomik, yasal, siyasal, sosyal ve kültürel konularda disiplinler arası bir bakış açısıyla yeterli bilgi birikimine sahip olarak bu birikimle tutarlı ve kapsamlı fikirler oluşturup savunabilme becerisine sahip olur.
2 Halkla ilişkiler kuram ve modellerini ve alanı ile ilgili tarihsel gelişim sürecini bilir.
3 Yönetim-organizasyon ve örgütsel davranış hakkında bilgi sahibidir.
4 Halkla ilişkilerde araştırma, planlama, uygulama, ölçme ve değerlendirme ile ilgili bilgi ve beceri sahibi olup, ekip çalışmasına uyum sağlamaya ve zaman sınırlılığı içinde üretim yapmaya yetkindir.
5 Bütünleşik pazarlama iletişimi çerçevesinde halkla ilişkilerin ve tanıtımın önemini ve rolünü bilir.
6 Halkla ilişkilerde kriz yönetimi, risk yönetimi, imaj ve itibar yönetimi konusunda bilgi ve beceri sahibidir.
7 Stratejik iletişim yönetimine ilişkin medya planlaması ve teknikleri, sponsorluk ve kurumsal sosyal sorumluluk konusunda bilgi ve beceri sahibidir.
8 Yazılı ve sözlü etkin iletişim kurma, rapor yazma, yazılı raporları anlama ve etkin sunum yapabilme bilgi ve becerisine sahiptir.
9 Siyasal iletişim ve lobicilik; uluslararası halkla ilişkiler ve kamu diplomasisi ile ilgili bilgiye sahiptir.
10 Halkla ilişkiler ve tanıtım alanında kampanya, proje yönetimi ve etkinlik yönetimi ile ilgili bilgi, beceri ve yetkinliğe sahiptir.
11 Alanı ile ilgili uygulamaları, yaratıcı ve eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir, yorumlar ve alanına özgü araştırma, planlama, ürün geliştirme ve uygulama becerisine sahip olur.
12 Mesleği ile ilgili yenilikleri takip ederek, bu doğrultuda yaratıcı içerikler oluşturma ve uygulama yetkinliğine sahiptir.
13 Halkla ilişkiler alanıyla ilgili uluslararası, ulusal mevzuat, mesleki örgütlenmeler ve etik ilkeler hakkında bilgi sahibi olur ve çalışmalarında mesleki etik ilkelerini uygulama becerisine sahip olur.
14 İçinde bulunduğu toplumun ekonomik, sosyal ve siyasal politikalarını ve gündemini yakından izleyip sürdürülebilirlik çerçevesinde değerlendirme yetkinliğine sahip olarak alanıyla ilgili mesleki çalışmaların sürdürülebilir kalkınma hedefleri, kamu yararı kamu hizmeti gibi evrensel ve toplumsal boyuttaki etkilerine, hukuksal sonuçlarına duyarlı olur.
15 Medya mensuplarıyla ilişki yönetimi ile ilgili bilgi, beceri ve yetkinliğe sahiptir.
16 Medya okuryazarlığı konusunda bilinçlidir ve farklı medya içeriklerini ve uygulamalarını eleştirel bir bakış açısıyla değerlendirebilir.
17 Yapay Zekâ tabanlı uygulamaları halkla ilişkiler araçlarında etkin ve etik bir biçimde kullanabilir.
18 İş hayatındaki uygulamalar ile iş sağlığı ve güvenliği hakkında bilgi ve deneyim sahibi olur.
19 En az bir yabancı dilde alanıyla ilgili sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisine sahip olur.
20 Girişimcilik ve iş geliştirme konularında bilgi ve beceri ye sahip olur.
21 Alanı ile ilgili bilişim ve iletişim teknolojilerini (yazılım, program, uygulamalar vb.) etkin bir şekilde kullanabilme becerisine sahip olur.
22 Alanı dışında, kişisel ilgi alanları doğrultusunda tercih ettiği konularda akademik bilgi ve perspektif sahibi olur.
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 21 2 42
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 0 0 0
Ödevler 0 0 0
Sunum / Seminer hazırlama 21 1 21
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 0 0 0
Ara sınavlar 1 1 1
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 15 15
Yarıyıl sonu sınavı 1 1 1
Araştırma 10 2 20
Toplam iş yükü     100
AKTS     4.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı —Hayati Tüfekçioğlu, İletişim Sosyolojisine Başlangıç, Der Yayınları, İstanbul, 1997. — Gül Batuş, "İletişim Sosyolojisinin Doğuş Nedenleri", İÜ. İletişim Fakültesi Dergisi. —Oğuz Adanır (1991). "Can Çekişenler Ve Çırpınanlar Ya Da Batı Ve Diğerleri", Enformasyon Devrimi Efsanesi (Derleyen. Yusuf Kaplan), Rey Yayınları, 1991. sf. 59-74. —Mina Magpantay RAMİREZ,, "İletişimde İnsan Ögesinin Önplana Çıkması: Alternatif İletişim Arayışları", Enformasyon Devrimi Efsanesi (Derleyen. Yusuf Kaplan), Rey Yayınları, 1991. sf. 371-388. —Antony Giddins, "Kitle İletişim Araçları ve Popüler Kültür", Sosyoloji. —Aylin Baran (2009). “Medya ve İletişim”Fodaliteden Küreselleşmeye”. (Ed. Tevfik Erdem). Ankara, Lotus Yayınları. Ss. 261-281. —Hayati Tüfekçioğlu (Ed), İletişim Sosyolojisi, T.C. Anadolu Üniversitesi Yayını, No: 2666, 2016, Eskişehir. —Mustafa Akdağ, “Medya Ve Siyaset Üzerine”, Media@Ware Projesi HayatBoyu ÖğrenmeProgramı,,http://content.lms.sabis.sakarya.edu.tr/Uploads/77456/27737/medya_ve_siyaset_uzerine-_makale.pdf (10.10.2019). —Yaşar Zorlu, "Uluslararasi İletişim Düzeni Ve Bati Egemenliği", Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 2016, 9 (42). 846-857. — Besim Yıldırım, “Matbaa Devrimi Ve Gazetelerin Doğuşu”, İletişim Tarihi Ve Sosyolojisi (Ed. Fatih Değirmenci), Atatürk Üni. Yay., Erzurum, 2020, sf. 86-113. — Metin Gültekin(2019).“Sosyal Medya Ya Da Anlık İletişimin Sosyolojisi”, Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi Cilt: 29, Sayı: 2, Sayfa: 345-359. — Hüseyin Aydın (2019). “Baudrillard’ın Simülasyon Kuramında Kitle İletişim Araçlarının Yeri”, Sosyal Ve Kültürel Araştırmalar Dergisi, Cilt/Volume: 5, Sayı/Issue: 11, Yıl/Year: 2019, Ss. 347-358. — Aslıhan Akkoç (2019). “Tüketim Toplumunun Toplumsal Değerler Üzerindeki Etkisi", Sosyoloji Araştırmaları Dergisi, Cilt / Volume 22 Sayı / Number 2 (Ekim / October 2019) : (1-25). — Durmaz, O. S. (2015). Post-Modern Paradigmanın Kıskacında Tüketim Toplumu ve Eleştirisi. Mülkiye Dergisi, 39(3), 123-150. — Ebru Kayaalp, “Ahmet Dağ, Ölümcül Şiddet. Baudrillard’ın Düşüncesi,” Kitabı Üzerine Değerlendirme, İnsan & Toplum, sf. 269-271. — Resul Ürkek (2019). Jean Baudrillard Ve Tüketim Toplumu, CÜ. SBE. Y.Lisans Tezi. —Meltem Bostancı, “Uluslararası İletişimde Tek Yönlü Haber Akışına Karşı Alternatif Bir Ses; El-Cezire”, Uluslararası İletişim, İstanbul Üniversitesi Açık Ve Uzaktan Eğitim Fakültesi. (sf.133-147). — Meltem B. Özuğurlu, (2011). “Uluslararasi İletişimde Tek Yönlü Haber Akışına Karşi Alternatif Bir Ses; El-Cezire”, Marmara İletişim Dergisi, 2011, Sayı 18, sf. 224 – 238. – Eric Maigret, Medya ve İletişim Sosyolojisi, (Çev. Halime Yücel), İletişim Yayınları, İstanbul, 2012.
Yardımcı Kaynaklar —Cengiz Anık, İletişim Sosyolojisi-Kuramsal Temeller- Derin Yayınları, İstanbul. — İletişim Sosyolojisi Tanımlar Sınırlar ve İçerikler (2018), Editör Bünyamin Ayhan, Literatürk. -Antony Giddins, Sosyoloji, (Haz. Cemal Güzel), Kırmızı Yay. 2012, İstanbul.

Ders İle İlgili Dosyalar