Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
GENETİK HARİTALAMA VE MARKÖR DESTEKLİ SELEKSİYON (MDS) Birinci Düzey TBT 513 2 7.50 7.50 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri Yok
Eğitimin Dili Türkçe
Koordinatör
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı DOÇ. DR. KAHRAMAN GÜRCAN
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı Yok
Dersin Veriliş Şekli Yüz yüze
Dersin Amacı Genleri çalışmak, harita temelli gen izolasyonu, gen ile bağlantılı markör keşfetmek çoğu kez genetik haritalar kurularak mümkün olur. Bu dersin amacı genetik haritaların nasıl yapılacağını ve başarı ile yürütülen Markör destekli ıslah (MAS) programlarını tartışarak konu üzerine perspektif geliştirmektir.
Dersin Tanımı Derste moleküler harita popülasyonları, harita kurmada kullanılan teknikler ve MAS çalışmaları işlenmektedir

Dersin İçeriği
1 Germplazm karakterizasyonu
2 Haritalama popülasyonlarının üretilmesi
3 Haritalama popülasyonlarında genotipleme
4 Haritalamada SNP, SSR, SCAR vb markörlerin kullanımı
5 Bağlantı Haritalarının üretilmesi
6 Fenotipleme çalışmaları
7 QTL tanımlama
8 İyi haritaların üretilmesi
9 Markör Destekli Seleksiyon
10 Markör Destekli Seleksiyon’da başarılı ıslah programlarından örnek 1
11 Markör Destekli Seleksiyon’da başarılı ıslah programlarından örnek 2
12 Markör Destekli Seleksiyon’da başarılı ıslah programlarından örnek 3
13 Markör Destekli Seleksiyon’da başarılı ıslah programlarından örnek 4
14 Markör Destekli Seleksiyon’da başarılı ıslah programlarından örnek 5
15
16
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Harita popülasyonlarını tanıma
2 Haritalama yöntemleri, kullanılan moleküler markörler
3 İyi haritalama
4 İlişki haritalaması
5 Markör destekli seleksiyon uygulamaları (MAS-Marker Assisted Selection)
6
7
8
9
10

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 İnsan, toplum ve kültür çeşitliliği hakkında farkındalık sahibi olur; karşılaştırmalı bir yaklaşım yapabilme becerisi kazanırlar.
2 Halk kültürünü anlayabilmek için gerekli olan kuramsal ve kavramsal alt yapıyı edinir.
3 Halkbilimi disiplinin tarihçesi, gelişimi ve temel çalışma alanları hakkında bilgi edinir.
4 Antropoloji, sosyoloji, felsefe, tarih vb. disiplinlerden yararlanarak kendi alanında çalışmalar geliştirme becerisi kazanır.
5 Türk halkbiliminin gelişimi, kuramcıları, önemli araştırmacıları ve çalışmaları konusunda bilgi sahibi olurlar.
6 Türk halk bilimi çalışmalarının, dünya halk bilimi çalışmalarının içindeki yerine dair değerlendirme yapma yeteneği edinir.
7 Türk halkbiliminin temel kaynaklarını öğrenir; bu kaynaklara ulaşma ve bu kaynakları kullanma yeteneği kazanır.
8 Türk kültürünün gelişme çağları hakkında bilgi sahibi olur.
9 Türk sözel edebiyatının eserlerini tanıyabilir ve anlayıp yorumlayabilir.
10 Osmanlı Türkçesi okuma ve yazma becerisi kazanır.
11 Etnografik alan araştırması yürütebilmek için yöntem ve tekniklere hâkim olurlar.
12 Analitik düşünme, araştırma projesi geliştirme, planlama, yürütme, yazma ve sunma konusunda deneyim kazanır.
13 Alan araştırmasında ve uygulamalı halkbilimi konularında etik sorunlara dair birikim sağlar ve etik konusunda duyarlılık kazanır.
14 Halk kültürüne ilişkin sorunlar hakkında farkındalık kazanır ve çözüm önerileri üretme becerisi edinir.
15 Kültürel mirasın korunmasına yönelik ulusal ve uluslararası sözleşmeler (SOKÜM vd.), antlaşmalar ve yayınlar hakkında bilgi edinirler.
16 Türk kültüründe etkili olmuş farklı dinler ve inançlar hakkında bilgi edinir.
17 Aile ve akrabalık yapılanmaları, insanların yaşamlarındaki farklı dönemler ve geçişlerle ilgili kuramsal ve kavramsal bilgi edinir; araştırma ve yorum yapabilme kabiliyeti kazanır.
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 3 14 42
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 3 14 42
Ödevler 1 14 14
Sunum / Seminer hazırlama 3 14 42
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 14 14
Ara sınavlar 1 1 1
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 2 14 28
Yarıyıl sonu sınavı 1 1 1
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     184
AKTS     7.50

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı
Yardımcı Kaynaklar

Ders İle İlgili Dosyalar