Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
PROBLEM ÇÖZME VE MODELLEME TEKNİKLERİ Üçüncü Düzey İME 509 1 7.00 7.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri Ön koşul yoktur.
Eğitimin Dili Türkçe
Koordinatör PROF. DR. DANYAL SOYBAŞ
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı DOÇ. DR. DANYAL SOYBAŞ
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı YOK
Dersin Veriliş Şekli Yüz yüze
Dersin Amacı Bu dersin sonunda öğrencileri matematiksel problem çözme süreçleri, problem çözme stratejileri, problem çözümündeki bilişsel süreçlerin doğası, problem kurma deneyimleri ve matematiksel modelleme gibi kavramlar hakkında detaylı bir şekilde bilgilendirmektir.
Dersin Tanımı Bu ders modelleme süreçlerinin öğretimine sadece bir giriştir. Öğrencilere modellemenin yaratıcı ve deneysel model inşası gibi temel bileşenleri, model analizi ve model araştırmalarını öğretmek üzere geçerliliği bir çok kez kanıtlanmış altı adımlı problem çözme becerisini geliştirme sürecini ihtiva eder. Sadece hesaplama adımını vurgulamaktan ziyade öğrencilerin problemleri nasıl anlamlandırdıklarını, modelleri nasıl inşa veya seçtikleri ve ihtiyaç duydukları verileri nasıl elde edecekleri üzerinde durulmaktadır. Dolasıyıla bu ders öğrencilerin matematikte ve modellemede kendilerini geliştirip daha fazla özgüven kazanmaları esasına dayanmaktadır.

Dersin İçeriği
1 Kod ve şifre arasındaki fark. Nümerik değişken değiştirmeler.
2 Modelleme ve Cardano Grille ile bağımsız pratikler
3 Örüntü tanıma- genelleştirilmiş modeller. Dizinler; Verilen bir sayı ile kaç tane dizin oluşturabiliriz?
4 Faktoriyellerle ''kaç farklı diziliş yaparız''
5 Çarpmanın tersi olarak bölmenin modellemeleri
6 Mahkum problemi, Üçgen Sayılar, Sihirli Kare, Albrect Durer’in Sihirli Karesi, Kendi Doğum Günü Kareni Yap, Eşinle Çöz
7 Genişletilmiş Sihirli Kare Aktivitesi ve Tahmin-Kontrol Etkinliği
8 VİZE
9 Problem Çözme Metodları: Tablo, Liste ve Çizimlerin Kullanımları
10 Olasılık nedir? Çark-ı Felek etkinliği
11 Cebirsel İfadelere Giriş: İşlem sırası ve eksik değişkenlerin değişimi
12 Sıralı ikilerle çalışma. Elini büyütmeyi bitirme.Izgaraları ve sıralı ikililerin bilgilerini kullanarak bir resmi kopyalamak için " karikatürize etme " pratiği
13 Karikatürize etme projesi üstünde çalışma
14 Modelleme , rehberli uygulama ve matematiksel özelliklerle bağımsız uygulamalar : Birim eleman özelliği, değişme özelliği, dağılma özelliği, cebirsel ifadelerin sadeleştirilmesi. Denklemlerde elleri kullanarak denklemi dengeleme.
15 Mantık problemleri ve bulmacalar için strateji uygulamaları
16
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Öğrenciler bu ders sayesinde kendilerine bir gerçek hayat senaryosu verildiğinde problem durumunu anlayabilecek, varsayımlarda bulunabilecek, veri toplayabilecek, modelleme yapabilecek, varsayımı test edebilecek, eğer varsayımlar doğru çıkmaz ise anlamlı sonuçlar elde etmek için hesaplamalar yapabilecek, gerektiğinde ise kurduğu bir modeli daha fazla rafine edebilecektir.
2 Öğrenciler doğadaki temel kuralları verilen durumlarda gerekli modeller inşa etmek için uygulayabilme becerisi kazanacaklardır.
3 Öğrenciler zamanla değişen olayların ve davranışalrın modellerini geliştirebilecektir.
4 Öğrenciler dinamik sistemleri geliştirip çözebileceklerdir.
5 Öğrenciler sistem tanımlamalarının nasıl yapılacağını ve bilgi elde etme araçlarını geliştirmeyi, bu tanımlamalarından tahminler yapmayı ve farklı durumların etkilerini analiz etmeyi öğreneceklerdir.
6 Öğrenciler bir veri yığınına uygun model kurma metodları geliştirebilirler.
7 Öğrenciler analiz, lineer cebir,diferansiyel denklemler ve/veya olasılık kullanan analitik teknikler yardımıyla çözümler üretebilirler.
8
9
10

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 Yüksek lisans yeterliklerine dayalı olarak alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri özgün düşünce ve/veya araştırma ile uzmanlık düzeyinde geliştirir, derinleştirir ve bilime yenilik getirecek özgün tanımlara ulaşabilir.
2 Bilime yenilik getiren, yeni bir bilimsel yöntem geliştirebilir ya da bilinen bir yöntemi farklı bir alana uygulayabilir, özgün çalışmalarla bilime katkıda bulunabilir.
3 Alanındaki yeni bilgilere sistematik bir biçimde yaklaşabilir ve alanıyla ilgili ileri düzeyde araştırma yapma becerisine sahip olur.
4 Çeşitli disiplinler, eğitim alanı ve alt alanları arasında ilişkiler kurar, yeni ve karmaşık fikirleri analiz, sentez ve değerlendirmede uzmanlık bilgilerini kullanarak özgün sonuçlara ulaşır.
5 Özgün bir araştırmayı, tasarlayabilir ve gerçekleştirebilir.
6 Yeni ve karmaşık fikirlerin eleştirel analizini, sentezini ve değerlendirmesini yapabilir.
7 Ulusal ve/veya uluslararası dergilerde alanı ile ilgili bilimsel makale yayınlayarak alanındaki bilginin sınırlarını genişletebilir.
8 Özgün ve disiplinler arası çalışmalarda liderlik yapabilir.
9 Yaratıcı ve eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak alanı ile ilgili yeni fikir ve yöntemler geliştirebilir
10 Öğretim sürecini etkileşimli ve etik zeminde sürdürebilir.
11 Alanıyla ilgili bilgi ve becerileri öğrencilerine kazandırmak için etkili eğitim stratejileri geliştirebilir ve uygulayabilir.
12 Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceler, bunları geliştirir ve gerektiğinde değiştirmeye yönelik eylemleri yönetebilir
13 Uzman bir topluluk içinde özgün görüşlerini savunma yetkinliğini sergiler.
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 3 42
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 10 3 30
Ödevler 5 5 25
Sunum / Seminer hazırlama 5 5 25
Kısa sınavlar 5 1 5
Ara sınavlara hazırlık 5 2 10
Ara sınavlar 1 2 2
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 5 2 10
Yarıyıl sonu sınavı 1 2 2
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     151
AKTS     6.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 100
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   100
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı Edwards, D. and Hamson, M. (1996), Mathematical Modelling Skills, Macmillan Press Ltd. Giordano, F.R., Weir, M.D. and Fox, W.P. (2003) A First Course in Mathematical Modelling ,Thomson Brooks/Cole. Aris, R.(1995), Mathematical Modelling Techniques, Dover Publication.
Yardımcı Kaynaklar Olkun, S., Toluk, Z. (2007). İlköğretimde Etkinlik Temelli Matematik Eğitimi. Altun, M. (2005). Eğitim Fakülteleri ve İlköğretim Öğretmenleri için Matematik Öğretimi. Pesen, C. (2008). Yapılandırmacı Öğrenme Yaklaşımına Göre Matematik Öğretimi. Baki, A. (2006). Kuramdan Uygulamaya Matematik Öğretimi. Bingölbali, E. & Özmantar, F. (2009). İlköğretimde Karşılaşılan Matematiksel Zoırluklar ve Çözüm Önerileri. Baykul, Y. (2009). İlköğretimde Matematik Öğretimi: 6-8 Sınıflar.

Ders İle İlgili Dosyalar