Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
MİMARİ TASARIM IV İkinci Düzey MİM411 4 10.00 10.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri MİM 311
Eğitimin Dili Türkçe
Koordinatör
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı 1. Grup Doç. Dr. M. Çağlar BAYDOĞAN (Koordinatör) 2. Grup Dr. Öğr. Üyesi Sema SERİM 3. Grup Doç. Dr. H. Hale KOZLU 4. Grup Dr. Öğr. Üyesi H. Sencer ERKMAN 5. Grup Dr. Öğr. Üyesi Duygu TURGUT 6. Grup Dr. Öğr. Üyesi Ayşegül AKŞEHİRLİOĞLU 7. Grup Öğr. Gör. Dr. Sultan ŞİMŞEK 8. Grup Araş. Gör. Dr. Fulya ATARER
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı Araş. Gör. Meltem ULU Araş. Gör. Halide İrem ERKAN KAYA
Dersin Veriliş Şekli Teori+Uygulama
Dersin Amacı Proje kapsamında, belirlenen konu ve alan üzerinde tasarım fikri geliştirilmesi ve mimari proje olarak ifade edilmesi amaçlanmaktadır. Çevre verilerinin ve programın gerekliliklerinin değerlendirilmesi, çözümlenmesi, senteze ulaştırılması ve barınma ve ortak yaşam bağlamında geliştirilmesi beklenmekte, değerlendirme kapsamında öğrencinin yeterliliğinin sınanması hedeflenmektedir. Farklı planlama, strüktür ve konstrüksiyon problemleri içeren bir mimari tasarımı geliştirerek genel bilgilerin tekrarlanması ve geliştirilmesi, çevre ve kullanıcının tasarıma etkilerini gözlemlemek ve değerlendirmek, Farklı kullanıcıların gereksinmelerini karşılamak için araştırmalar yapmak ve tasarıma dönüştürmesi beklenmektedir.
Dersin Tanımı Tasarımın bütününün sorunlaştırılması, kavramsal ve soyut düşünce becerisinin kazandırılması Kamusal kullanımları içeren program kapsamında dış ve iç mekân sürekliliğinde yatay ve düşey ilişkilerin kurulması ve geliştirilmesi Doğal, kültürel ve yapılı çevre verilerinin tasarım sorunsalı bağlamında değerlendirilmesi ve veri olarak kullanım becerisinin kazandırılması. Mekânsal gereksinimler doğrultusunda işlevsel kurgunun; mekân, mekânsal hiyerarşi, servis mekanları ve dolaşım ilişkisini kurma becerisinin kazandırılması. Tasarım sürecinde yapısal ve strüktürel kararların mekânsal kurgunun eş zamanlı bileşeni ve yönlendirici niteliğinin veri olarak kullanım becerisinin kazandırılması. Yapılı, doğal ve kültürel çevrede tasarım gereksinimlerini içeren program oluşturma; karmaşık mekânsal ilişkilerin kavranması, sentez ve analizler doğrultusunda tasarım bütününün sorunlaştırılarak mekânsal kurguların geliştirilmesi. Bu doğrultuda mekân ölçeği ve hiyerarşisi, serbest dolaşım ağı düzeninin dış mekândan iç mekâna hareketin organizasyonu bağlamında kurgulanması. Süreçte yapısal ve strüktürel kararların yönlendirici etkisinin verili olarak kavranması, çevre verilerinin değerlendirilmesi ve bağlamının kurulması. ....................................... KONU: Kamusal pratikler üzerine: kent mekanına müdahale Kent her ölçekte birlikte yaşamayı ve gerekliliği olan mekânsal yapılanmayı zorunlu kılar. Ortak yaşam; eşitlik, çeşitlilik, güvenlik gibi gereklilikleri, kapalı, açık-yarı açık mekân ile doğal, yapılı çevre ilişkilerinin bütünlüğünü kurar. Bu bağlamda çalışmanın konusu verilen kentsel parçada birlikte kullanım pratiklerini kuracak ve destekleyecek mekânsal durumlar üzerinden kamusallığı üretmektir. Çeşitli kullanıcıların gündelik gereksinimlerini karşılayan, toplumsal mesafelerin ortadan kaldırılarak bilgi ve deneyimin paylaşılarak yeniden üretildiği, üretken bir yaşam biçimini destekleyen nitelikli kamusal mekânlar ve programlar oluşturmak hedeflenmektedir. Bu doğrultuda sosyal etkileşim ve katılıma odaklanarak, farklı katmanlardan oluşan mimari bir programı öznel olarak kuracak, yapılı ve “doğal” çevreyle ilişkiyi yeniden yorumlayacak, kamusal yaşama katkıda bulunacak güncel mimarlık tartışmalarını değerlendirecek tasarımlar beklenmektedir. Kamusallığı kuracak pratikler iki başlıkta kategorize edilmiştir. Bu kategoriler altında yer alan pratikler oluşturulacak senaryo bağlamında çeşitlendirilerek ve çoğaltılarak ele alınabilecektir. Gündelik yaşam pratikleri ve performans pratiklerini bir arada değerlendiren bir mimari programın oluşturulması önerilmektedir.

Dersin İçeriği
1 17.02.2025 20.02.2025 Dersin kapsam, içerik, amaç ve yöntemi üzerine genel tanıtım Proje konusu ve yarıyıl programına ilişkin bilgilendirme
2 24.02.2025 27.02.2025 çalışma alanının ve konunun çözümlenmesi tasarım örneklerinin tartışılması
3 03.03.2025 06.03.2025 çalışma alanının ve konunun çözümlenmesi tasarım örneklerinin tartışılması
4 10.03.2025 13.03.2025 çalışma alanının ve konunun çözümlenmesi tasarım örneklerinin tartışılması
5 17.03.2025 20.03.2025 tasarım çalışması, örneklerinin tartışılması
6 24.03.2025 27.03.2025 I. JÜRİ-SINAV
7 31.03.2025 03.04.2025 Ramazan Bayramı Tatili tasarım çalışması
8 07.04.2025 10.04.2025 tasarım çalışması, örneklerinin tartışılması
9 14.04.2025 17.04. 2025 Eskiz Sınavı
10 21.04. 2025 24.04. 2025 tasarım çalışması, örneklerinin tartışılması
11 28.04.2025 01.05.2025 tasarım çalışması, örneklerinin tartışılması 1 Mayıs (Resmi tatil)
12 05.05.2025 08.05.2025 tasarım çalışması, örneklerinin tartışılması
13 12.05.2025 15.05.2025 II.JÜRİ-SINAV
14 19.05.2025 22.05.2025 19 Mayıs (Resmi tatil) tasarım çalışması
15 26.05.2025 29.05.2025 tasarım çalışması
16 02.06.2025 05.06.2025 tasarım çalışması Bayram tatili
17 09.05.2025 12.06.2025 Bayram tatili tasarım çalışması
18 .
19 .
20 .

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Bütünlüklü bir tasarım düşüncesi kurar.
2 Tasarım düşüncesi bağlamında mekanların kullanım değerlerini açığa çıkarma bilgisi edinir.
3 Barınma ve/veya konaklama içerikli bir yaşam senaryosu oluşturarak mimari bir içerik tasarlar ve planlar.
4 Çevre verilerini çözümlemek ve tasarım için gerekçe olarak değerlendirme yetisi kazanır.
5 Çok yönlü ifade becerilerini geliştirir.
6 Yapısal ilişkiler kurgulayabilme yetisi kazanır.
7
8 .
9 .
10 .

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 Matematik, fen ve Mühendislik bilgilerini uygulama becerisi
2 Deney tasarlama ve yapma ile deney sonuçlarını yorumlama becerisi
3 istenen gereksinimleri karşılayacak biçimde bir sistemi, parçayı veya süreci tasarımlama
4 Disiplinler arası takımlarda çalışabilme becerisi
5 Mühendislik problemleri tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi
6 Mesleki ve etik sorumluluk bilinci
7 Mühendislik çözümlerinin evrensel ve toplumsal boyutlarda etkinliklerini anlamak için gerekli genişlikte eğitim
8 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci
9 Mühendislik problemlerini tanımlayabilme, çözüm yöntemi geliştirme ve çözümlerde yenilikçi yöntemler uygulama ve geliştirebilme becerisi
10 Çalışmalarını ulusal ve uluslararası ortamlarda yazılı ya da sözlü olarak aktarabilme becerisi
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 17 8 136
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 17 3 51
Ödevler 0 0 0
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 3 8 24
Ara sınavlar 3 8 24
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 12 12
Yarıyıl sonu sınavı 1 8 8
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     255
AKTS     10.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 3 100
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   100
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı
Yardımcı Kaynaklar Ficsher G., 2015. Mimarlık ve Dil. Daimon Yayınları, İstanbul. Karatani K., 2006. Metafor Olarak Mimari (Çeviri:Barış Yıldırım), Metis Yayıncılık, İstanbul. Corbusier L., 1993. Mimarlık Öğrencileriyle Söyleşi (Çeviri:Samih Rifat), Yapı Kredi Yayınları, İstanbul. Soygeniş S., 2006. Mimarlık Düşünmek Düşlemek. Yapı Endüstri Merkezi Yayınları, İstanbul. Kahn L. I., 2014. Öğrencilerle Söyleşiler. Yapı Endüstri Merkezi Yayınları, İstanbul. Loos A., 2017. Mimarlık Üzerine. Janus Yayıncılık, İstanbul. Talamona M., 2004. Malaparte Evi (Çeviri: Alp Tümertekin). Yapı Kredi Yayınları, İstanbul. Kolektif, 2017. Adolf Loos''''un Tristian Tzara Evi (Çeviri: Seda Garzanlı). Sub Yayınları, İstanbul. Oktay D., 2005. Sürdürülebilirlik, Yaşanılabilirlik ve Kentsel Yaşam Kalitesi. Mimarlık Dergisi, Sayı 335. Turgut H., Açımuz İşbakan N., 2019. Yeni Yaşam Biçimleri Üzerine Denemeler: Bir Mimari Tasarım Stüdyosu Deneyimi. MEGARON 2019;14(SUPPL. 1):70-82. Durmaz M., 2020. 21. Yüzyılda Esnek Konut: Üç Çağdaş Örnek Çalışma. Orta Doğu Teknik Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü Mimarlık Ana Bilim Dalı, Yüksek Lisans Tezi. Ankara. Bauman Z., 1999. Sosyolojik Düşünmek (Çeviri: Abdullah Yılmaz). Ayrıntı Yayınları, İstanbul. Harvey D., 2016. Kent Deneyimi (Çeviri: Esin Soğancılar). SEL Yayıncılık, İstanbul. Lynch K., 2010. Kent İmgesi (Çeviri: İrem Başaran). İş Bankası Kültür Yayınları - İnceleme - Araştırma Dizisi, İstanbul. Malaparte Evi, Marida Talamona, Çeviren: Alp Tümertekin, Yapı Kredi Yayınları Alvaro Siza- Apaçıklığı imgelemek KAYNAKLAR Bachelard, G., 1996. Mekanın Poetikası, Kesit Yayinlari, İstanbul. Le Corbusier, 2001. Bir Mimarlığa Doğru, Çev. : Merzi, S., Yapı Kredi Yayınları, İstanbul. Gür, Şengül Öymen, 1996; Mekan Örgütlenmesi, Gür yayıncılık, Trabzon. Rossi,A., 2006; Şehrin Mimarisi, çev. N. Gürbilek, Kanat, İstanbul. Zevi, B., 1990; Mimariyi Görmeyi Öğrenmek, çev. D. Divanlıoğlu, Birsen Yayınevi, İstanbul Soygezmiş, S. 2006; Mimarlık Düşünmek Düşlemek, Yem Yayın, İstanbul. Botton, A. 2007; Mutluluğun Mimarisi, Çev. Banu Tellioğlu Altuğ, Sel Yayıncılık, İstanbul. Bernard Tschumi, Mimarlık ve Kopma, Janus Yayıncılık, 2018 Bilge Bal, 2012, Düşsel Atlaslar: Constant’ın ''New Babylon''u ve Calvino’nun ''Görünmez Kentler''i ile Zaman Ötesi Yolculuklar, e-skop Jonathan Crary, 1990/2002/2019, Gözlemcinin Teknikleri, Metis, İstanbul. Jonathan Crary, 7/24, Metis, İstanbul. Frederic Gros, 2019, Yürümenin Felsefesi, Kolektif Kitap, İstanbul. Merijn Oudenampsen, Aldo van Eyck ve Oyun Alanı Olarak Kent, 2019 Merlin Coverly, 2011, Psikocoğrafya, Kalkedon, İstanbul. Hilye Melis Erdoğan, Binalar Arası Oyun, Manifold Bülent Tanju, Sonlu ve Sonsuz Oyunlar: Aldo van Eyck, Manifold Bilge Bal, Elin Araçları, Soyu Tükenen Çizim Enstrümanları: Kâğıt Mimarının Labirenti, Manifold Ayşe Şentürer, NY | NY [15–30 Eylül 2019] İçi Seni Dışı Beni Yakar: NYC-Manhattan Italo Calvino, Görünmez Kentler, YKY DİĞER OKUMALAR Çelik, E., ve Kaymaz Koca, S., (2018), Kamusal Alanda Arada Kalma ve Arada Kalan Kamusal Alan, 2. Uluslararası Mimarlık Tasarım Kongresi Bildiri Kitabı, Çanakkale Onsekiz Mart Üniver-sitesi, s:558-565. Erişim: http://www.guvenplus.com.tr/imagesbuyuk/2MIMARLIK-VETASARIM-KONGRESI.pdf Güleç, E., (2018), Kentsel Boşluk İhtiyacının İşgal Mekanları Oluşumuna ve Taklitsel Kentleşme-ye Etkisi Bornova Örneği İncelemesi. 2. Uluslararası Mimarlık Tasarım Kongresi Bildiri Kitabı, Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi. Erişim: http://www.guvenplus.com.tr/imagesbuyuk/2MIMARLIK-VE-TASARIM-KONGRESI.pdf Gürer, T.K., (2016). Tipomorfoloji: Kentsel Mekanın Yapısını Anlamak, İdeal Kent Dergisi, Sayı:18, Vol:7, s:8-26. Erişim: https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/464505 İnceoğlu, M., Aytuğ, A. (2009), Kentsel Mekanda Kalite Kavramı. Megaron, YTÜ Dergisi, Vol:4. Erişim: https://www.journalagent.com/megaron/pdfs/MEGARON_4_3_131_146.pdf Kırkık Aydemir, K.P., ve Akdemir, Ç., (2018). Yoğun Kent Merkezlerinde Kamusal Fırsat Oluştu-ran; Aramekan/Arayüzler- Newyork Broadway Caddesi Deneyimi, 2. Uluslararası Mimarlık Ta-sarım Kongresi Bildiri Kitabı, Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, s: 523-538. Erişim: http://www.guvenplus.com.tr/imagesbuyuk/2MIMARLIK-VE-TASARIM-KONGRESI.pdf Patrick Keiller, London, 1994 (film) Kentler ve Gölgeler (belgesel) Terence Davies, Of Time and the City, 2008 (film)

Ders İle İlgili Dosyalar