Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
MESLEKİ METİNLER I-TEFSİR İkinci Düzey TİB 0561 Seçmeli 1 7.00 7.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri Yok
Eğitimin Dili Türkçe
Koordinatör
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı DOÇ. DR. VELİ KAYHAN
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı YOK
Dersin Veriliş Şekli YÜZ YÜZE
Dersin Amacı FARKLI TEFSİR YÖNTEMLERİ HAKKINDA BECERİ SAHİBİ OLMAK.
Dersin Tanımı DEĞİŞİK TEFSİRLERDEN FARKLI SURELERİN TEFSİRİNİ OKUMAK.

Dersin İçeriği
1 İBRAHİM EL-KATTÂN'IN TEYSİRU'T-TEFSİR'İNDEN BELED SURESİ
2 KADI BEYZAVİ'NİN ENVARU'T-TENZİL'İNDEN ŞEMS SURESİ
3 KADI BEYZAVİ'NİN ENVARU'T-TENZİL'İNDEN LEYL SURESİ
4 EBU'L-LEYS ES-SEMERKANDİ'NİN BAHRU'L-ULUM'UNDAN DUHA SURESİ
5 HAZİN'İN LUBABU'T-TE'VİL'İNDEN İNŞİRAH SURESİ
6 EBU HAYYAN'IN EL-BAHRU'L-MUHİT'İNDEN TÎN SURESİ
7 KURTUBİ'NİN EL-CAMİ' Lİ-AHKAMİ'L-KUR'AN'INDAN KADR SURESİ
8 KURTUBİ'NİN EL-CAMİ' Lİ-AHKAMİ'L-KUR'AN'INDAN ASR SURESİ
9 ALÛSÎ'NİN RUHU'L-MEANİ'SİNDEN TEKASUR SURESİNİN İLK İKİ SAYFASI
10 ALÛSÎ'NİN RUHU'L-MEANİ'SİNDEN TEKASUR SURESİNİN 3-4. SAYFALARI
11 ALÛSÎ'NİN RUHU'L-MEANİ'SİNDEN TEKASUR SURESİNİN 5-6. SAYFALARI
12 İBNU'L-CEVZİ'NİN ZADU'L-MESİR'İNDEN ZİLZAL SURESİ
13 HATİB ŞİRBİNİ'NİN ES-SİRACU'L-MÜNİR'İNDEN KAFİRUN SURESİ İLK İKİ SAYFA
14 HATİB ŞİRBİNİ'NİN ES-SİRACU'L-MÜNİR'İNDEN KAFİRUN SURESİ 3-4. SAYFALAR
15
16
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 DEĞİŞİK TEFSİR YÖNTEMLERİNİ TATBİKİ OLARAK GÖRMÜŞ OLUR
2 DEĞİŞİK TEFSİR METİNLERİNİ OKUMA YETENEĞİ KAZANIR
3 SURELERDE YER ALAN AHKAM, KISSA VE DARB-I MESEL VB. UNSURLARIN TEFSİRİNDEN SOSYOLOJİK VE PEDAGOJİK SONUÇLAR ÇIKARIR
4 ÖĞRENDİĞİ BİLGİLERİ PRATİK HAYATA UYGULAR
5 ARAPÇADAKİ USLUP FARKLILIKLARINI KAVRAR
6 TEFSİR ALANINDA AKADEMİK HAYATIN SONRAKİ SAFHALARINA HAZIRLANMIŞ OLUR
7
8
9
10

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 Kuran ayetlerinin manalarını anlayıp kavrar, yorum yapma kabiliyetini geliştirir.
2 Kuran meallerini ve tefsirlerini yakından tanır, aralarında mukayese yapabilir.
3 İlahiyat alanındaki ortaya çıkacak yeni problemleri Kur’an, Sünnet ve bunlara bağlı diğer delillerden yararlanarak bilimsel anlamda ifade etme ve topluma objektif veriler üretmek.
4 Temel İslam ilimleriyle ilgili konuları tasavvufi açıdan yorumlar.
5 Kuran ve yorumuyla ilgilenenelerle uluslararası düzeyde görüş alışverişinde bulunabilme becerisi kazanır.
6 Hadis ve sünnet kavramlarının anlam alanlarını bilir. Kur’an’ın anlaşılmasında sünnetin önemini bilir. Kur’an-sünnet ilişkisini bilir.
7 Tarihi süreçte ve günümüzde hadis ve sünnet konularıyla ilgili tartışılmış ve tartışılmakta olan konuları bilir. Üzerlerinde tartışmalar süren konuları değerlendirir. Problemlerle ilgili çözüm önerileri sunar.
8 Hadis ilminde kavramsal olarak tenkidin nasıl gerçekleştiğini bilir. İslam kültür tarihindeki tenkid zihniyetini örneklerle inceleme ve tartışma imkanı bularak bu konuda perspektif kazanır. Batıda uygulanan tenkid yöntemlerini öğrenir ve yöntemler arasında karşılaştırma yapar.
9 İslâm Mezhepleri Tarihi’ni konuları ve amaçları bakımından, ayrıca diğer din bilimleriyle ilişkisi açısından tanır.
10 Klasik hadis ve tarih kaynaklarını, zihniyet yapılarını objekitif bir bakış açısıyla değerlendirir.
11 İslam düşüncesinin oluşum ve gelişim sürecini anlar, değerlendirir ve yorumlar.
12 İslam Mezhepleri Tarihinin temel kaynakları, metodolojisi ile erken dönemlerden itibaren ortaya çıkmış olan ana dini akımları/mezhepleri tanır.
13 İslam inanç esaslarını tarihsel süreç ışığında kavrar ve analiz eder.
14 Mezhepler arası teolojik farklılıkların siyasal ve sosyal arka planını anlar ve değerlendirir.
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 3 42
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 6 84
Ödevler 1 3 3
Sunum / Seminer hazırlama 1 4 4
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 6 6
Ara sınavlar 1 1 1
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 8 8
Yarıyıl sonu sınavı 1 2 2
Araştırma 1 3 3
Toplam iş yükü     153
AKTS     6.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 100
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   100
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı TEFSİR METİNLERİ DERS NOTU
Yardımcı Kaynaklar ÇEŞİTLİ TEFSİR KAYNAKLARI VE ARAPÇA SÖZLÜKLER

Ders İle İlgili Dosyalar